Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhustyön keskusliitto kolmannen sektorin toimijana
Advertisements

KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Tietoa ja neuvontaa kohtaamispaikoista Helena Liimatainen Sirpa Sulku.
Muistitiimi Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö vanhustyön kehittämisessä YHTEISTYÖ SENIORI- JA VANHUSTYÖSSÄ SEMINAARI LUOSTOLLA Marko Palmgren Suunnittelija.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki.
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Katja Asikainen.  Hankkeen kesto: –  Hankkeen hallinnoija: Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys  tavoitteet: ◦ maakunnallinen järjestöstrategia,
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Esiselvitys.
SAAMELAINEN PALVELUOHJAUSPOLKU
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Innokylän Roadshow Turku
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Oulun asumisneuvontahanke
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Roni Nukarinen Sosionomi (AMK) (perjantaina )
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen aluekierros Joensuu
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin (Maakuntastrategia ja sen osana tehtävä sote-palvelustrategia ja palvelulupaus) Erityisasiantuntijat.
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Asiakkaan valinnanvapaus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Pätijä- seminaari Finlandiatalo Tuulikki Siltari
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
OmaTori ydinkeskustassa torin laidalla, osana muuta palvelukorttelia…
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
HAASTEEN MONIULOTTEISUUS
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Sote-uudistuksen toimeenpano
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Perhekeskustoiminnan työpaja
Kaikkien osapuolien yhteinen ohjelma yhteydenpitoon sekä hyvinvointialan tekoälyn ja robotiikan kehittämiseen.
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

Järjestöpäivä 9.2.2018 Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12 Muutosagentti Tuija Koivisto ja kehittämiskoordinaattori Anne-Mari Hakala

Keski-Suomen maakunnallisen neuvonnan ja asiakasohjauksen malli Asiakasnäkökulma: Yhden luukun periaate Asiakaslähtöinen, tavoitteellinen palvelutarpeen selvittäminen Asiakastapauksen hallinta ja tiedonkulku Asiakas Neuvonta/tuki/ohjaus Matalan kynnyksen paikalliset neuvontapisteet Neuvontaa, tukea ja ohjausta Ajantasaista tietoa palveluista Sähköisen asioinnin mahdollisuus Maakunnallinen yhteinen puhelinneuvonta ja ohjaus Keskitetty - yksi yhteinen numero Perustuntemus palveluista koko maakunnan tasolla, palveluhakemisto Neuvonnan tehtävät: Yleinen neuvonta ja ohjaus Alustava palvelutarpeen selvittäminen Palvelutarpeen arviointi Asiakasohjauksen tehtävät: Ohjaaminen ja koordinointi Asiakkuuksien hallinta Asiakasohjaus Palvelutarpeen selvittäminen Asiakassuunnitelmat Palveluiden ja etuisuuksien myöntäminen ja päätöksenteko Seuranta ja laadunvalvonta Valinnanvapauden (listautuminen, setelit) hallinnointi Asiakasohjaus - siellä missä asiakkaat ovat Paikallinen osaaminen ja palvelutuntemus Asiakas- ja voimavaralähtöinen, ratkaisukeskeinen, moniammatillinen palvelutarpeen selvittäminen ja toimintakyvyn arviointi Päätöksenteko Toimintakyky paranee, asiakas pärjää itsenäisesti / läheisten /tukipalvelujen turvin Asiakas pärjää itsenäisesti /läheisten / tukipalvelujen turvin Kuntouttava arviointijakso Asiakasseteli: Säännöllinen kotihoito

