Facebook JYTY-koulutus 18.04.2013 Teppo Räisänen Yliopettaja Liiketalouden yksikkö Teppo.raisanen@oamk.fi Teppo Räisänen
Sisältö Taustaa Sosiaalinen media Facebook Esimerkki Yhteenveto
Taustaa Väitöskirja: ”All for One, One for All – Organizational Knowledge Creation and Utilization Using a New Generation of IT Tools” Miten tukea tietämyksen syntyä sosiaalisessa mediassa? 2007-2008 vierailevana tutkijana Stanfordin yliopistossa Persuasive Technology Miten teknologialla vaikutetaan ihmisten asenteisiin ja/tai käyttätyymisen? Tietojenkäsittelyn yliopettaja Liiketalouden yksikkö elokuu 2010-
Web - aikajana Tim O’Reilly 2003 Tim Berners-Lee 1990: Web Douglas Engelbart 1960: NLS Vannevar Bush 1945: MEMEX
Digitaalinen media Digitaalisen median etu perinteisiin medioihin nähden on…
Digitaalinen media Digitaalisen median etu perinteisiin medioihin nähden on… vuorovaikutteisuus
Sosiaalinen media Sosiaalinen media on tehnyt tästä vuorovaikutuksesta sosiaalista
Sosiaalisen median käyttö voidaan jakaa Informaation kuluttaminen Lukea, katsella, ladata, kuunnella Informaation arviointi Järjestää, äänestää, kommentoida, tykätä Informaation luominen Kuvien/videoiden lisääminen, tekstin tuottaminen Yhteistyö Sosiaalinen toiminta, yhdessä tekeminen
Social Media Feedback Cycle Tietoisuus Harkinta Osto Käyttö Mielipiteen muodostus Keskustelu
Social Media Feedback Cycle Tietoisuus Harkinta Osto Käyttö Mielipiteen muodostus Keskustelu Markkinoinnin tuotos
Social Media Feedback Cycle Tietoisuus Harkinta Osto Käyttö Mielipiteen muodostus Keskustelu Markkinoinnin tuotos Käyttäjien tuotos
Social Media Feedback Cycle Tietoisuus Harkinta Osto Käyttö Mielipiteen muodostus Keskustelu
Facebook Yli 1000 miljoonaa aktiivista käyttäjää 612 miljoonaa päivittäistä käyttäjää 680 miljoonaa käyttää Facebook:ia mobiilisti Noin 2 miljoonaa suomalaista Käyttäjällä on keskimäärin 130 kaveria
Facebook Kasvu on ollut todella nopeaa Joulukuu 2004 1 miljoona käyttäjää Joulukuu 2006 12 miljoonaa käyttäjää Joulukuu 2008 120 miljoonaa käyttäjää Joulukuu 2010 500 miljoonaa käyttäjää Joulukuu 2012 1000+ miljoonaa käyttäjää
Facebook Sisältöä on paljon 900 miljoonaa objektia (sivua, ryhmää, tapahtumia) Sisältöä jaetaan 30 miljardia kertaa kuussa Keskimääräinen käyttäjä On yhteyksissä 80 objektiin Luo 90 objektia kuussa
Facebook Miljoona Web-sivua kytketty Facebook:iin 66% USA:n Top 100 Web-sivuista on kytketty Facebook:iin 50% maailman Top 100 Web-sivuista 550 000 Facebook applikaatiota kehitetty Miljoona kehittäjää 180 maasta
Facebook esimerkkejä Facebook sivut (42 miljoonaa) https://www.facebook.com/#!/jytyliitto?fref=ts Facebook ryhmät (620 miljoonaa) https://www.facebook.com/?ref=home#!/groups/movaoul u/?fref=ts https://www.facebook.com/home.php#!/groups/15327406 4728660/?fref=ts
Facebook esimerkkejä Facebook applikaatiot (9 miljoonaa) http://apps.facebook.com/angrybirds/ http://apps.facebook.com/gladiatormanager/ Facebook tapahtumat (events) Facebook suosituin valokuvien jakamispalvelu
Facebook harjoitus Jos teillä ei ole tunnusta, luokaa se Alkakaa toistenne kavereiksi Tykätkää jostain mielenkiintoisesta sivusta Liittykää johonkin ryhmään
Facebook Jokaisella käyttäjällä on Facebookissa profiili Koostuu profiilikuvasta, käyttäjän syöttämistä tiedoista ja status-päivityksistä sekä muista aktiviteeteista
Facebook Facebookissa lisätään tuttuja kavereiksi Keskimäärin käyttäjällä on 150 kaveria Lisäämäsi kaverit näkevät tietosi, kuvasi, tekemäsi status- päivitykset jne Kavereiden kanssa voi chattailla, pelata pelejä, lähettää viestejä
Facebook Uusiin mobiililaitteisiin saa erillisen Facebook-sovelluksen, jolla Facebookia voi käyttää. Esim Apple iPhone, Android, Nokia Lumia Sovelluksen avulla voi esimerkiksi lisätä ottamiaan kuvia näppärästi Facebookiin.
Facebook Mitä enemmän kavereita Facebookissa on, sitä enemmän siitä saa irti Ei kannata lisätä kavereiksi tuntemattomia ihmisiä Ei myöskään kannata klikata outoja linkkejä, jos ei ole aivan varma että ne ovat turvallisia
Facebook mainokset http://www.facebook.com/advertising/
Facebook mainokset CPC Cost Per Click, paljonko keskimäärin maksaa se, että käyttäjä klikkaa mainosta Vaihtelee $0.05-$0.5 CPM Cost Per Mille, paljonko keskimäärin maksaa se, että mainos näytetään 1000 käyttäjälle Noin $0.10 – $0.20