Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli Hanna Huhta / Pohjois-Savon ELY-keskus 25.12.2018
Riskinarviointi toiminnan valvojan näkökulmasta Mitä on ympäristöriskinarviointi? Tietystä altistumisesta aiheutuvien ympäristövaikutusten vakavuuden ja todennäköisyyden arvioimista. Altistuminen voi olla seurausta ”normaalitoiminnasta” tai poikkeustilanteesta! Riskinarviointiin tulee sisältyä kohteen rajaus, riskien tunnistus, riskien suuruuden arviointi (todennäköisyys ja seuraus), riskien merkityksen arviointi, toimenpide-ehdotukset ja riskien pienentäminen (riskien hallinta). MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Ympäristöriskinarviointia edellytetään mm Ympäristöriskinarviointia edellytetään mm. ympäristönsuojelulaissa, maankäyttö- ja rakennuslaissa, laissa ympäristövaikutusten arviointimenettelystä, kemikaalilaissa sekä EY:n asetuksessa ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmästä. Esim. YSA (169/2000) 9§:n mukaan lupahakemuksen tulee sisältää mm. ”…arvio toimintaan liittyvistä riskeistä, onnettomuuksien estämiseksi suunnitelluista toimista sekä toimista häiriötilanteissa…” MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa Ympäristölupien valvontaohje (7.11.2012, YM12/401/2012): ”Toiminnanharjoittajia kannustetaan parantamaan laitosten toiminnan seurantaa osana laatu- ja ympäristöjärjestelmiä sekä tiedostamaan toiminnan ympäristövaikutukset, mahdolliset riskit sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan niiden edellyttämät toimet.” Valvontaohjeen mukaan laitoksen määräaikaistarkastusten tiheyttä (määräytyy laitoksen valvontaluokan perusteella) voidaan muuttaa riskinarvioinnin perusteella. MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Esim. luvan voimaantulotarkastuksen siirtäminen myöhemmäksi. Esim. jos luokkaan 1 (vähint. kerran vuodessa tarkastettava) kuuluvan laitoksen riskinarviointi osoittaa, että laitos noudattaa ympäristölupaansa eikä sen toiminnasta aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa, ei laitosta ole välttämätöntä tarkastaa joka vuosi. Esim. luvan voimaantulotarkastuksen siirtäminen myöhemmäksi. Pohjois-Savon ELY-keskuksessa laitosten valvontaluokkia tarkistetaan parhaillaan riskinarvioinnin perusteella . MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Riskinarvointi on mukana myös määritettäessä ympäristöluvan tarvetta (uusi lupa vai muutos?) Määräaikaistarkastusta varten valvojan tulee perehtyä laitoksen lyhyen ja pitkän aikavälin ympäristövaikutusten ja –riskien tarkasteluun. MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Tällöin valvoja voi arvioida riskin suuruutta mm Tällöin valvoja voi arvioida riskin suuruutta mm. seuraavien asioiden perusteella: Kyseessä olevien laitosten mahdolliset ja tosiasialliset vaikutukset ihmisten terveyteen ja ympäristöön ottaen huomioon päästöjen määrä ja laatu, paikallisen ympäristön herkkyys ja onnettomuusriski. Tiedot lupamääräysten noudattamisesta. Toiminnanharjoittajan osallistuminen Euroopan unionin ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmään (EMAS) asetuksen (EY) N:o 1221/2009 mukaisesti. MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Ympäristöriskianalyysin laatimista edellytetään YSL:n mukaisessa lupapäätöksessä toiminnalta, josta todennäköisesti aiheutuu merkittäviä ympäristövaikutuksia. Määräys riskinarvioinnin laatimisesta perustellaan häiriö- ja poikkeustilanteeseen varautumisella. Riskianalyysin sisältövaatimukset (riittävyys) jätetään lupapäätöksessä yleensä valvojan määriteltäväksi. Tällöin sisältövaatimukset saattavat vaihdella ELY-keskuksittain riippuen valvojan perehtyneisyydestä riskianalyysiin ja valvontakohteen ominaisuuksista. MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
”Työläs” lupamääräys valvonnan kannalta (ohjaustarve ja päivitykset). Pahimmillaan yhtymäkohdat käytännön toimintaan voivat jäädä vähäisiksi. MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli
Kiitos! MINERA – uusi kaivosympäristöjen riskinarviointimalli