TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Advertisements

Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON AJANKOHTAISET HAASTEET PALVELUJEN KEHITTÄMISELLE Kunnilla on vapaus päättää palveluiden järjestämisestä. On lakisääteisiä.
Vaikuttavuuden arviointi
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Omavalvonta, järjestyksenpito ja turvallisuus
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Monialainen yhteispalvelu
Henkilöstö kilpailutekijänä
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
<Maakunnan nimi>
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ammattihenkilölaki; työntekijän ja työnantajan velvollisuudet
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
LAATU, ASIAKAS- JA POTILASTURVALLISUUS
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
RYHMÄTYÖ kansalliset ORL-laaturekisterit
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

UUSI POTILAS- JA ASIAKAS- TURVALLISUUSSTRATEGIA 2017–2021 - Mihin se meitä velvoittaa? 2.11.2017 TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari Leena Lang, PPSHP:n laatupäällikkö

Mitä potilas- ja asiakasturvallisuus on? Potilas-/asiakasturvallisuus on keskeinen osa sote -organisaation kulttuuria, toiminnan laatua ja suorituskykyä, riskienhallintaa ja julkista palvelulupausta Potilas- ja asiakasturvallisuudella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joiden tarkoituksena on varmistaa hoidon, hoivan ja palvelujen turvallisuus sekä suojata asiakkaita tai potilaita vahingoittumasta. Potilas- ja asiakasturvallisuus kattaa ehkäisevät, hoitavat ja korjaavat sekä kuntouttavat sosiaali- ja terveyspalvelut. Seuraavien diojen lähde Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021, STM Julkaisuja 2017:9; nostot luennoitsijan valinta

Ketä velvoittaa? Julkinen ja yksityinen sosiaali- ja terveydenhuolto Järjestäjät ja tuottajat < potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäminen ei ole riippuvainen rakenteista Johto ja työntekijät Asiakkaat /läheiset

Mihin velvoittaa? 1/3 YHTEISTYÖHÖN ASIAKKAIDEN MUKAANOTTOON Potilas- ja asiakasturvallisuutta edistetään kansallisesti. Hoito, hoiva ja palvelut suunnitellaan sujuvina prosesseina, palveluketjuina ja -kokonaisuuksina ilman viivytyksiä ja ilman päällekkäisiä tai tarpeettomia vaiheita Työnjako eri ammattiryhmien välillä huomioi potilas- ja asiakasturvallisuuden. ASIAKKAIDEN MUKAANOTTOON Potilaat ja asiakkaat osallistuvat sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan ja prosessien suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. < Tarvitsevat tietoa! RESURSSOINTIIN Vaaratapahtumia ei voida välttää ilman kokonaisvaltaista ja resurssoitua laadun ja turvallisuuden hallintaa. Turvalliseen hoitoon, hoivaan ja palveluihin tarvittavat henkilö- ja muut resurssit sekä osaaminen määritellään ja varmistetaan organisaatioiden omissa ja hankituissa palveluissa.

Mihin velvoittaa? 2/3 VASTUUNOTTOON ARVIOINTIIN JA SEURANTAAN Palveluprosessit ja toimintatavat ovat turvallisia ja suojaavat potilaita ja asiakkaita vaaratapahtumilta. Hoito, hoiva ja palvelut suunnitellaan sujuvina prosesseina, palveluketjuina ja -kokonaisuuksina ilman viivytyksiä ja ilman päällekkäisiä tai tarpeettomia vaiheita ARVIOINTIIN JA SEURANTAAN Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittäminen perustuu monipuoliseen ja yhtenäiseen seurantaan organisaatioissa. Organisaation käyttämät mittarit potilas- ja asiakasturvallisuuden seurantaan on määritelty. Vakavien vaaratapahtumien tarkempaan tutkintaan on sovittu menettelytapa, riittävät voimavarat ja osaaminen. Toiminnan kehittämiseen vaaratapahtumien tutkinnan pohjalta ! Potilas- ja asiakasturvallisuutta sekä hoidon ja hoivan laatua parannetaan tutkimukseen sekä seuranta- ja valvontatietoon perustuen. Sosiaali- ja terveydenhuollon tilastoista ja rekistereistä on saatavissa laatua ja potilasturvallisuutta ilmentävää indikaattoritietoa. Tieto on julkisesti nähtävillä.

Mihin velvoittaa? 3/3 RISKIEN HALLINTAAN JOHTAMISEEN Muutosprosessien suunnittelussa arvioidaan ennalta riskit ja päätetään tarvittavista toimista toiminnan turvallisuuden ja laadun varmistamisesta muutoksessa. Menettelytavat riskien arviointiin ja hallintaan on kuvattu laatu- ja potilasturvallisuussuunnitelmassa tai omavalvontasuunnitelmassa. Organisaatiossa on sovitut menettelytavat riskien merkittävyyden arviointiin ja riskirekisterin ylläpitoon JOHTAMISEEN Palvelutuotannon organisaation johtamiseen kuuluu näkyvä vastuunotto potilas- ja asiakasturvallisuudesta ja sen edellytyksistä Turvallisuuskulttuurin kehittäminen syyllistämättömyyttä ja avoimuutta kohti