Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja-Leena Mattila Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Aggressiivisuus ja kiusaaminen lasten ja nuorten vertaissuhteissa
Christina Salmivalli, Turun yliopisto
2
Aggressiiviset kehityspolut taaperosta aikuisikään
3
Metodiset syyt (aineiston keruun vaivattomuus)
Yhteiskunnalliset syyt Teoreettiset syyt
4
Lapsen kuritus/ Yletön sallivuus Filmattu väkivalta Mallit kotona Vahvistaminen Mallit kaveripiirissä Perimä
5
Lapsen kuritus/ Yletön sallivuus Filmattu väkivalta Mallit kotona Vahvistaminen Mallit kaveripiirissä Perimä
6
Äidit ja isät tietävät paremmin…
7
Äidit ja isät tietävät paremmin…
8
Fyysisen aggressiivisuuden piikki saavutetaan 18-24 kk iässä, minkä jälkeen aggressiivisuus vähenee
Restoin et al., 1985
9
Ei siis näin… Lapsen kuritus/ Yletön sallivuus Filmattu väkivalta
Mallit kotona Vahvistaminen Mallit kaveripiirissä Perimä
10
…vaan näin Seuraamukset Mallit kaveripiirissä Mallit kotona
Sosiaalisten ja kielellisten taitojen kehittyminen Yhteiskunnan normien sisäistäminen
11
…vaan näin Seuraamukset Mallit kaveripiirissä Mallit kotona
Sosiaalisten ja kielellisten taitojen kehittyminen Yhteiskunnan normien sisäistäminen
12
Aggressiivisuus – ”yhtä pysyvä kuin älykkyysosamäärä”
”Paras myöhemmän aggressiivisuuden ennustaja on aikaisempi aggressiivisuus” HS Periaatteessa aggressiivisuuden todennäköisyyttä on siis helppo ennustaa pitkänkin ajan päähän mutta ei aina
13
Entä ”yllättävä” aggressiivisuus ja väkivalta?
Äärimmäiset väkivallanteot nuoruusiässä tai varhaisaikuisuudessa Vertaissuhteiden kokemukset taustalla? ”vertaisryhmästä syrjäytymisen hypoteesi” ””vertaisryhmän vaikutus -hypoteesi”
14
Porukasta syrjäytyminen vai väärään porukkaan ajautuminen – kumpi ennakoi tulevaa aggressiivisuutta?
15
Syrjäytyminen vertaisryhmästä
Lapseen/nuoreen kohdistuvat kielteiset asenteet, torjutuksi tuleminen, kiusaaminen ja nöyryyttäminen Seuraukset? Useimmiten yhä kasvava ahdistus, masentuneisuus, arkuus ja ujous, vaikeus luottaa ihmisiin… On myytti, että ”kiusatuista tulee ajan myötä itsestään kiusaajia”
16
Väärään porukkaan ”ajautuminen”
Tyypillinen nuoruusiän aggressiivisen ja antisosiaalisen käyttäytymisen selitysmalli
17
Tom Dishion, antisosiaalisen kehityksen malli (1991)
”Deviancy training”: vertaisryhmässä tapahtuva vahvistaminen nuoruusikä varhaisaikuisuus antisosiaalisuus antisos.ystävät, antisosiaalinen puhe ja antisos. käyttäytymisen vahvistaminen ”DEVIANCY TRAINING”
18
Tom Dishion, antisosiaalisen kehityksen malli (1991)
”Deviancy training”: vertaisryhmässä tapahtuva vahvistaminen lapsuus nuoruusikä varhaisaikuisuus ongelma- käyttäytyminen antisosiaalisuus antisos.ystävät, antisosiaalinen puhe ja antisos. käyttäytymisen vahvistaminen vanhemmuuden ongelmat ”DEVIANCY TRAINING”
19
Uusi malli? Aseiden saatavuus Liittyminen patologiseen L
(virtuaali) vertaisryhmään vertaisryhmästä Vertaisryhmästä syrjäytyminen Muut Muut riskitekijät esim. mielenterveyden ongelmat, ideologiset tekijät
21
”Se on helppoo, se on hauskaa, ja se toimii”
”Se on helppoo, se on hauskaa, ja se toimii”. Kiusaamisen motiivit ja kannustimet
22
Mitä kiusaaminen on? Aggressiivista käyttäytymistä / pahan mielen aiheuttamista, joka on toistuvaa tahallista kohdistuu suhteellisen puolustuskyvyttömään lapseen tai nuoreen
23
Mitä kiusaaminen ei ole?
