JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA Ideantekeleitä keskustelun provosoimiseksi Antero Hietamäki 26.1.2013
Motivaatio Ammatillisen koulutuksen vetovoiman haastaminen Lukion linjat tähtäävät ja valmentavat eri alojen korkeakouluopintoihin ja työelämään tavalla, johon ammatillinen koulutus ei pysty Lukio-opintojen eheyttäminen kokonaisuuksiksi, jotka liittyvät (työ)elämän todellisiin ilmiöihin ja hyödyllisiin taitoihin
Perusrakenne nykyisenkaltainen oppiaine- ja kurssijako (voi toki olla toisenlainenkin) Kaikille pakollisia kursseja ja valinnaisia (syventäviä) kursseja Saman kurssin toteutusta varioidaan painottamalla siihen liittyviä esimerkkejä ja sovelluksia linjan aihepiirin mukaan Esim. fysiikan sovellukset ilmailussa tai lääketieteessä tai … turvaa yleissivistyksen kivijalan linjasta riippumatta
Opintoihin sisältyy IB-lukion CAS-tyyppinen osio Kursseista muodostetaan (aihe)kokonaisuuksia kullekin linjalle sopivalla tavalla Tiimioppiminen, tutkiva oppiminen, verkko-oppiminen, PBL, käänteinen opetus Valinnaiset kurssit valitaan osana suurempaa kokonaisuutta (ei yksittäin) Linjan yhteiset valinnaiskurssit Linjan sisällä eriytetyt valinnaiskokonaisuudet = suuntautumisvaihtoehdot (sve) sven sisällä valinnaisia syventymiskohteita Opintoihin sisältyy IB-lukion CAS-tyyppinen osio Loppuvaiheessa valmentaudutaan korkeakoulujen pääsykokeisiin Nykymuotoinen yo-tutkinto korvataan oppimisportfoliolla ja tutkielmalla
Esimerkkilinja Hyvinvointi - liikunnan ja tanssin sve (urheilulukio) - fyysisen ja henkisen terveyden sve Jälkimmäinen sve valmentaa lääke-, hoito- ja terveystieteiden sekä psykologian jatko-opintoihin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa Opiskelija voi opintojen loppuvaiheessa valita, mihin näistä haluaa erityisesti syventyä ja valmentautua -> syventymiskohde
Muita mahdollisia linjoja Taideilmaisu - musiikin sve - kuvataiteen sve - näyttämötaiteen sve - tanssin sve Luonnontieteet, matematiikka ja tekniikka (huom. Näiden aineiden soveltavaa opiskelua sisältyy myös muille linjoille) - teknologian sve - perustutkimuksen sve - ilmailun sve
Kansainvälisyys, kielet ja kulttuuri - IB - kielten ja kulttuurien sve Humanismi, yhteiskunta ja kauppa - historian ja yhteiskunnan sve - filosofian ja uskontojen sve - kaupan ja hallinnon sve - yrittäjyyden sve Erilainen oppiminen ja opettaminen - oppimaan oppimisen sve - opettamaan oppimisen sve
Toteutuksen pohdintaa kattavan linjavalikoiman toteuttaminen vaatii hyvin suuren lukion TAI lukioiden välisen yhteistyön ja työnjaon viiisasta olisi tehdä valtakunnallinen laadukas verkkoportaali, josta löytyy lukiokursseihin liittyviä eri alojen sovelluksia ja kokonaisia verkkokurssipaketteja varsinkin pienille lukioille välttämätön pystyykö lukioon hakeva nuori valitsemaan linjan vai pitäisikö valinta tehdä myöhemmin? linjan vaihtamisen oltava käytännössä mahdollista yhteinen sivistyksen kivijalka helpottaa