Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola 24.11.2010 Jukka Vehviläinen / DiaLoog
Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää? Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen
Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos
Uusi nuorisolaki ja seurantajärjestelmä monialainen yhteistyöverkosto, jonka toiminta ja tavoitteiden toteutuminen edellyttää seurantajärjestelmää etsivä nuorisotyö nuoren tavoittajana ja ohjaajana (”tiedä, tavoita, ohjaa”) tietojen luovuttaminen etsivälle nuorisotyölle (”ilmoita”) - perusopetuksen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet - toisen asteen opinnot keskeyttäneet - armeijan tai siviilipalveluksen keskeyttäneet - muut ohjausta ja tukea tarvitsevat nuoret
Kokkolan seurantatieto – mitä on kerätty ja voitaisiin kerätä Nivelvaiheen seurantatieto Nivelvaiheen palveluita kehittävä seurantatieto Toisen asteen opintojen seurantajärjestelmä Ammattistartin seuranta (Poikkihallinnollinen) tieto nuorten elinoloista
Seurannan (kehittämis)portaat; millä tasolla Kokkolassa ollaan? Lapsi- ja nuorisopolitiikka? Monialainen yhteistyöryhmä Työelämä? Lasten ja nuorten hyvinvointi Kokkolassa? Nivelvaiheen palvelut II-asteen koulutus Ammattistartti KOKKOLAN PERUSKOULUT
Kokkolan www-työväline Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja tuen/ohjauksen tarpeesta Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www-sivulle osoitteeseen? Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)
Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä koordinoidun tiedonvälityksen muotona Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Koordinaattori (tietokanta) Perusopetus Sosiaali- ja terveys Koti Lukio
Seurantalomakkeen rakenne; NIVELVAIHEEN SEURANTAJÄRJESTELMÄ-lomake Taustakysymykset Palvelu x (omat kysymykset) Palvelu x (omat kysymykset) Nykyinen ilmoituslomake SEURANTATIEDON KOONTI -peruskoulun päättäneiden nuorten seurantatiedot (nykyinen malli);sijainti ja tuen tarve -palvelu x:n ”oma tieto” (alkuhaastattelu; palvelutarpeet ja odotukset -palvelu x:n ”oma tieto” (loppuhaastattelu); tavoitteiden täyttyminen ja tyytyväisyys