Paikallisruoan arvoketjun edistäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Gourmet herkkuja ravintola- ja kotikeittiöihin
Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
RuokaKouvola2020 TR/Ohjausryhmä Kouvolan kaupunki.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
SME NCP-tiimi Heini Günther/Jukka Kohonen/Marjo Uotila
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Elämää ja elinvoimaa maaseudulla
Kylämatkailuhankkeen kuulumiset Projektipäällikkö Tiina Perämäki
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Elintarvikkeiden käsittely ja myynti alkutuotannon yhteydessä
Rajanveto: alkutuotanto – elintarvikehuoneisto 3. 2
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Yritysjärjestely Yritysapu Comuf Tummat pilvet yrittäjyytesi yllä
LOUNAFOOD PIENEN ELINTARVIKEYRITTÄJÄN TUKENA
Tietokanta.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Asiakkuudet luovalla alalla
Lähiruoan merkitys viljelijöiden ja alueen taloudelle Paikallistalous-hanke: Lähiruokaa ja lähienergiaa Keskisen Uudenmaan kehittämisyhdistys, Kehu ry.
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
SUUNNITELLAAN YHDESSÄ – PAIKALLISIA TUOTTEITA AMMATTIKEITTIÖÖN Marjat, hedelmät ja kasvikset Maija Rissanen Joensuu
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Otsikkosivu valkoisella taustalla
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Erilaista verkkokaupankäyntiä Markus Myllymäki, TJ markus
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Valtakunnallisen kylämatkailuhankkeen päätösseminaari
ELY-keskusten palvelut kansainvälistyville yrityksille
PAIKALLINEN HYVINVOINTI
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Liikeidean esittelyohje
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
Suomen seutuverkot Kevätseminaari 2016 Silja Symphony Sivu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
TEKIJÄT TAPAHTUMIEN TAKANA Tarina vapaaehtoistoimijoista, toiminnasta ja kulttuuritapahtumista Keski-Suomessa Jussi Haatainen
1 Pienten toimijoiden helpotukset ja raakamaidon suoramyynti Pirjo Korpela Evira
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Neuvontaa ja vientiosaamista elintarvikealan pk-yrityksille www. evira
Lähis-opas julkisille keittiöille
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
Suomen Partiolaiset, UPM, NordicEdu
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Luovuusstrategian avulla päivätoiminnan toimintatavat innovatiivisemmaksi Projektiosaamisen opintokokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun.
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Rovaniemi , MMM Juha Rutanen
Hyvä ympäristö syntyy aina uudelleen
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
Asiakkaan valinnanvapaus
Maaseutuohjelman yritys- ja hanke-rahoitus Iltakoulu 7. 11
Marjo Särkkä-tirkkonen Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti
Team Finland – palvelutarjonta
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Hanasaari ruotsalais – suomalainen kulttuurikeskus
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Ilkka.
Muokkaus Mari Lampinen,
Kylämatkailuseminaari
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

Paikallisruoan arvoketjun edistäminen Veget ja hiilet haltuun, Kickoff -tilaisuus Mikkeli 16.5.2018 Päivi Töyli, projektipäällikkö​ Turun yliopiston Brahea-keskus Lähiruoan koordinaatiohanke 040 189 1929 paivi.toyli@utu.fi Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

Elintarvikealan pk-yritysten toimintaympäristö 2013, s.36 Maa- ja metsätalousministeriö, Jyväskylän ammattikorkeakoulu http://mmm.fi/documents/1410837/1890227/MMM_Toimintaymparisto-raportti-fi.pdf/b6a1f258-8fbd-4f2e-9c4f-bb3eefd43265 Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

> Aitojamakuja.fi/foodservice Yhteistyön toimivuuden lisäämisen avaimet: tunnetaan toimintatavat ja tullaan tutuiksi Arjen työkalut: > Aitojamakuja.fi/foodservice avaa ammattikeittiöiden ja Foodservice-tukkujen uusien tuotteiden valintaprosessin > Tuotekortti Yhteistyössä Foodservice (HoReCa) -tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät, Päivittäistavarakauppa PTY ry ja vähittäiskauppatoimijat, MTK ry, ammattikeittiöt, yritykset Valtakunnallinen Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä hanke 2015-2017 Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

Kuka on asiakas, kenelle markkinoin ja miten Kuka on asiakas, kenelle markkinoin ja miten? Tapa 1: yhteys ensin ammattikeittiöön! Kannattaa keskustella ammattikeittiön kanssa tuotteen soveltu-vuudesta, käyttö-ominaisuuksista, toimitusmääristä, pakkauksesta yms. Samalla saa palautetta. Ammattikeittiö (=tukun asiakas) tekee aloitteen Foodservice-tukulle, että tällainen tuote olisi hyvä saada tukun valikoimiin (millä volyymilla ja aikataululla). Neuvottelut elintarvikeyrittäjän ja tukun välillä. Neuvotteluissa käydään läpi yksityis-kohdat, kuten tilaus- ja toimitustavat sekä aikataulut, volyymit, näkyvyys valikoimissa ym. Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

 suora yhteys ammattikeittiöön auttaa Kuka on asiakas, kenelle markkinoin ja miten? Tapa 2: yhteys ensin tukkutoimijaan! Ota yhteyttä oma-aloitteisesti tukkuihin ja täytä jo ennakkoon tuotekortti. Mieti oman tuotteen lisäarvoa, erityisyyttä ja miksi se sopii valikoimiin sekä miten asiakkaat sen löytävät  suora yhteys ammattikeittiöön auttaa Tukut etsivät aktiivisesti tuotteita, jotka sopisivat ja täydentäisivät heidän valikoimaansa ja asiakkaiden tarpeita. Tukuilla on esim. erillisiä lähituotelistoja, joiden pohjalta paikallisia tuotteita suositellaan asiakkaalle. Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

