Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus Kansilehteä voi käyttää valokuvan kanssa tai ilman kuvaa. Keski-Suomen liikennefoorumi Tutkimusryhmän päällikkö Merja Penttinen
Esityksen sisältö Automaatiotasot ja kuljettajan toiminta eri tasoilla Liikennetapahtumien yleisyys Havainto – ratkaisu – suoritus Hyvää tuuria vai turvallista ajoa? Kumpi on parempi, robotti vai ihminen? Ajonaikaiset oheistehtävät – automaatio ja riskin poistuminen? Älyliikenteen ja automaation (moninaiset) liikenneturvallisuusvaikutukset Vuorovaikutus liikenteessä muuttuu – joustavuus, turvallisuus, sujuvuus
Automaatiotasot SAE, 2016
Kuljettajan toiminta eri tasoilla 0 = kuljettaja vastaa kaikesta 1 = kuljettaja vastaa lähes kaikesta, ajoneuvo voi tukea poikittaista tai pitkittäistä ajoneuvon hallintaa rajatuissa olosuhteissa 2 = …ajoneuvo voi tukea poikittaista JA pitkittäistä… ---------------------------------------------------------------------------------- 3 = tietyissä olosuhteissa ajoneuvo selviää kaikista ajamiseen liittyvistä tehtävistä MUTTA kuljettajan pitää pystyä ottamaan ajoneuvo haltuunsa tarvittaessa 4 = kuten 3 paitsi että kuljettajan ei tarvitse ottaa ajoneuvo haltuunsa, vaan se osaa pysäköidä itsensä tarvittaessa 5 = toimii kaikissa tilanteissa kaikkialla; kuljettajasta tulee matkustaja
Liikennetapahtumien yleisyys – ”ihmiskuljettaja” Tapahtuma Lukumäärä Aika Luku- määrä Matka (km) Liikennetapahtuma 5 1 sekunnissa 300 1 Kuljettajan havaintoja 2 120 Kuljettajan ratkaisuja 40 1 minuutissa Kuljettajan suorituksia 30 Kuljettajan virheitä 2 minuutissa Vaarallisia tilanteita 2 tunnissa Lähesonnettomuuksia 1 kuukaudessa 2 000 Onnettomuuksia 7,5 vuodessa 150 000 Henkilövahinko- onnettomuuksia 100 vuodessa 2 000 000 Kuolemaan johtavia onnettomuuksia 2 000 vuodessa 40 000 000 Oletuksena vuotuinen 20tkm suorite, 500 kuollutta liikenteessä vuodessa Lähde: Luoma ja Häkkinen, 1990
Tapahtumat liikenteessä Ei havaittu Liikennehavainnot Muut havainnot Ei ratkaistu Väärät ratkaisut Oikeat ratkaisut Muut ratkaisut Väärä toiminta Oikea toiminta Muut toiminnat Onnettomuus Lähes onnettomuus ”Hyvä tuuri” Turvallinen ajo
Ratkaisunteko ohitustilanteessa Nopeudet aliarvioidaan + etäisyydet yliarvioidaan. Vastaantulevan nopeus on korkeampi kuin ohitettavan -> erittäin vaarallinen tilanne Miksi kuljettaja ei opi? Palautteen vähäisyys onnettomuuksia tapahtuu harvoin kohtaamisonnettomuudet vakavia usein sekä ohitettava että vastaantuleva hiljentävät nopeuttaan Olisiko kone tässä parempi?
Psykologinen etuajo-oikeus Ihmisen toiminta vs. koneen toiminta
Mitä liikenteessä tapahtuu kahdessa sekunnissa? 40 km/h ajava auto 22 m 60 km/h ajava auto 33 m Kävelijä (5 km/h) 3 m Juoksija (10 km/h) 6 m ”Jopoilija” (14 km/h) 8 m Maantiepyöräilijä (35 km/h) 19 m
Entäpä 5 sekunnin aikana? 50 km/h ajava auto 69 m 80 km/h liikkuva rekka 111 m 120 km/h ajava auto 167 m
Älyliikenteen turvallisuusvaikutukset Ajoneuvojärjestelmän suorat vaikutukset ajotehtävään Tienvarren järjestelmien vaikutukset ajotehtävään Epäsuorat vaikutukset kuljettajan käyttäytymiseen Epäsuorat vaikutukset ei-käyttäjiin Vaikutukset käyttäjien ja ei-käyttäjien vuorovaikutukseen Suoritteen muutokset Kulkutapavalinnat Reittivalinnat Onnettomuuksien seurausten muutokset
Source: Innamaa et al. (2017) Source: Innamaa et al. (2017). Trilateral Impact Assessment Framework for Automation in Road Transportation. Draft 4 Jan 2017.
Vuorovaikutus muuttuu - vähitellen vehicles
Kehitys etenee – kokeiluille on tarvetta
TEKNOLOGIASTA TULOSTA Päätöskalvo ei ole pakollinen VTT:n sisäisissä esityksissä.