Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Advertisements

AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
Muuttuva suoraviivainen liike
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Psyykkinen itsesäätely
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Kokoonpanon robotisoinnit Ville Pyötsiä Linus Teir Jesse Wickström Sebastian Sigfrids Kokoonpanorobotit.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Aurinkoenergiasta uutta liiketoimintaa
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tutki tasaista ja kiihtyvää kävelyliikettä
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
Motivaatioteoriat Julia L..
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
17. LIIKENNE ON YHTEISPELIÄ
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
8. Näppäimistöltä lukeminen
Omavalvonta, järjestyksenpito ja turvallisuus
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
Tekstinhuoltoa 3.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
Janne Ojanen Aatu Kaapro
Tapaturman määritelmä… Äkillisen, odottamattoman ja tahattoman tapahtuman seurauksena henkilö menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Määritä nopeutesi Määritä kävelynopeutesi parisi kanssa
Kenguru-kilpailu.
8. Näppäimistöltä lukeminen
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Oppiainerajat ylittävä tehtävä
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
KYSYMYKSIÄ NEULAMÄEN KOULUSTA
Kuopion kaupunkiseudun joukkoliikenne Asiakastyytyväisyys
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Käyttöturvatiedotteet
<Hankkeen nimi>
Liikennevirasto nopeat kokeilut
VAHVA SUOMALAINEN Suomi Finland 100 Keski-Suomen Liikennefoorumi 2017
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
IT-järjestelmät Teija Kaltio-Rein Projektipäällikkö, Kirkkohallitus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Lainsäädäntö / nostotyö ½ (
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
Terveiset Yö-ryhmästä
Mitä avuksi esiintymiseen?
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Palveluliikenne – PALI
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
PTM 2020 markkinavuoropuhelu
Esityksen transkriptio:

Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus Kansilehteä voi käyttää valokuvan kanssa tai ilman kuvaa. Keski-Suomen liikennefoorumi Tutkimusryhmän päällikkö Merja Penttinen

Esityksen sisältö Automaatiotasot ja kuljettajan toiminta eri tasoilla Liikennetapahtumien yleisyys Havainto – ratkaisu – suoritus Hyvää tuuria vai turvallista ajoa? Kumpi on parempi, robotti vai ihminen? Ajonaikaiset oheistehtävät – automaatio ja riskin poistuminen? Älyliikenteen ja automaation (moninaiset) liikenneturvallisuusvaikutukset Vuorovaikutus liikenteessä muuttuu – joustavuus, turvallisuus, sujuvuus

Automaatiotasot SAE, 2016

Kuljettajan toiminta eri tasoilla 0 = kuljettaja vastaa kaikesta 1 = kuljettaja vastaa lähes kaikesta, ajoneuvo voi tukea poikittaista tai pitkittäistä ajoneuvon hallintaa rajatuissa olosuhteissa 2 = …ajoneuvo voi tukea poikittaista JA pitkittäistä… ---------------------------------------------------------------------------------- 3 = tietyissä olosuhteissa ajoneuvo selviää kaikista ajamiseen liittyvistä tehtävistä MUTTA kuljettajan pitää pystyä ottamaan ajoneuvo haltuunsa tarvittaessa 4 = kuten 3 paitsi että kuljettajan ei tarvitse ottaa ajoneuvo haltuunsa, vaan se osaa pysäköidä itsensä tarvittaessa 5 = toimii kaikissa tilanteissa kaikkialla; kuljettajasta tulee matkustaja

Liikennetapahtumien yleisyys – ”ihmiskuljettaja” Tapahtuma Lukumäärä Aika Luku- määrä Matka (km) Liikennetapahtuma 5 1 sekunnissa 300 1 Kuljettajan havaintoja 2 120 Kuljettajan ratkaisuja 40 1 minuutissa Kuljettajan suorituksia 30 Kuljettajan virheitä 2 minuutissa Vaarallisia tilanteita 2 tunnissa Lähesonnettomuuksia 1 kuukaudessa 2 000 Onnettomuuksia 7,5 vuodessa 150 000 Henkilövahinko- onnettomuuksia 100 vuodessa 2 000 000 Kuolemaan johtavia onnettomuuksia 2 000 vuodessa 40 000 000 Oletuksena vuotuinen 20tkm suorite, 500 kuollutta liikenteessä vuodessa Lähde: Luoma ja Häkkinen, 1990

Tapahtumat liikenteessä Ei havaittu Liikennehavainnot Muut havainnot Ei ratkaistu Väärät ratkaisut Oikeat ratkaisut Muut ratkaisut Väärä toiminta Oikea toiminta Muut toiminnat Onnettomuus Lähes onnettomuus ”Hyvä tuuri” Turvallinen ajo

Ratkaisunteko ohitustilanteessa Nopeudet aliarvioidaan + etäisyydet yliarvioidaan. Vastaantulevan nopeus on korkeampi kuin ohitettavan -> erittäin vaarallinen tilanne Miksi kuljettaja ei opi? Palautteen vähäisyys onnettomuuksia tapahtuu harvoin kohtaamisonnettomuudet vakavia usein sekä ohitettava että vastaantuleva hiljentävät nopeuttaan Olisiko kone tässä parempi?

Psykologinen etuajo-oikeus Ihmisen toiminta vs. koneen toiminta

Mitä liikenteessä tapahtuu kahdessa sekunnissa? 40 km/h ajava auto 22 m 60 km/h ajava auto 33 m Kävelijä (5 km/h) 3 m Juoksija (10 km/h) 6 m ”Jopoilija” (14 km/h) 8 m Maantiepyöräilijä (35 km/h) 19 m

Entäpä 5 sekunnin aikana? 50 km/h ajava auto 69 m 80 km/h liikkuva rekka 111 m 120 km/h ajava auto 167 m

Älyliikenteen turvallisuusvaikutukset Ajoneuvojärjestelmän suorat vaikutukset ajotehtävään Tienvarren järjestelmien vaikutukset ajotehtävään Epäsuorat vaikutukset kuljettajan käyttäytymiseen Epäsuorat vaikutukset ei-käyttäjiin Vaikutukset käyttäjien ja ei-käyttäjien vuorovaikutukseen Suoritteen muutokset Kulkutapavalinnat Reittivalinnat Onnettomuuksien seurausten muutokset

Source: Innamaa et al. (2017) Source: Innamaa et al. (2017). Trilateral Impact Assessment Framework for Automation in Road Transportation. Draft 4 Jan 2017.

Vuorovaikutus muuttuu - vähitellen vehicles

Kehitys etenee – kokeiluille on tarvetta

TEKNOLOGIASTA TULOSTA Päätöskalvo ei ole pakollinen VTT:n sisäisissä esityksissä.