Kiusaamiseen ei yleensä liity.. erimielisyyttä (kuten konfliktiin) provokaatiota, suuttumusta tai vihaa (kuten riitaan tai tappeluun) Kiusaaminen on vallan tavoittelua ja väärinkäyttöä Kiusaaminen on pitkään jatkuva alistussuhde
24
”Se on helppoo, se on hauskaa, ja se toimii”
Kiusaajan kuva on muuttumassa Sosiaalisesti taitamaton rähjääjä? VAI Taitava ja ryhmässä suosittu vaikuttaja? 24
25
Mihin kiusaamisella pyritään?
Kiusaamisessa on usein kysymys VALLASTA tapa tavoitella (ja ylläpitää) ihailua, valtaa ja statusta ryhmässä
26
”Se on helppoo” KIUSATUKSI EI JOUDU KUKA TAHANSA
SAMALLA TODENNÄKÖISYYDELLÄ! Valitsemalla kiusaamisen kohteeksi arkoja, fyysisesti heikkoja, tai ryhmässä huonossa asemassa olevia lapsia … ... kiusaava lapsi tai nuori voi demonstroida statustaan yhä uudelleen ilman että muut lapset puuttuvat asiaan
27
” Se on hauskaa” Näille ”näytöksille” kiusaaja tarvitsee yleisön
Useimmissa kiusaamistilanteissa on läsnä muitakin kuin kiusattu ja kiusaaja; usein koko joukko lapsia Porukan ”viihdyttämistä”, oman aseman pönkittämistä
28
”Se toimii” Kiusaajat koetaan ryhmässä suosituiksi, vaikka hyvin harva pitää heistä henkilökohtaisesti (Caravita, DiBlasio, & Salmivalli, 2009) Kiusaaminen auttaa ylläpitämään ja edelleen parantamaan statusta ryhmässä (Cillessen & Borch, 2004)
29
Onko luokalla ja koululla väliä
Onko luokalla ja koululla väliä? Kiusaamisen vaihtelu luokka- ja koulutasolla
30
Kiusaamisen ja kiusatuksi joutumisen kaikesta vaihtelusta…
yksilöiden välillä: noin 90% luokken välillä: noin 10% Koulujen välillä: ei juuri vaihtelua myös yksilötason riskien vaikutus vaihtelee koululuokasta toiseen
31
Kiusaamisen vähentämiseksi...
Meidän EI tarvitse muuttaa kiusattuja lapsia toisenlaisiksi Luokkatovereihin vaikuttamalla voidaan vähentää kiusaajan saamia sosiaalisia palkkioita ja tätä kautta hänen motivaatiotaan kiusata LISÄKSI Kiusattujen tultava kuulluksi ja autetuksi Kiusaavien lasten käyttäytymiseen on puututtava
32
Voidaanko kiusaamiseen vaikuttaa? Kokemuksia KiVa Koulu -ohjelmasta
33
KiVa Koulu -ohjelma Uusi kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa = Kiusaamisen Vastainen, Kiusaamista Vastustava Kehitetty Turun yliopistossa (Psykologian laitos & Oppimistutkimuksen keskus) Opetusministeriön rahoituksella KiVa Koulusta on tulossa suomalaisissa kouluissa valtakunnallisesti käytettävä ohjelma Vapaaehtoinen, halukkaille kouluille
34
KiVa Koulu -ohjelma Tähän mennessä tapahtunutta:
ohjelman kehittämis- ja kokeiluvaihe ohjelman levittäminen suomalaisiin kouluihin, 2009 → Halukkaita kouluja ilmoittautui viime syksynä mukaan > 1800, näistä 1400 ensin ilmoittautunutta pääsee aloittamaan ohjelman syksyllä 2009
35
KiVa Koulun ominaispiirteitä
Monipuolinen, käytännönläheinen materiaali KiVa Koulu ei ole (vain) filosofia, vaan konkreettisia keinoja tarjoava toimenpideohjelma Virtuaalisen oppimisympäristön hyödyntäminen tietokonepelit, verkkoympäristö Koko ryhmään vaikuttaminen jokaisen oppilaan vastuu yhteisestä hyvinvoinnista Kokonaisvaltaisuus yleiset ja kohdennetut toimenpiteet ennaltaehkäisy ja puuttuminen
36
KiVa Koulu -ohjelma pähkinänkuoressa
Yleiset ja kohdennetut toimenpiteet
37
Yleiset ja kohdennetut toimenpiteet
