TE-toimiston yrityspalvelut 22.9.2018 Työnantajapalvelut Segmentit Aloittavat Paikallisesti toimivat Kotimarkki- noilla Kansain- välisesti kasvavat Suuryritykset Yhteisöt Henkilöstön hankinta Henkilöstön kehittäminen Yritys- asiakkuus aktivoituu Henkilöstön vähentäminen Asiakkaan tarpeen kartoitus Yritystoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen liittyvät palvelut Matti Sykkö Aloittavan yrityksen palvelut Yrityspalveluiden vahvistamisen periaatteita: 1.TE- toimistoilla on Elyjä laajempi ja kattavampi kontaktipinta yrityksiin ja Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) haluaa käyttää tätä verkostoa aktiivisesti yrityspalveluiden vahvistamiseen 2. Yritykset segmentoidaan 3. Päävastuu on työnvälitys ja yrityspalvelulinjalla mutta yrityslähtöisyys vahvistuu kaikilla toimintalinjoilla 3. Asiakkuus aktivoituu joko työnvälitystoimeksiannon yhteydessä tai yrityskäynnillä 4. Asiakkaan tarpeen kartoitus: -aiemmin vain työnvälitys -nyt liiketoiminnan kehittäminen, toimitilakysymykset, kansainvälistyminen ym. 5. ELY:n kanssa yhteistyö: tunnistaminen ja edelleenohjaus. 6. Vahvistaa TE –toimiston roolia seudullisissa yrityspalveluverkostoissa ja toiminta tuntosarvina yrityskentässä. Toimivan yrityksen palvelut Ohjaus TEM konsernin muiden toimijoiden ja seudullisten kumppaneiden palveluihin 1
Henkilöasiakkaan alkukartoitus 22.9.2018 Matti Sykkö Alkukartoitukseen tulevat: kaikki uudet työnhakijat Työnhakijat, joiden palvelutarvetta ei ole määritelty Asiakkaat, joiden tilanteessa on tapahtunut muutoksia edellisen asiakkuuden päättymisen jälkeen
palvelulinjat Työnvälitys- ja yrityspalvelut: Asiakkaalla edellytykset sijoittua suoraan avoimille työmarkkinoille. Pääasiallinen vastuu yritys- ja työnantaja-asiakkaiden palvelusta. Koordinointivastuu yritys- ja työnantajayhteistyöstä koko TE -toimiston osalta. Osaamisen kehittämisen palvelut: Asiakkaan työllistyminen edellyttää ammatillisen osaamisen lisäämistä ja/tai tukea tavoitteiden ja vaihtoehtojen selvittämisessä Tuetun työllistämisen palvelut: Tarvitsee keskimääräistä enemmän yksilöllistä tukea ja /tai moniammatillista palvelua avoimille työmarkkinoille työllistyäkseen.
Palvelulinja 1: Työnvälitys- ja yrityspalvelut 22.9.2018 Matti Sykkö
OSAAMISEN KEHITTÄMISPALVELUT (palvelulinja 2) Asiakas tarvitsee osaamisen kehittämistä työmarkkinoille työllistyäkseen Asiakkaina mm. nuoret, jotka työllistyäkseen tarvitsevat koulutusta, harjoittelua, valmennusta, palkkatukea ja oppisopimusta Valtaosa asiakkaista aktiivisen työnhaun piirissä ja heille tehdään työtarjouksia. Ei kuitenkaan kesken arviointiprosessia (kokeilu, selvitys) Oma vastuuvirkailija seuraa asiakkaan prosessin etenemistä työllistämissuunnitelmassa sovitulla tavalla hyödyntäen kaikkia kanavia (puhelin, sähköposti ja kasvokkain) Yritysyhteistyö: valmistuneiden markkinointi ja palkkatuella työllistämisen tukeminen
Palvelulinja 2: Osaamisen kehittämisen palvelut 22.9.2018 Matti Sykkö
TUETUN TYÖLLISTYMISEN PALVELUT (palvelulinja 3) Palvelulinjan tavoitteena on: edistää niiden asiakkaiden sijoittumista työmarkkinoille, jotka tarvitsevat keskimääräistä enemmin yksilöllistä tukea ja/ tai moniammatillista palvelua Työvoiman Palvelukeskus TYP kuuluu tähän palvelulinjaan Asiakkaan työllistymisen polkua tarkastellaan neljän päävaiheen kautta: kuntoutumisvaihe suunnan ja tavoitteiden selkeyttäminen osaamisen hankkiminen työllistyminen ja sen tueksi tarvittavat palvelut
Palvelulinja 3: Tuetun työllistämisen palvelut 22.9.2018 Matti Sykkö
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen 22.9.2018 Matti Sykkö
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen 22.9.2018 Matti Sykkö
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen 22.9.2018 Matti Sykkö
22.9.2018 Matti Sykkö
Yhteisiä haasteita 22.9.2018 Yhteiskuntatakuun aikajänne on lyhyt – nopea reagointi ja tiedon siirto oppilaitoksista TE – toimistoon Työelämälähtöinen, osuva ammatillinen koulutus ja työmarkkinoiden dynamiikan hyödyntäminen Syrjäytymisen ehkäisy – kaikkien työpanosta tarvitaan Suhdannevaihtelut iskevät nuoriin, miten autetaan nuoria matalasuhdanteen yli? Matti Sykkö