opiskeluorientaatio (+)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Advertisements

MOTIVAATIO.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Nuoruus kehitysvaiheena
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Mielenterveys s. 110 –
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terveisiä Vistan koulusta!
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Koulussa elämää opettelemassa
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Itsetuntemus ”Kärsimyksemme eivät johdu tunteista, vaan suhtautumisestamme niihin.” Itämainen viisaus Tunteet sinänsä eivät hyviä tai pahoja. Tulkintamme.
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus. Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus Kaikilla on lahjoja eri älykkyyden osa-alueilla Älykkyys = kyky ratkaista uusia ongelmia Älykkyyttä.
4 Toimintakyky ja ergonomia. Toimintakyky Selviytymistä asioista, joita elämässä tulee eteen (arkiaskareet – elämän murheet) Jaottelu: – Fyysinen toimintakyky.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Terveyden määritelmät
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
tunteet ja kehityspsykologia
päihderiippuvuus fyysinen
Kohti yhteisymmärrystä
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Hyvän elämän tekijöitä
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Psykologin mini-interventiot TOIKEssa
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
ELÄMÄNPUU RY TÄYTTÄ ELÄMÄNARVOA
Ydinsisältö Skeema Motivaation lähteet ulottuvat välittömistä tarpeista kauaskantoisiin päämääriin.
Volitioprosessi, tahdon!
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

opiskeluorientaatio (+) Kannustava ilmapiiri ja sosiaalinen tuki (koti, koulu, ystävät) Realistiset (ja selkeät) tavoitteet Sisäinen motivaatio perustana, minäpystyvyys, positiivinen attribuointi Matteusvaikutus Mielekkäät motiivikonfliktien ratkaisut Kyky sietää pettymyksiä ja iloita onnistumista Psyykkinen itsesäätely toimii riittävän tasapainoisesti Sisäistetty opiskelijaidentiteetti Riittävä stressinhallinta ja kompensointikyky Painetta aiheuttavien tilanteiden käsittely esim. suggestiivisilla menetelmillä Älykkyys, lahjakkuus > mahdollisuus hyödyntää em. ominaisuuksia

Kehittyneet oppimisen strategiat ja tehtäväsuuntautuneisuus Aikataulut ja säännönmukaisuus Isojen tehtävien pilkkominen osatavoitteisiin Psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin vaaliminen, elämäntyyli Itsearvostus, positiiviset tunteet, mielekkyys Opiskelu sekä väline- että itseisarvona Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen Kyky kriittisen ajatteluun ja tiedon sisäistämiseen Välttää alisuoriutumisen ja osaa painottaa itselleen tärkeitä asioita Jos oppimisen ongelmia > saa apua/selviää siitä huolimatta humanistinen teoria > mielekkyys piirreteoria > olemassa olevien positiivisten piirteiden hyödyntäminen vahvuutena, negatiiviset kehityshaasteena. psykodynamiikka > ego voi hyvin paineiden, tarpeiden ja ulkoisten vaatimusten ristitulessa kognitiivinen näkemys > opiskelua tukevat sisäiset mallit