Tuote ja tarina valmiiksi! Paikallinen vs valtakunnallinen jakelu Yhden luukun periaate > ajansäästö Kirkasta oman tuotteesi myyntivaltit tuotekortin avulla ja ota kuva tuotteesta!  Tuote ja tarina valmiiksi! Paikallinen vs valtakunnallinen jakelu Näkyy vain rajatulle joukolle Maantieteellinen rajaus Asiakasryhmärajaus Oma aktiivisuus ja rohkeasti tehdä yhteydenotto (tueksi tuotekortti ja aitojamakuja.fi/foodservice) Mieti, mitä asiakas tarvitsee: millainen käyttö, kuka käyttää  Toimitusvarmuus! Ei luvata liikoja, mutta pidetään se, mistä on sovittu.   Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

Tuotekortti Tuotekortti on tarkoitettu ensisijaisesti yrittäjän ja ostajan (ammattikeittiö, Foodservice-tukku tai vähittäiskauppa) välisen myyntineuvottelun tukivälineeksi.​ Tuotekortti auttaa tiivistämään ja miettimään oman tuotteen vahvuuksia ja niiden esittelemistä. ​ Ladattavissa www.aitojamakuja.fi > Yrittäjät > Tuotekortti (www.aitojamakuja.fi/tuotekortti.php) ja www.pty.fi/kaupan-toiminta/hankinta-ja-valikoimat/tuotekortti Tuotetiedot: mm.   tuotteen kuvaus ja merkitys kuluttajalle / ammattikeittiölle  pakkaustiedot  toimituskyky   tilaus-/ toimitustiedot   Tarkentavat asiakkaalle annettavat tiedot: mm. sertifikaatit, säilytys- ym. lämpötilat, ainesosat, alkuperä- ja valmistusmaa   Ravintosisältö   Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

http://aitojamakuja.fi/foodservice/

Lähi-Inno -hanke: projektipäälliköt Leena Viitaharju ja Hanna-Maija Väisänen, HY Ruralia-instituutti, ote esityksestä 18.5.2016 Lähde: Leena Viitaharju, Hanna-Maija Väisänen ja Merja Lähdesmäki: Räätälöimällä julkisiin keittiöihin (HY Ruralia-instituutti, raportteja 163)

Elintarvikelainsäädännön helpotukset – mitä se tarkoittaa ravintolan näkökulmasta? Muutama esimerkki: Riistan käyttö ravintoloissa Metsästettyjen luonnonvaraisten hirvieläinten, jänisten, kanien ja lintujen lihaa saa toimittaa tarkastamattomana rajoitetusti vähittäismyyntiin kuten ravintoloihin ja vähittäismyymälöihin. Metsästäjä tai metsästysseura voi toimittaa ilmoitetusta elintarvikehuoneistostaan enintään 1000 jänistä tai kania, 3000 lintua, 10 hirveä, 30 peuraa ja 50 metsäkaurista vastaavan määrän ruhoja vuodessa vähittäismyyntiin. https://www.evira.fi/elintarvikkeet/valmistus-ja-myynti/valvonta/lihantarkastus/tarkastamaton-luonnonvarainen-riista/ https://youtu.be/iBXguNCKWOU Liha-, maito- ja kalajalosteet Elintarvikealan yritykset voivat jalostaa eläinperäisiä tuotteita ilmoitetussa elintarvikehuoneistossa ja myydä niitä ravintoloille (ilman laitoshyväksyntää) esim. jäätelöt, liha- ja kalajalosteet. VNA 1258/2011 rajoittaa näiden valmistuksen ja myynnin paikalliseen vähittäismyyntiin (maakuntaa vastaava alue) sekä kilomäärän 1000 kg vuodessa (ja 1000 kg ylittävältä osalta 30 %) http://www.aitojamakuja.fi/suoramyynti/valmistus.php?v=valmistus Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.

Kasvikset, marjat ja juurekset Maatilat voivat myydä alkutuotannon tuotteitaan ravintolaan pelkällä alkutuotantoilmoituksella (sisältää mm. juuresten pesu, pakkaus) Ravintolat voivat ostaa jopa yksityishenkilöiltä ylijäämä kasvissadon ilman erillistä ilmoitusta Luonnonvaraiset keräilytuotteet: mm. metsämarjat, sienet ja villiyrtit Kuka tahansa voi myydä keräämiään ”tuttuja” luonnonantimia ravintoloille ilman ilmoituksia. Huom! Uuselintarvikestatus useilla villiyrteillä https://www.evira.fi/elintarvikkeet/valmistus-ja-myynti/yhteiset-koostumusvaatimukset/uuselintarvikkeet/suomalaisten-luonnonvaraisten-kasvien-elintarvikekaytto/ Lähiruoan koordinaatiohanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa.