Liiketalouden perustutkinto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyössä Pirkanmaalla:
Advertisements

VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Länsi-Uudenmaan ammattikoulutuskuntayhtymä Kulttuuriala Ammatillinen valinnainen Yritystoiminta ja valmistus Vanhan opetussuunnitelman mukainen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Prosessiteollisuuden perustutkinto ja sen toimeenpano
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Yrittäjyysväylät Yrittäjyysopinnot Poistu Yrittäjän ammattitutkinto ammattitutkinto.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Turun ammatti-instituutin tilannekatsaus
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
Taito kasvaa tekijäksi.. Koulutuskeskus Sedu, Jurva Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva- artesaani Graafisen suunnittelun koulutusohjelma / kuvallinen.
TURVALLISUUSALAN PERUSTUTKINTO 180 osp ”TURVALLISUUSVALVOJA”
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt.
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen? Tule ammattilukioon! 1.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi osana oppimisprosessia
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Osaamisalan valintainfo
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Arviointi.
TALOUSHALLINNON OSAAJA
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Toinen kotimainen kieli Tutkintoon voit liittää ylimääräisiä kokeita:
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Toisen asteen koulutus
Kahden tutkinnon polku
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Yhteiset tutkinnon osat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Liiketalouden perustutkinto

Liiketalouden perustutkinnon, (merkonomi) laajuus 120 ov Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (atto) 20 ov Ammatilliset tutkinnot osat 90 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov

Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat, atto-opinnot Pakolliset tutkinnon osat 16 ov Äidinkieli 4 ov Toinen kotimainen kieli 1 ov Vieras kieli, englanti 2 ov Matematiikka 3 ov Fysiikka ja kemia 2 ov Yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto 1 ov Liikunta 1 ov Terveystieto 1 ov Taide ja kulttuuri 1 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 4 ov

Asiakaspalvelu 20 ov (1. vuotena) Käytännön asiakaspalvelu (8 ov) asiakasmarkkinoinnin perusteet ja tuotetuntemus kaupan toimintaympäristö, ergonomia ja työturvallisuus kuluttajansuoja, sopimuksien tekeminen ja niiden sitovuus yritystoiminnan perusteet Asiakaspalveluviestintä (2 ov) asiakaspalvelun ruotsi ja englanti vuorovaikutus ja viestintä

Asiakaspalvelu 20 ov Toimistopalvelu, 10 ov Työvälineohjelmat asiakaspalvelun apuna asiakirjatyöskentely (Word) taulukkolaskenta (Excel) esitysgrafiikka ja kuvankäsittely käyttöjärjestelmä ja internet/sähköposti Opiskelijat suorittavat Tieken tietokoneen ajokorttitutkinnon Toimiston työt asiakaspalvelussa postin käsittely, laskutus , arkistointi työntekijän suojasta asiakaspalvelussa työlainsäädännön kannattavuus- ja hinnoittelulaskelmat sekä raportoinnit peruskirjaukset, alv:n perusteet, tositteet katelaskelmat, hinnoittelu, budjetoinnin perusteita talousmatematiikka

Koulutusohjelmat Valinta marras-joulukuussa Koulutusohjelma alkaa keväällä Asiakaspalvelu ja myynti Talous- ja toimistopalvelut Tieto- ja kirjastopalvelut Työssäoppiminen (väh. 20 ov), ammattiosaamisen näytöt ja opinnäyte (2 ov) sekä yrittäjyyttä (väh. 10 ov)

Asiakaspalvelu ja myynti 1 - päivittäistavaran/marketin myyjä, kassamyyjä, asiakasneuvoja, myyntineuvottelija   Asiakaspalvelu 20 ov Kaupan palvelu ja myynti 20 ov Visuaalinen myyntityö 20 ov Markkinointiviestinnän toimenpiteet 10 ov Sähköinen kaupankäynti 10 ov Yrittäjyys 10 ov sisältää työssäoppimista väh. 20 ov

