JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Advertisements

JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Moniaihekokonaisuudet Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitoksessa
YKKÖSTEN JATKO- OPINNOT. AMMATTIKOULUT  Haetaan lukion päättötodistuksella  +ylioppilastutkinto, mutta sen arvosanoja ei kysytä -Voi hakea pelkästään.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Mitä ylioppilaslakki vaatii ja tarjoaa Marjaana Herlevi, Tampereen yhteiskoulun lukio Seppo Linnaranta, Tampereen lyseon lukio.
Rauman Lyseon lukio. Rauman Lyseon lukion perustehtävänä on antaa opiskelijalle laaja yleissivistys ja yleinen korkeakoulukelpoisuus. Lukio on pääväylä.
YKKÖSTEN JATKO- OPINNOT. AMMATTIKOULUT  Haetaan lukion päättötodistuksella  +ylioppilastutkinto, mutta sen arvosanoja ei kysytä -Voi hakea pelkästään.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Tuusulan lukio Jokelan toimipiste
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Jatko-opinnot Opinto-ohjaajat Terhi Kurri ja Noora Ranta
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Mitä peruskoulun jälkeen?
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
YKKÖSTEN JATKO-OPINNOT
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
TE1 Terveyden perusteet
Vanhempainilta Tervetuloa!
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Oulun normaalikoulun lukio
Työnhaun +opiskelun taidot
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opintojen eteneminen ja kurssitilanne 3. jakson jälkeen
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Lukio.
LUKIO-OPINNOT.
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Lukioinfo Markku Leskelä Schildtin lukion opinto-ohjaaja.
Toisen asteen koulutus
Kiinnostaako lukio?
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
MIKSI LUKIOON???.
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Kaksoistutkinto.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Omnia.fi/yhteishaku.
Toiselle vuosikurssille
OPO2 Jatko-opinnot ja työelämä- luennot
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Tervetuloa lukion 1. vuosikurssin vanhempainiltaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA Ideantekeleitä keskustelun provosoimiseksi Antero Hietamäki 26.1.2013

Motivaatio Ammatillisen koulutuksen vetovoiman haastaminen Lukion linjat tähtäävät ja valmentavat eri alojen korkeakouluopintoihin ja työelämään tavalla, johon ammatillinen koulutus ei pysty Lukio-opintojen eheyttäminen kokonaisuuksiksi, jotka liittyvät (työ)elämän todellisiin ilmiöihin ja hyödyllisiin taitoihin

Perusrakenne nykyisenkaltainen oppiaine- ja kurssijako (voi toki olla toisenlainenkin) Kaikille pakollisia kursseja ja valinnaisia (syventäviä) kursseja Saman kurssin toteutusta varioidaan painottamalla siihen liittyviä esimerkkejä ja sovelluksia linjan aihepiirin mukaan Esim. fysiikan sovellukset ilmailussa tai lääketieteessä tai … turvaa yleissivistyksen kivijalan linjasta riippumatta

Opintoihin sisältyy IB-lukion CAS-tyyppinen osio Kursseista muodostetaan (aihe)kokonaisuuksia kullekin linjalle sopivalla tavalla Tiimioppiminen, tutkiva oppiminen, verkko-oppiminen, PBL, käänteinen opetus Valinnaiset kurssit valitaan osana suurempaa kokonaisuutta (ei yksittäin) Linjan yhteiset valinnaiskurssit Linjan sisällä eriytetyt valinnaiskokonaisuudet = suuntautumisvaihtoehdot (sve) sven sisällä valinnaisia syventymiskohteita Opintoihin sisältyy IB-lukion CAS-tyyppinen osio Loppuvaiheessa valmentaudutaan korkeakoulujen pääsykokeisiin Nykymuotoinen yo-tutkinto korvataan oppimisportfoliolla ja tutkielmalla

Esimerkkilinja Hyvinvointi - liikunnan ja tanssin sve (urheilulukio) - fyysisen ja henkisen terveyden sve Jälkimmäinen sve valmentaa lääke-, hoito- ja terveystieteiden sekä psykologian jatko-opintoihin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa Opiskelija voi opintojen loppuvaiheessa valita, mihin näistä haluaa erityisesti syventyä ja valmentautua -> syventymiskohde

Muita mahdollisia linjoja Taideilmaisu - musiikin sve - kuvataiteen sve - näyttämötaiteen sve - tanssin sve Luonnontieteet, matematiikka ja tekniikka (huom. Näiden aineiden soveltavaa opiskelua sisältyy myös muille linjoille) - teknologian sve - perustutkimuksen sve - ilmailun sve

Kansainvälisyys, kielet ja kulttuuri - IB - kielten ja kulttuurien sve Humanismi, yhteiskunta ja kauppa - historian ja yhteiskunnan sve - filosofian ja uskontojen sve - kaupan ja hallinnon sve - yrittäjyyden sve Erilainen oppiminen ja opettaminen - oppimaan oppimisen sve - opettamaan oppimisen sve

Toteutuksen pohdintaa kattavan linjavalikoiman toteuttaminen vaatii hyvin suuren lukion TAI lukioiden välisen yhteistyön ja työnjaon viiisasta olisi tehdä valtakunnallinen laadukas verkkoportaali, josta löytyy lukiokursseihin liittyviä eri alojen sovelluksia ja kokonaisia verkkokurssipaketteja varsinkin pienille lukioille välttämätön pystyykö lukioon hakeva nuori valitsemaan linjan vai pitäisikö valinta tehdä myöhemmin? linjan vaihtamisen oltava käytännössä mahdollista yhteinen sivistyksen kivijalka helpottaa