Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaakkois-Suomen TE- toimisto Työ-ja elinkeinopalvelut: Kotka, Hamina, Kouvola, Imatra, Lappeenranta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaakkois-Suomen TE- toimisto Työ-ja elinkeinopalvelut: Kotka, Hamina, Kouvola, Imatra, Lappeenranta."— Esityksen transkriptio:

1 Kaakkois-Suomen TE- toimisto Työ-ja elinkeinopalvelut: Kotka, Hamina, Kouvola, Imatra, Lappeenranta

2

3 Työnvälitys- ja yrityspalvelut sekä työnvälityspalvelut  Linjan keskeisiä tehtäviä ovat tehokas ja laadukas työnvälitys: alkavan yritystoiminnan tukeminen, yritysten toimintaedellytysten kehittäminen ja turvaaminen sekä henkilöstön vähentämistilanteisiin liittyvät palvelut.  Palvelulinjalla on koordinointivastuu työnantaja- ja yritysyhteistyöstä sekä monikanavaisten palvelujen käyttöön liittyvistä kehittämis- ja seurantatehtävistä koko TE- toimiston osalta.  Vastaa työnantaja- ja yritysasiakkaiden palvelusta yrityksen koko elinkaaren ajan. Painopistepalveluiden aktiivisessa tarjoamisessa erilaisissa muutostilanteissa: toiminnan käynnistäminen, henkilöstömäärän kasvattaminen ja vähentäminen, henkilöstön osaamisen kehittäminen osana yrityksen muuta kehittämistä ja kansainvälistyminen.  Yrityksen perustajien palveluihin kuuluu mm. yrityksen perustamiseen ja starttirahaan liittyvä ohjaus, neuvonta ja päätösten valmistelu, yrittäjyyskoulutusten ja valmennusten suunnittelu, palveluohjaus ja kummitoiminta. Yrittäjyys nostetaan esiin yhtenä työllistymismahdollisuutena asiakkaan palvelun eri vaiheissa. Yritystoimintaa suunnittelevilla on mahdollista saada henkilökohtaista kasvokkain tapahtuvaa ohjausta.

4 Työnvälityspalvelut  Vastaa henkilöasiakkaan alkupalvelusta, suoraan työmarkkinoille suuntaavien asiakkaiden palvelusta, rekrytointiprosessista työpaikan huoltamisineen ja seurantoineen sekä työttömyysturvaan liittyvistä TE-toimiston tehtävistä.  Työnvälitys on TE-toimiston palvelujen keskiössä. Työnvälityksessä konkretisoituu työnantajan ja henkilöasiakkaan tarpeiden kohtaaminen. Työnvälityksen lähtökohtana on aina työnantajan toi- meksianto. Avoimeksi ilmoitetun työpaikan täyttöprosessi hoidetaan viivytyksettä sovitun toimek- siannon mukaisesti. Prosessiin kuuluu myös paikan jälkihuolto ja laadun seuranta, mm. työnantajan palaute toimeksiannon sujumisesta. Työnantajat ohjataan ilmoittamaan työpaikat ensisijaisesti verkkopalvelujen kautta, jonka jälkeen työnantajaan ollaan välittömästi yhteydessä palveluproses- sista sopimiseksi.  Ryhmä hoitaa uusien henkilöasiakkaiden alkupalvelun. Asiakkaiden alkutilanteen kartoituksen jäl- keen asiakkaat ohjataan palvelutarpeidensa mukaisiin palveluihin eri palvelulinjoille. Työnvälitys- ryhmän asiakkaina ovat työnhakijat, joiden ammattitaito ja osaaminen mahdollistavat työnhakijan sijoittumisen suoraan työmarkkinoille mm. palkkatyön tai yrittäjyyden kautta.  Uudet työnhakija-asiakkaat ohjataan ilmoittautumaan työnhakijoiksi sähköisesti vahvalla tunnistau- tumisella. Ryhmän työnhakija-asiakkaiden ensisijaisena palvelumuotona ovat verkko- ja puhelinpal- velut. Asiakasta kontaktoidaan TE-toimistosta käsin puhelimitse, palvelutarpeensa ja -tilanteensa mukaisesti. Suunnitelma päivitetään, myös puhelimitse kontaktoitaessa.  Henkilöasiakkaan palvelutarvetta ja ensisijaisen palvelutarpeen mukaista palvelulinjaa arvioidaan aina asiakaskontaktin yhteydessä ja asiakas ohjataan palvelutarpeensa mukaiselle palvelulinjalle.

5 Osaamisen kehittäminen ja Urasuunnittelupalvelut  Yli 25-vuotiaiden palveluohjaus (aikuisten ohjauspalvelut)  Kotoutumispalvelut  Nuorten palveluohjaus (alle 25-vuotiaat)  Koulutuspalvelut (koulutukseen ohjaus)  Ammatinvalinta – ja uraohjauspalvelut (psykologipalvelut)  Koulutusten ja palveluiden hankinta  Palvelulinjan yksi päätehtävä on kartoittaa asiakkaan työllistymisen esteet (ensisijaisesti osaamiseen liittyvät esteet) ja ohjata asiakas oikeisiin palveluihin työllistymisen esteiden poistamiseksi. Toinen päätehtävä on työ- ja koulutustarjousten tekeminen asiakkaille.

