SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Advertisements

Vanhempainilta koulukiusaamisesta
LUVALLISET POISSAOLOT
Salpausselän peruskoulun koulukiusaamiseen puuttumisen malli
Hyvää työpäivää!.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
KIUSAAMISEN TOVERIARVIOINTI
Tunnetaidoilla talli turvalliseksi?
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aggressiivisuus ja kiusaaminen lasten ja nuorten vertaissuhteissa
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
JOKELAN YLÄKOULUN KYSELY HUOLTAJILLE Aiheena koulukiusaaminen Lukuvuosi 2012 – 2013, yhteensä 89 vastaajaa.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Väkivaltatilanteissa toimiminen ja tilanteiden käsittely
Netiketti ja nettikiusaaminen
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
HILTULANLAHDEN KOULU Koulukiusaamisen käsittelymalli.
Ops seminaari Askola.
Koulun opetussuunnitelma: Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Anna-Eveliina Aro Sairaanhoitajaopiskelija SAMK.  Kuvata miten koulukiusaaminen näyttäytyy satakuntalaisten 8. ja 9. luokkalaisten oppilaiden kokemana.
Kiusaamisesta Ruut Ruokonen Koulukiusaaminen on ”Koulukiusaamisella tarkoitetaan yhteen ja samaan oppilaaseen toistuvasti kohdistuvaa tahallisen.
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
Ops-iltapäivä
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Vanhempainilta Tervetuloa!
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Mitä tällä tunnilla tehdään?
Piilokiusaaminen Mitä tarkoitetaan sanalla piilokiusaaminen?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Kirjoita vihkoon.
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Nopolan koulu Opettajien veso
Tasa-arvosuunnitelma
KiVa Koulu -ohjelma.
13. TURVALLISUUS LUODAAN YHDESSÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
-Ole oma itsesi Löydä oma heimosi-
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
7. luokkien vanhempainilta
Esityksen transkriptio:

SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa 2012

Lähestymiskulma kiusaamisen ehkäisyyn NYKssa Panostamme ennaltaehkäisevään toimintaan. Kasvaminen on kuitenkin prosessi, jossa sattuu virheitä. Kiusaamiseen puututaan aina ja sitä ei hyväksytä. Jotta virheistä voisi oppia, pääpaino kiusaamisten selvittelyssä on siinä miten kiusaaminen saadaan loppumaan miten jatkossa toimitaan ettei kiusaamistilanteita enää tulisi (esim. Mitä sosiaalisia taitoja tulee harjoitella). Erityisenä haasteena inklusiivisessa koulussa ovat oppilaiden sosiaalisten taitojen eriaikainen ja yksilöllinen kehittyminen sekä vaikeat elämäntilanteet. Tällöin koulun tulee yhteistyössä moniammatillisten asiantuntijoiden kanssa luoda järjestelmä, joka turvaa oppilaiden koulun käynnin ilman kiusaamisen pelkoa.

SUUNNITELMAN TAVOITE Saada oppilaat ja huoltajat luottamaan koulun toimintaan siten, että kiusaamisesta uskalletaan aina ilmoittaa se pyritään selvittämään ilman kosto- tai lisäkiusauspelkoa

ENNALTAEHKÄISY JOKA PÄIVÄINEN TOIMINTA KIVA VERSO PUUTTUMINEN JA RATKAISUKESKEIN SELVITTÄMINEN

KIUSAAMISEN MÄÄRITELMÄ KIVA koulun mukaan ” Kiusaaminen on sitä, kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan tahallaan ja toistuvasti pahaa mieltä niin että hänen on vaikea puolustautua” ” Kiusaaminen on siis toistuvaa tahallista kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen” ”Kiusaamisessa ei ole kysymys tasaväkisten välisestä konfliktista, riidasta tai tappelusta”

Kiusaaminen ryhmäilmiönä Kiusaamiselle on Salmivallin mukaan tyypillistä, että se tapahtuu yleensä ryhmässä ja perustuu ryhmän jäsenten keskinäisiin sosiaalisiin suhteisiin (Salmivalli 1998, 35). Kiusaaminen ei ole pelkästään kiusaajan ja kiusatun välinen tapahtuma. Kiusaamistilanteissa on tyypillisesti läsnä muitakin kuin kiusaaja ja uhri, ja muutkin kuin läsnä olevat ovat yleensä kiusaamisesta tietoisia. Salmivalli arvioi, että oppilailla on kiusaamisprosessissa erilaisia rooleja. Näitä rooleja ovat uhrin ja kiusaajan lisäksi kiusaajan apurit ja vahvistajat, uhrin puolustajat ja ulkopuoliset. Uhrin roolissa oleva oppilas joutuu systemaattisen ja toistuvan ahdistelun kohteeksi. Kiusaaja on prosessin alkuunpanija, joka saattaa yllyttää tai pakottaa muita mukaan kiusaamiseen. Apuri on oppilas, joka menee helposti kiusaamiseen mukaan. Vahvistaja antaa kiusaajalle myönteistä palautetta, nauraa ja kannustaa kiusaamista. Puolustaja asettuu kiusatun puolelle ja yrittää tukea tai auttaa tätä. Ulkopuolinen pysyttelee kiusaamistilanteista sivummalla. Salmivalli huomauttaa, että rooleissa ei ole kyse persoonallisuuspiirteistä eikä pysyvistä ominaisuuksista; roolit syntyvät suhteessa ryhmän muiden jäsenten odotuksiin ja tarpeisiin, ja yksilö voi myös joutua tiettyyn rooliin tahtomattaan. Lapsi saattaa helposti toimia ryhmässä kiusaajan vahvistajana itse sitä tiedostamattaan tai haluamattaan. (Emt. 46-53.)

MITEN KIUSAAMISTAPAUKSISTA SAADAAN TIETÄÄ? Oppilas Kaverit Koti Henkilöstön valvonta, puuttuminen, ”tehotarkkailu”, keskustelut (LV/ LO) Kouluhoitaja Kiusaamiskyselyt KIVA- koulu kyselyt ja niiden analysointi vuosittain

KUKA PUUTTUU JA SELVITTÄÄ? Puuttuminen: Kiusaamisen havainnut/tietoonsa saanut henkilöstön jäsen Selvittäminen: Kirjauskoulussa tapahtuneesta kiusaamisesta Kodit mukaan Tukea sosiaalisiin taitoihin KIVA tiimi OHR tuki / tietoon poliisille

Lisää tietoa Koko suunnitelma KIVA: VERSO: www.keitele.fi=> palvelut=> opetus ja koulutus=> opetussuunnitelmat => KIVA: www.Kivakoulu.fi VERSO: http://www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu/