esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

Kaupallisen alan kulttuuri
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
MOTIVAATIO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Tuloksedpalkintajaneuvtoiminta.ppt / Matti Hermunen Virastopuheenvuoro - Tiehallinto Työvirastosta asiantuntijataloksi Entisestä irti, vahvuudet.
Nuoruus kehitysvaiheena
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Taitoihin liittyvien käsitteiden määrittelyä
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Kappale 11 Sähköinen tiedonkulku tapahtuu hermostossa.
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Päihde- ja mielenterveystyö kuntoutujan näkökulmasta
Internalismi ja eksternalismi
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Valonöörit Sisäisen motivaation käsikirja. Sisäinen ja ulkoinen motivaatio Ulkoinen motivaatio reaktiivista Ulkoinen motivaatio reaktiivista Sisäinen.
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Psykologian perustiedot 1
tunteet ja kehityspsykologia
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Havainnointi ja maailmankuva
Psyykkinen hyvinvointi vanhuudessa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
1. Mitä tiedonkäsittely on?
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Opintopsykologi Katja Hietanen
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet ulkoinen muiden asettamat esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet motivaatio epärealismi tunteet fysiologia tavoitteet realismi SUHDE ITSEEN minäpositiiviset MISTÄ MINÄ RAKENTUU uskomukset MINÄKÄSITYS,ROOLIT, ASENTEET minänegatiiviset oppiminen itsereflektio SUHDE TOISIIN havainnot (havaintokehä) SUHDE MAAILMAAN muisti psyykkinen itsesäätely toimintamallit (strategiat) ESIM. ARVOT sisäiset mallit TAVOITE: MAHDOLLISUUS OHJATA TOIMINTA