Monialainen yhteispalvelu Työpaja 061117
Osallistujat Pauliina Sillanpää /Autismisäätiö Hanna Lahti /Arvokas tieto Tiina Lenkkeri / Yhteinen keittiö Annukka Haapa-aho / Ohjaamo Mari Heroja-Anttila / E-P sos.psyk. Anu Tikkala / E-P sos.psyk. Liisa Takala/SPR Julia Sillanpää / EPSHP Sirpa Rintala / Ely-keskus Merja Lyytikäinen / THL /Innokylä Tarja Tenkula /Sjoen kaupunginhallitus / EPSHP Jari Aaltonen /E-P sote- ja maakuntauudistus Päivi Saukko /E-P sote- ja maakuntauudistus
Mitä hyvää nykyjärjestelmässä on Mitä hyvää nykyjärjestelmässä on? Mikä pitäisi säilyttää myös tulevaisuudessa? Monipuoliset palvelut +, (asiakkaat eivät löydä –) Viranomaisvastuu on selkeä Asiakasohjautuvuus on selkeää palveluntuottajan näkökulmasta Tiivis yhteistyö Te-toimisto, sote ja KELA – verkostotyö onnistuu Asiat kirjataan
Mitkä asiat kaipaavat kehittämistä työllisyyttä tukevissa palveluissa Mitkä asiat kaipaavat kehittämistä työllisyyttä tukevissa palveluissa? Miten niitä kehittäisit? Asiakkaan kohtaaminen, kuuleminen, kuunteleminen, riittävästi aikaa asiakkaalle myös puhelinpalvelussa Asiakasohjaus, tunnistaminen, asiakkaan palvelutarpeen arviointi ”Kopin ottaja” , vastuuhenkilö selväksi Kokonaisvastuu asiakkaan palveluketjusta Yksi asiakassuunnitelma – saattaen vaihto Päällekkäisen työn poistaminen Tietojärjestelmien yhteensovittaminen Asiakkaalla vastuu omasta suunnitelmasta, silti riittävä tuki Yhteinen kalenterointi Huomio myös ennaltaehkäisyyn Tulevaisuudessa monialainen työ ei välttämättä kaipaa omaa rakennetta – tuoko kilpailuttaminen lisäarvoa?
Miten asiakasosallisuutta sekä yhteiskehittämistä (palveluiden suunnittelussa, tuottamisessa, kehittämisessä ja arvioinnissa) on mahdollista jatkossa lisätä omassa työssäsi? Ammattilaisen ja asiakkaan täytyy löytää uusi rooli – molemmat tarvitsevat koulutusta ja ajatusmuokkausta Organisaation täytyy antaa lupa muuttaa työtapaa asiakasosallisuutta ja yhteiskehittämistä lisääväksi Asiakkaiden kehitystyö on hyvä saada näkyväksi myös heille (palaute), sähköiset menetelmät Toimintatapojen kehittäminen, miten asiakas voisi olla mukana palvelun tuottamisessa/tekemisessä
- Monialaisessa yhteistyössä – palveluntuottajat mukaan keskusteluun Miten työllistymistä edistäviä palveluja olisi tarpeen jatkossa viedä yhteistyössä (sote+kasvupalvelut) eteenpäin kohti tulevaa maakuntaa? - Monialaisessa yhteistyössä – palveluntuottajat mukaan keskusteluun - Asiakkaat mukaan asiantuntijoina Työpajatyöskentely voi toimia suunnittelu- ja kehitystyön testauspajana (Asiakaskehittäminen tarvitsee rakenteita) Monialaisen palvelun tuotteistaminen – asiakassegmentoinnin mukaan? Työelämän muovautuminen – työnantajat mukaan – työtehtävien pilkkominen
Mitä muuta haluaisit sanoa? Asennemuutos on kaiken A ja O – toimintakulttuurin muutos asiakaskeskeisemmän palvelun aikaan saamiseksi