6  Koulutuspalveluissa tuetaan asiakasta ammatinvalintaan ja ammatilliseen kehittymiseen liittyvissä kysymyksissä. Asiakkaita ohjataan koulutusjärjestelmien vaihtoehtoihin ja annetaan ohjausta opintoihin liittyen (esimerkiksi rahoitus ja koulutuksiin hakeminen).  Ammatinvalinta- ja uraohjauspalveluiden tehtävänä on ammatillisen suuntautumisen ja kehityksen tukeminen.  Asiakasprosessi käynnistyy siten, että toisen palvelulinjan virkailija tekee aikavarauksen palvelulinjan 2 virkailijalle linjalla olevan asiakasvastuujaon mukaisesti. Aikavarauksen pituudesta sovitaan toiminnoittain (esim. kotoutumispalvelut). Asiakkuuden jatkuessa asiakkaan vastuuvirkailija uusii asiakkaan työnhaun ja varaa tarvittaessa uuden asiakasajan sekä sopii muuten yhteydenpidosta.  Asiointi palvelulinjan palveluissa perustuu pääsääntöisesti henkilökohtaisen ohjaukseen joko kasvokkain tai puhelimitse. Jokaisella asiakkaalla on oma vastuuvirkailija, joka vastaa asiakkaan palveluohjauksesta koko asiakasprosessin ajan. Vastuuvirkailija ohjaa asiakasprosessia siten, että asiakkaan kanssa yhdessä asetetut tavoitteet saavutet aan.

7 Nuorten TE-palvelut alle 25v.  Asiakasohjaus verkkoilmoittautumisen kautta  Ammattikouluttamattomat nuoret ja tutkinnon suorittaneet Lpr 4 ja Imatra 2  Miten toimitaan? Mitä tapahtuu nuoren tullessa henkilökohtaiselle aikavaraukselle?  Tyypillinen case-tapaus  Yhteistyö eri toimijoiden kanssa  Jatko-ohjaus  Saattaen vaihto tilanteen mukaan  Nuorten yhteiskunnallinen tilanne hälyttävä-> näkyy myös TE-toimistossa!

8 Nuorten TE-palvelut  Työkokeilu  Koulutuskokeilu  Työhön sijoittuminen  Koulutukseen ohjaus  Urasuunnittelun tukeminen  Työnhakuvalmennus  Työhönvalmennus  Uravalmennus  Urasuunnittelun psykologipalvelut  Soveltuvuustestit

9 Tuetun työllistämisen palvelut: Yksilölliset tuetun työllistymisen palvelut ja Moniammatilliset palvelut  Asiakas on Yksilölliset tuetun työllistymisen palvelut –ryhmän asiakkuudessa, mikäli:  Asiakkaan tilanteen selvittämiseksi riittävät työvoimapalvelut ja TE-toimiston asiantuntijoiden ohjauskeskustelut  Hänellä on motivaatio työllistyä työmarkkinoille, mutta hän tarvitsee työkykyynsä liittyvää ohjausta ja selvittelyä,  Hän on työhön suuntautuva, työssä oleva tai vähän aikaa työttömänä ollut henkilö, joka tarvitsee ohjausta ja toimenpiteitä asiansa selvittämiseen  Minimipalvelun piirissä olevat asiakkaat, joiden tilannetta ei työvoimapalveluin tai työvoiman palvelukeskuksen palveluin voida auttaa (päihde-, mielenterveysongelma, asianmukaisesti todettuja vakavia terveydellisiä rajoitteita tai työkyvyttömyys joka ei ole toistaiseksi johtanut eläkeratkaisuihin). Motivoimattomuus tai ikä eivät ole perusteita minimipalveluun.  Asiakas on Moniammatilliset palvelut-ryhmän asiakkuudessa työvoiman palvelukeskuksessa, mikäli hän tarvitsee moniammatillista palvelua.

10 Palvelukanavat ja asiointi  Painopiste asiakkaiden asioinnissa on henkilökohtaisessa kasvotusten tapahtuvassa palvelussa. Asiantuntija ohjaa ja seuraa asiakkaan prosessin etenemistä säännöllisesti työllistymissuunnitelmassa sovitulla tavalla ja yhteistyössä muiden asiakkaan prosessiin osallistuvien verkostokumppanien kanssa. Tilanteen seurannassa hyödynnetään tehokkaasti kaikkia palvelukanavia, puhelinta, sähköpostia, verkkopalveluita.  Työlinja ja sähköiset verkkopalvelut nivotaan ohjaukseen palvelutarpeen mukaisesti ja asiakkaita aktivoidaan niiden hyödyntämiseen.  Lisätietoja: www.te-palvelut.fiwww.te-palvelut.fi  http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/nuoret/index.html http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/nuoret/index.html

11 Yhteistyö?  Miten koette yhteistyön tällä hetkellä? Millä tavalla voisi lisätä/kehittää? Onko tarvetta? Minkälaisia yhteistyökokemuksia teillä on?  Ohjaamon vaikuttavuus omaan työhön? Jokainen voi pohtia omalla toimialueellaan Palvelut tutuksi nuorillekin jo varhain Läsnäololla näkyvyyttä nuorille Asiakasohjaus moniammatillisesti, verkostotyön lisääminen Mahdollinen päättötyön aihe

12 Etelä-Karjalan tilanne


Lataa ppt "Kaakkois-Suomen TE- toimisto Työ-ja elinkeinopalvelut: Kotka, Hamina, Kouvola, Imatra, Lappeenranta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google