Yleiset toimenpiteet koulun oman tilanteen kartoitus oppitunnit / KiVa teemat virtuaalinen oppimisympäristö symbolit (julisteet, välituntivalvojien huomioliivit) tiedote vanhemmille, vanhempien opas Kohdennetut toimenpiteet otetaan käyttöön kiusaamisen tullessa ilmi koulutiimin ja luokanopettajan järjestämät selvittelykeskustelut näitä käsitellään syksyn koulutuspäivänä
38
Yleiset toimenpiteet: Oppitunnit
Alakoulu: oppitunnit 1.luokkalaisille: 10 kaksoistuntia oppitunnit 4.luokkalaisille: 10 kaksoistuntia Yläkoulu: teemat 7.luokkalaisille: 4 teemaa toteutetaan esimerkiksi teemapäivinä, puolikkaina teemapäivinä tai oppituntien sarjana
39
Oppitunnit muodostavat koko peruskouluajan kattavan jatkumon
Oppilas on KiVassa Koulussa koko ajan, mutta hän saa ”rautaisannoksen” KiVaa 1., 4., ja 7. luokalla tietyt asiat tulevat eri vuosiluokilla esille yhä uudelleen, ikätasolle sopivassa muodossa Kohdennetut toimenpiteet otetaan aina tarvittaessa käyttöön, olipa oppilas millä vuosiluokalla hyvänsä
40
Oppitunteihin / teemoihin liittyvät virtuaaliset oppimisympäristöt
KiVa-peli erilliset versiot vuosiluokille 1 ja 4 KiVa Street suunnattu 7.-luokkalaisille Tukevat käsiteltyjen asioiden omaksumista kertausta lisämateriaalia harjoituksia motivaatiota
41
Oppituntien/teemojen keskeiset tavoitteet
Herättää tietoisuutta kiusaamisesta ja ryhmän osallisuudesta siihen Lisätä empatiaa kiusattuja kohtaan Tarjota turvallisia keinoja tukea ja auttaa kiusattuja Motivoida muuttamaan omaa toimintaa niin, että kaikilla on mukavampi olla
42
Kohdennetut toimenpiteet: puuttuminen esille tuleviin kiusaamistapauksiin
43
Kiusaamistapausten selvittäminen
KOULUTIIMI Yksilö- ja pienryhmä-keskustelut kiusatun kanssa kiusaamiseen osallistuneiden kanssa seurantakeskustelut LUOKANOPETTAJA Muutaman prososiaalisen, hyvässä asemassa olevan luokkatoverin hyödyntäminen ”Apuanne tarvitaan” two different approaches are being tested setting standards for others making the victim feel better protecting the victimized child from further attacks 43
44
KiVa Koulu -ohjelman vaikuttavuus
45
Toimiiko KiVa Koulu -ohjelma?
Kokeilu vuosiluokilla 4-6 lukuvuonna Sekä kiusatuksi joutuminen että toisten kiusaaminen vähenivät kokeilukouluissa merkitsevästi ensimmäisen vuoden jälkeen vertailukoulun oppilaalla oli kaksinkertainen riski joutua kiusatuksi tai kiusata toisia, kun muut tekijät vakioitu yhtä hyviin tuloksiin päästy harvoissa kiusaamisen interventiotutkimuksissa
46
Lisäksi Kiusattua tukevien oppilaiden määrä lisääntyi
Kiusaajan kannustajien määrä väheni Oppilaiden luottamus opettajien kykyyn vähentää kiusaamista kasvoi
47
Sivuvaikutukset? Useita myönteisiä ”sivuvaikutuksia”
parantunut luokkailmapiiri Luokassani on hyvä ilmapiiri Toisten auttaminen on luokassani yleistä Olen iloinen että olen tässä luokassa Lisääntynyt koulumotivaatio Oppiminen tuottaa minulle iloa Haluan oppia monia asioita Mielestäni pärjään koulussa hyvin
48
KiVa Koulu -ohjelman kohteena on ensi syksystä alkaen 305 000 peruskoululaista
heistä toistuvasti kiusattuja noin mikäli tulokset yhtä hyvät kuin kokeiluvaiheessa, KiVa Koulu vaikuttaa jo ensi vuoden aikana ratkaisevasti noin :n oppilaan elämään ja vielä paljon useamman lapsen kouluviihtyvyyteen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.