Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Muutossosiaality ö n k ä sityksi ä tiedosta, tiet ä misest ä ja todellisuuden luonteesta poststrukturalismi.
Advertisements

Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ammatillisen työn ja asiakastyön menetelmiä
Kati Aikio-Mustonen ja Raija Kumpula Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus jakaantuu kolmeen toimintayksikköön  Lapin yksikkö  Oulun yksikkö.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Toimintakulttuurin muutos
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Työpajan tuloksia ma klo Verohallinto
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Pohjoisen diakonian haasteet
Monialainen yhteispalvelu
Kielitietoisuus.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Terveiset Yö-ryhmästä
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Uusi suunta työelämään -hanke
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SOSIONOMI 210 OP Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia, ennakoida tulevaisuuden muutoksia, tuottaa ja kehittää sosiaalipalveluja. Hän osaa ohjata.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
ETSIVÄN NUORISOTYÖN KÄSIKIRJA
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat Ann-Mari Dufva

Johdatuksena ”Kuinka puhua niin, että toisessa syntyy halu kuunnella ja kuinka kuunnella niin, että toisessa syntyy halu puhua.” (Pyhäjoki 2015)

Sosiaalialan työn lähtökohta Sosiaalityötä ei ole olemassa ilman asiakaskontakteja ja kohtaamisia. Sosiaalityö on vuorovaikutustyötä. ”Sosiaalityötä tarkastellaankin sosiaalityöntekijöiden ja asiakkaiden suhteena. Sosiaalityön sisältö määrittyy sen mukaan, miten nämä osapuolet kohtaavat toisensa ja millaisiksi heidän roolinsa suhteessa toisiinsa näissä kohtaamisissa muodostuu.” (Juhila 2006)

Sosiaalisten ongelmien tulkintatyö Sosiaalisten ongelmien tulkintatyö (social problems work) Sosiaalialan työ ja sosiaaliset ongelmat (huolet) nivoutuvat monesti yhteen -> tunnistetaan ongelma -> ongelmien vuorovaikutuksellinen nimeäminen -> tehdään ongelmatilanteisiin kohdistuvia interventioita (väliintuloja), vuorovaikutuksessa -> ongelmiin liittyvä puhe -> ominaista ammatilliselle auttamistyölle

Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde Asiakkaan kohtaaminen – sosiaalialan ydintä asiakkaan ja työntekijän identiteetit sosiaalisten ongelmien tulkintatyö uhrius ja toimijuus sosiaalityön narratiiviiveissa sosiaalialan tytöntekijä tukijana ja kontrolloijana kulttuuriset diskurssit vuorovaikutuksessa valta reflektiivisyys vuorovaikutuksessa sosiaalityön tilanteittainen etiikka asiakaslähtöisyyden haaste

Sosiaalialan työntekijä Tukijana Asiakkaan rinnalla kulkeminen sekä omien voimavarojen vahvistaminen Kontrolloijana Kontrollointia tilanteissa, joissa ihmisen käyttäytyminen on vaaraksi hänelle itselleen tai muille Asiakkaan uhrius ja toimijuus, vastuu ja syyllisyys -> työntekijän asettuminen tukijaksi vai kontrolloijaksi

Sosiaalialan työ ammatillisena interventiona Ammatillinen interventio = väliintulo poikkeuksellisissa tilanteissa Sosiaalityö ymmärretään ihmisen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksessa ilmeneviin ongelmiin puuttuvana toimintana Tavoitteena saada aikaa muutosta, arkipäivän sujumisessa sekä arjessa selviytymisessä -> ohjaus, huolenpito, hoiva, neuvonta ja kasvatus

Orientaatiot Kannatteluorientaatio Muutosorientaatio

Muutos merkitsee Riippuvaisesta - itsenäiseksi Passiivisesta - aktiiviseksi Syrjäytyneestä - kansalaiseksi Työttömästä - työssä käyväksi Painottuu; tukeminen ja vahvistaminen psykososiaalisen työn avulla Suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa

Sosiaalityön osatekijät tekemisenä (Louhelainen 1985) Kuka tekee (sosiaalityön suorittaja) Kenelle (sosiaalityön kohde) Mitä (sosiaalityön tehtävä yhteiskunnassa) Miten (sosiaalityön menetelmät ja työmuodot) Miksi (sosiaalityön arvot ja etiikka) Millä vaikutuksella (sosiaalitytön päämäärä ja tavoite)

Työmuodot – kysymys – miten? Yksilötyö Perhetyö Yhdyskuntakohtainen työ Rakenteellinen työ – pyritään vaikuttamaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Työmuodot Yksilön ja perheen kanssa työskenneltäessä työmuotoja ovat; Kontrolli ja sosialisaatio, jossa yksilöä ohjataan / palautetaan yhteiskunnan normatiiviseen yhteyteen Tuki, jossa yksilölle annetaan lisäresursseja, ohjausta ja neuvontaa Suojelu, jolloin yksilöä tuetaan kontrolloimalla kolmatta osapuolta Terapia, jossa tavoitteena tukea yksilön sisäistä toimintarationaliteettia

Työmuotoja Verkostotyö Asiantuntijaverkostot – moniammatillinen työ Asiakkaan tukiverkostot Palveluohjaus Yhteisöllinen sosiaalityö

Lähestymistavat Ammattikäytäntö - huollollinen sosiaalityö, muutossosiaalityö Työorientaatio - pyrokratiatyö, kriisityö, professiotyö, aktivointityö Työmenetelmät - palveluohjaus, psykososiaalinen työ, verkostyö Työvälineet - kontrollityö, asiakasohjaus Työtaito - tunnetyö, metodinen työote, reflektiivinen työote

Suhteet ja menetelmät Sosiaalityöntekijän ja asiakkaan suhde Liittämis – ja kontrollisuhde Kumppanuussuhde Huolenpitosuhde Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde Sosiaalityön menetelmät Vastuuttaminen, näyttöön perustuvat työkäytännöt Osallisuuden ja valtauttamisen vahvistaminen Auttaminen, tukeminen ja asioiden hoitaminen Identiteettien ja narratiivien rakentuminen, sosiaalisten ongelmien tulkintatyö

Sosiaalityön toimintatavat Byrokratia – byrokratiatyö – etuuden myöntäminen, pakkotoimi (säännöstö) Palvelupisteet – palvelutyö – ohjaus ja neuvonta (yksilöllinen palveluohjaus) Terapeuttiset organisaatiot – psykososiaalinen työ – terapeuttinen keskustelu (asiakasta ymmärtämään pyrkivä työote)

Sosiaalityön toiminnalliset perspektiivit (Payne 1996) Eli millaisista lähtökohdista sosiaalityötä tehdään Individualistis – reformistinen = palvelujärjestelmäkeskeinen, jossa toiminnan perustana on järjestelmä Reflektiivis – terapeuttinen = terapeuttinen, jossa toiminnan perustana on vuorovaikutus Sosialistis – kollekstiivinen = yhetiskuntakriittinen, jossa toiminnan perustana yhteiskunnallinen tilanne