Miksi luotsi on tärkeä? Marja-Liisa Viherä 3.9.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tulevaisuus tarkastelua Marja-Liisa Viherä, FT Tietotekniikan liitto ry/Tietotaitotalkoot.
Advertisements

Rikastuttava vuorovaikutusvisio Marja-Liisa Viherä, FT Tietotekniikan liitto ry/Tietotaitotalkoot.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit MasteSlide 1r title styleSlide 1 Click to edit Master text styles Second level Third level.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Yritysvastuu Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
Yritysvastuu CR = Corporate responsibility Aalto-yliopisto Kesä 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Laaja-alainen osaaminen
Maunula-talo: Tilojen varaaminen: Varaamo Varausperiaatteet
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Digitalisaation vaatima osaaminen
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pelaajapolkujen nykytila
SOSIAALINEN PÄÄOMA = yhteisöjen / ihmisryhmien välisiä yhteyksiä
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Asiantuntijuus ajassa
Marja-Liisa Viherä, FT Tietotekniikan liitto ry/Tietotaitotalkoot
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
Rikastuttava vuorovaikutusvisio
Terveiset Yö-ryhmästä
Viestinnän työkalupakki
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Validointi vapaassa sivistystyössä
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
NV:n uusi viestintästrategia työseminaari
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Miksi luotsi on tärkeä? Marja-Liisa Viherä 3.9.2009

Teollisuusyhteiskunnasta tietoyhteiskunnaksi Kestävän kehityksen tietoyhteiskunta Vision päämäärä Tavoitteet uusille saavutuksille Uudet ajatusmallit ja toimintatavat Kansalais- yhteiskunta Vanhat ajatusmallit ja toimintatavat Saavutusten nykytila Nykytila Nykyiset viestintävalmiudet Vision vaatimat viestintävalmiudet

Ihmisen olemassaolon perustarpeet Tekeminen Osallis- tuminen ja toiminta Lapsi Itsekäs selviytyjä Ymmärrys ja tavoitteet Sitoutu- minen Jäsentyminen Liittyminen Työtön

Julkinen koti KOTI Perhe Vanhukset Työ Ruoka Kulttuuri Hoiva Huvit Lapset

Visio tietotaitotalkoiden takana Lähikauppoja pien-eko-logistiikka Vuorovaikutus-verkostot Oppimista pienissä verkostuneissa kouluissa Vaihtoehto- ratkaisut Harrastus-mahdollisuuksia OPPIMINEN oppivelvollisuus säilyy, oppimisen monimuotoisuus lisääntyy HYVINVOINTI verkostoitunut sosiaali- ja terveydenhoito kauppa ja asiointi ARJEN HALLINTA monimuotoisia asuin- ja työalueita ASUMINEN TYÖMATKAT JA MATKUSTAMINEN joustavia, ympäristöystävällisiä liikenneratkaisuja TYÖ monipuolinen elinkeinorakenne YMPÄRISTÖ ekologisuus ja olemista mieleistä tekemistä VIIHTYMINEN PÄÄTÖKSENTEKO osallistuvaa ja edustuksellista demokratiaa Avoin tietotaidon vaihto Kansanäänestyksiä Kansalaisten aloitteellisuus Kädentaitoa liikennettä Kevyt- Läheisyys Yhteisiä työpisteitä Korkean tietotaidon vaativia verkottuneita pienyrityksiä Elinikäinen oppiminen = oppimisen intervalliketju Tutkiva, kokemuksellinen, elämyksellinen oppiminen SOSIAALINEN PÄÄOMA toimivat verkostot, työyhteisöt, normit, regulaatio Lähipalveluja Monipalvelupisteitä Verkkosihteeri Kimppakyytejä Palveluja Läpinäkyvä päätöksen- tekojärjestelmä ”Yhteinen olohuone” Energian hallinta ja kontrollointi

Viestinnän valmiudet Osaaminen Liittymä Motivaatio Laitteet ja pääsy verkkoihin Viestintä- valmius Motivaatio

Viestinnän valmiudet Osaaminen Liittymä Liittymä Osaaminen Motivaatio

Yhteisöllinen viestintä Ei osaa tulkita viestiä L= liittymä O = osaaminen M = motivaatio L O M O M L L Ei yhteen-sopivaa liittymää O L M O Ei motivaatiota kuulua yhteisöön M

Viestintätekniikan välittyminen käytön näkökulma adaptiivinen Yhteisö Viestintäkulttuuri Ryhmä Sovitut toimintatavat sosiaalinen rationaalinen Yksittäinen toiminto Yksilö Viestintätekniikan käyttäjät Lähde: Kallio, Jäkälä, 2000

Sosiaalisen pääoman katalysaattoreita Lähikauppa ja paikallinen tuotanto Osallistuminen, mobiilipaneeli Paikallinen media Vuorovaikutusasiamies (+paikallinen tulkki) Näkyvyys Tuttuus Vastavuoroisuus (naapuriapu) Vanhusten puhelinrinki Kommunikointi- keskus (radio, lehti, netti) Pienyritys verkostot

Sosiaalisen pääoman tärkein komponentti luottamus on usein paikallinen voimavara - sitä tulee vaalia Luottamus perustuu tuttuuteen ja ennustettavuuteen

*Jokaisen päätöksen kohdalla mietittävä erikseen, mitä se merkitsee yhteisön sosiaaliselle pääomalle * Mitä keinoja on säilyttää ja kasvattaa sosiaalista pääomaa paikallisesti globaalin talousjärjestelmän puristuksessa? *Avoin viestintäkulttuuri on avainasemassa

Tietotekniset valmiudet perusosaaminen (pankkiasiat, sähköposti, tekstinkäsittely, internetin selaaminen) luonteva osaaminen (esitysmateriaalin tuottaminen, kuvien käsittely ja jakaminen, vaatimaton tekstieditointi, keskustelupalstoihin osallistuminen, blogit, nettipuhelut, vuorovaikutteinen viestintä jne) luova osaaminen (oma tuotanto äänellä, liikkuvalla kuvalla, tekstillä, kuvilla jne.) ja omien tuotantojen jakelu ymmärrys verkoista, niiden merkityksistä, vaikutuksista ja mahdollisuuksista (verkkoidentiteetti, tietosuoja, yksityisyys, yhteiskunnan rakenteet, globalisaatio, osallistuminen, kauppapaikat jne) 12/9/2018

Yhteiskunnallista taustaa Nyky-yhteiskunnassa kaikilla tulee olla oikeus näkyä, tulla kuulluksi, ilmaista itseään ja osallistua Tämä edellyttää, että ihmisillä on pääsy verkkoihin, tekniikan käytön osaaminen ja ymmärrys sekä motivaatio Näihin voidaan vaikuttaa yhteisöjen kautta (kyläyhteisöt, opintokerhot, sukuseurat, vammaisjärjestöt, harrastuspiirit, maahanmuuttajat jne.) Tietotaitotalkoiden tavoitteena on yhteisöjen viestintävalmiuksien parantaminen Viestintätaitojen paranemisen lisäksi myös sosiaalinen pääoma (luottamus, avoimuus) lisääntyy kaikilla merkitsee siis jokaista ihmistä iästä, sukupuolesta, koulutustasosta, etnisestä taustasta, vammaisuudesta jne riippumatta 12/9/2018

Yhteisöllisyyden voima Seksi, valta, kuolema Rakkaus, yhteistyö, elämä Rohkaisu ja tukeminen Kilpailu, alistaminen Viestintäkulttuurin murros Vallan yksisuuntainen viestintä Hyvinvointi Pahoinvointi

Kiitos tarkkaavaisuudesta!