IT-arkkitehtuuri Liiketoiminta määrää tietotekniikan tavoitteet ja toimintatavat. Halutaan kustannushyötyjä kilpailuhyötyjä tehokkuushyötyjä
IT-arkkitehtuuri Tietotekniikassa kiinnitetään huomiota laatumittareihin: time-to-market joustavuus liitettävyys monikanavaisuus
IT-arkkitehtuuri time-to-market näkyviä tuloksia nopeasti isot hankkeet paloitellaan pieniksi alle ½-vuoden projekteiksi nopea rakentaminen kokonaisuus muodostuu palasista
IT-arkkitehtuuri joustavuus liiketoiminnan jatkuva muutos vaatii että myös tietosysteemit muuttuvat järjestelmiin sisäänrakennetaan joustavia kohtia varaudutaan muutoksiin kokonaisuus pidetään toimivana
IT-arkkitehtuuri liitettävyys vanhat ja uudet järjestelmät toimivat yhdessä liiketoiminnan järjestelyt (fuusiot, ulkoistukset, allianssit jne.) vaativat tietojärjestelmien yhdistelyä
IT-arkkitehtuuri monikanavaisuus web-käyttö mobiilikäyttö itsepalvelukäyttö eri liiketoimintamallit (kuluttaja, organisaatiot, verkostot jne.)
IT-arkkitehtuuri Koostuu keskeisistä IT-päätöksistä antaa keinoja päätösten toteuttamiseen ja seurantaan sisältää soveltamisohjeita hankkeille ja sovellusten hankinnalle kommunikoi liiketoiminnan kanssa ja eri IT-projektien välillä
IT-arkkitehtuuri Ilman IT-arkkitehtuuria syntyy ”piiloarkkitehtuuri”: tärkeitä päätöksiä tehdään projektien sisällä ja vain yhdestä näkökulmasta päätökset jäävät dokumentoimatta yleisellä tasolla päätökset usein henkilötasoisia valintoja eivätkä kuvasta organisaation tavoitteita päätöksistä tulee helposti ristiriitaisia
IT-arkkitehtuuri Johdettu arkkitehtuuri tietotekniikkajohto tekee päätökset arkkitehtuurilla on omistaja päätökset dokumentoidaan keskitetysti kaikkien käytettäväksi päätöksenteko on henkilöstä riippumatonta kokonaisnäkemys ja kokonaisvaltainen ohjaus päätökset keskenään yhdenmukaisia