Asiakaspalvelu ja myynti 2 - erikoiskaupan myyjä, palveluneuvoja, myyntineuvottelija Asiakaspalvelu 20 ov Talouspalvelut 20 ov Kaupan palvelu ja myynti 20 ov Visuaalinen myyntityö 20 ov Yrittäjyys 10 ov sisältää työssäoppimista väh. 20 ov

Talous- ja toimistopalvelut - taloussihteeri, palkanlaskija, kirjanpitäjä, sijoitusneuvoja, verovalmistelija, toimistosihteeri   Asiakaspalvelu 20 ov Talouspalvelut 20 ov Toimistopalvelut 10 ov Kirjanpito 20 ov Tilinpäätösasiakirjat ja yrityksen verotus 10 ov Yrittäjyys 10 ov sisältää työssäoppimista väh. 20 ov

Tieto- ja kirjastopalveluiden koulutusohjelma TIETO- JA KIRJASTOPALVELUT -kirjastovirkailija, kirjastosihteeri, tietopalveluvirkailija, tietopalvelusihteeri, tietokeskusassistentti  Asiakaspalvelu (1. vuonna) 20 ov Talouspalvelut (1. vuonna) 10 ov Tieto- ja kirjastopalvelut (1. vuonna) 15 ov Tiedottaminen sekä kirjastokäytön ja tiedonhaun opastus 10 ov Aineiston hankinta ja kokoelman ylläpito 10 ov Aineiston tallentaminen, kuvailu ja esittely 15 ov Vapaasti valittavat tutkinnon osat 10 ov (aikaisemmista opinnoista) sisältää työssäoppimista 31 ov

Ammatiosaamisen näytön arviointi Oppijan oppimisen eli oppimisprosessin arviointia ja osaamisen eli oppimistulosten arviointia. Arviointi on kiinteä osa oppimis- ja opetusprosessia. Arviointia seuraa aina palaute, jossa todetaan se mitä opiskelija osaa. Tämän lisäksi tunnistetaan oleellisimmat kehittämiskohteet. Arvioinnin ensisijainen tehtävä on aina opiskelijan kehittymisen edistäminen.

Ammattiosaamisen näytön arviointikohteet työprosessin hallinta työmenetelmien, -välineiden ja -materiaalin hallinta työn perustana olevan tiedon hallinta elinikäisen oppimisen avaintaidot

Ammattiosaamisen näytöt ja arviointi Opiskelija tekee itsearvioinnin. Tämän jälkeen työpaikkaohjaaja ja opettaja antavat omat arvionsa arviointikohteittain. Näiden arviointien tuloksena muodostuu arviointikohteelle arvosana Kun kaikki arviointikohteet on arvioitu työpaikkaohjaaja ja opettaja päättävät yhdessä ammattiosaamisen näytön arvosanasta.

Ammattiosaamisen näytöt ja arviointi Lisäksi huomioitavaa Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa ei voida ammattiosaamisen näytössä osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla, kuten haastattelujen, kysymyksien, tehtävien ja muiden menetelmien avulla.

Ammattiosaamisen näytön arvioinnin oikaisu Opiskelijan arviointia koskeviin päätöksiin ei ole valitusoikeutta, mutta niihin voidaan hakea muutosta oikaisumenettelyllä. Mahdollisuus hakea arvioinnin oikaisua koskee kaikkia tutkintoon sisältyvien opintojen arviointia; ammattitaitoa tukevien opintojen, osaamisen tunnustamisen kautta saatua arviointia ja ammattiosaamisen näyttöjen arviointia. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen. Opiskelijalle on varattava tilaisuus tutustua kirjalliseen tai muuten tallennettuun opintoja, osaamista tai ammattiosaamisen näyttöjä koskevaan arvioinnin perusteena olevaan aineistoon. Tällainen aineisto tulee säilyttää vähintään kuuden kuukauden ajan arvosanan antamisesta.

Yhteistyössä: Taina Seppälä-Kolkka / Hankenumero