Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
KOULUTUSTAKUU.
Keski-Pohjanmaan Lapsi- ja Nuorisopoliittinen strategia
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
REIMARI 2 JA 3-HANKKEET rerere RERRRR REIMARI 2   REIMARI 2 ja 3.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
SEURANTAJÄRJESTELMÄ KOKKOLASSA  Jokaiselta ysiluokkalaiselta tiedonsiirtolupa > nimen saa siirtää seurantajärjestelmään (kesä)  Pohjatieto,
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorisotoimen ja oppilaitosten yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
LOHJAN KAUPUNGIN KOULUTUSTAKUU- JÄRJESTELMÄ - KAIKKI JATKAA.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Suomen koulutusjärjestelmä
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Työpajatoiminta tilastojen valossa - haasteet Seinäjoki Varsinais-Suomen ELY-keskus, Sivistystoimentarkastaja Erik Häggman.
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Ammatillinen koulutus
Lapsi-ystävällinen kunta
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Esityksen transkriptio:

Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola 24.11.2010 Jukka Vehviläinen / DiaLoog

Miten seurantajärjestelmä tulisi ymmärtää? Seurantajärjestelmä osana yhteiskuntatakuuta Seurantajärjestelmän tasot: -nuorten sijoittuminen ja henkilöseuranta -”asiakastyytyväisyys” ja ohjaustarpeet -palvelujärjestelmän kehittävä arviointi -taloudellisen ja määrällisen arvioinnin mallit -yhteys lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämiseen

Nuorten seurantajärjestelmän yleistävä mallinnos

Uusi nuorisolaki ja seurantajärjestelmä monialainen yhteistyöverkosto, jonka toiminta ja tavoitteiden toteutuminen edellyttää seurantajärjestelmää etsivä nuorisotyö nuoren tavoittajana ja ohjaajana (”tiedä, tavoita, ohjaa”) tietojen luovuttaminen etsivälle nuorisotyölle (”ilmoita”) - perusopetuksen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet - toisen asteen opinnot keskeyttäneet - armeijan tai siviilipalveluksen keskeyttäneet - muut ohjausta ja tukea tarvitsevat nuoret

Kokkolan seurantatieto – mitä on kerätty ja voitaisiin kerätä Nivelvaiheen seurantatieto Nivelvaiheen palveluita kehittävä seurantatieto Toisen asteen opintojen seurantajärjestelmä Ammattistartin seuranta (Poikkihallinnollinen) tieto nuorten elinoloista

Seurannan (kehittämis)portaat; millä tasolla Kokkolassa ollaan? Lapsi- ja nuorisopolitiikka? Monialainen yhteistyöryhmä Työelämä? Lasten ja nuorten hyvinvointi Kokkolassa? Nivelvaiheen palvelut II-asteen koulutus Ammattistartti KOKKOLAN PERUSKOULUT

Kokkolan www-työväline Määrällinen tilastotieto (nuorten polut peruskoulun jälkeen) Ilmoitukset sijoittumisesta ja tuen/ohjauksen tarpeesta Tulee täydentää paikallisesti sovittavilla sopimuksilla ohjaus- ja ilmoituskäytännöistä Toimii www-kyselyjärjestelmän kautta; linkitetty www-sivulle osoitteeseen? Ilmoitukset ja tiedonkoonti: peruskoulun keväällä 2010 päättäneet, toisen asteen koulutuksen aloittaneet, ilman koulutuspaikkaa jääneet nuoret (kesä), yksittäisten nuorten muuttuneet tilanteet (esim. keskeyttäminen, projektin aloitus)

Seuranta- ja ilmoitusjärjestelmä koordinoidun tiedonvälityksen muotona Ammatillinen koulutus Ohjauspalvelut Työllistäminen Koordinaattori (tietokanta) Perusopetus Sosiaali- ja terveys Koti Lukio

Seurantalomakkeen rakenne; NIVELVAIHEEN SEURANTAJÄRJESTELMÄ-lomake Taustakysymykset Palvelu x (omat kysymykset) Palvelu x (omat kysymykset) Nykyinen ilmoituslomake SEURANTATIEDON KOONTI -peruskoulun päättäneiden nuorten seurantatiedot (nykyinen malli);sijainti ja tuen tarve -palvelu x:n ”oma tieto” (alkuhaastattelu; palvelutarpeet ja odotukset -palvelu x:n ”oma tieto” (loppuhaastattelu); tavoitteiden täyttyminen ja tyytyväisyys