Neuvonnan ja asiakasohjauksen lähtökohta Asiakas saa ajantasaista tietoa oikea-aikaisesti ja ratkaisukeskeisesti yksilöllisten tarpeidensa ja toiveidensa pohjalta Asiakasmäärä Työkalut Palveluvalikko Ratkaisukeskeisyys Toimintakyvyn arviointimenetelmät Moniammatillisuus Digitaaliset palvelut Yleinen viestintä ja neuvonta Asiakasohjauksen intensiteetti kasvaa Matalan kynnyksen neuvonta ja ohjaus Asiakasohjaus: palvelutarpeen selvittäminen ja toimintakyvyn arviointi (esim. Whodas) Palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioinnin seuranta Intensiivinen ohjaus, Case manager Kunnan toteuttama hyvinvointi ja ennaltaehkäisy Sote-keskus, Omais- ja perhehoidon keskus Maakunnan liikelaitos Puhelinneuvonta (yksi yhteinen numero), perustuntemus paikallisista palveluista Mukaeltu: IkäNeuvon kuvio 2017

Keski-Suomen neuvonnan ja asiakasohjauksen asemoituminen Laaja-alainen asiakasohjaus ja päätösvalta Vantaa Keski-Suomi Aino, Oulu Siiri, Lahti Ohjuri, YSSKY Oiva, Jkl Ruori, Porvoo Tre, KAS Tre, Kotitori Hml Ankkuri, Joensuu Terveystupa Heinola Varkaus,Pasuuna IsoApu, Eksote Verkko, Kalajoki Poiju, Turku Neuvonta ja ohjaus Suppea kunnan kotihoitoon kohdistunut palveluvalikoima Laaja yksityiset, julkiset ja 3. sektorin palvelut kattava palveluvalikoima

Neuvonta, asiakas-ja palveluohjaus maakunnassa Maakunnan järjestämisvastuulla oleviin tehtäviin ja palveluihin liittyvä yleinen ohjaus ja neuvonta, asiakasohjaus sekä palveluohjaus järjestetään niin, että kansalaiset ja yritykset sekä muut toimijat saavat aina oman elämäntilanteensa ja tarpeidensa mukaista palveluihin liittyvää neuvontaa, ohjausta ja tukea. Ohjauksellisten tehtävien tarkoituksena on helpottaa apua, neuvoja, tukea ja palveluita hakevien ihmisten sekä jo palveluiden piirissä olevien asiakkaiden elämää. Ohjauksella halutaan koordinoida ja sujuvoittaa palveluiden kohdentumista asiakkaiden arvioitujen palvelutarpeiden mukaan. Ohjauksellisten tehtävien keskeisiä periaatteita asiakkaan kannalta ovat matala kynnys, ympärivuorokautinen saavutettavuus, yhteydenoton helppous ja yhdenvertaisuus. Asiakas- ja palveluohjaukselle tyypillistä on verkostomainen työskentelytapa. Asiakas- ja palveluohjaus toimii yhteistyössä eri tahojen ammattilaisten kanssa sekä omaisten kanssa.

Järjestöt maakunnassa Maakunnan tehtävien ja palveluiden järjestämisessä hyödynnetään monipuolisesti järjestöjen tarjoamia mahdollisuuksia erityisesti kansalaisten osallisuuden tukemisessa ja vahvistamisessa, kansalais-ja asiakastiedon tuottamisessa sekä hyvinvoinnin ja terveyden ja alueiden elinvoiman edistämisessä. Maakuntaan perustetaan maakunnan ja järjestöjen yhteistyön periaatteita linjaava neuvottelukunta sekä laaditaan erillinen järjestöstrategia. Neuvottelukunnan ja järjestöstrategian tarkoituksena on vahvistaa maakunnan ja järjestöjen pitkäjänteisiä kumppanuuksia, keskinäistä luottamusta ja vuorovaikutusta sekä edistää järjestöjen toimintaedellytyksiä. Tehtävien ja palveluiden järjestämisessä huomioidaan myös järjestöjen rooli toiminnan kehittäjinä sekä palveluiden tuottajina.

Tavoitteena ikäihmisen hyvä ja merkityksellinen arki

Ryhmätehtävät / Ikäihmiset Miten järjestöt voivat tukea ikäihmisten osallisuutta sekä edistää hyvinvointia ja terveyttä? Miten ajantasainen tieto eri järjestöjen toiminnasta välittyy maakunnan neuvontaan ja asiakasohjaukseen? Mikä on järjestöjen rooli toiminnan kehittäjinä ja palveluntuottajina?