Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Ohjeita projektihallintaan Oulu Toimintasuunnitelman rakenne Sisällys 1. Toiminnallisen osakokonaisuuden tavoitteet ja kehittämisteemat 1.1Perhekeskustoiminta.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Yhteistyöpäivät Helsinki
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Motivaatioteoriat Julia L..
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Monialainen yhteispalvelu
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Henkilöstö kilpailutekijänä
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Valtionosuusuudistus - Turku
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Tiirismaan vesopäivät
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Esitys maakunnan rekrytointipalvelusta
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Lionsklubin muutosjohtaminen
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Kuukausiraportti Liikuntapalvelut /
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
SAUX Sähköinen arkisto
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
RAI Espoossa
Parasta palvelua palvelun­järjestäjälle Parasta palvelua on uusi valtakunnallinen verkkopalvelu, joka yhdistää uudella tavalla palvelunjärjestäjän,
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus Projektin riskeiksi arvioidaan: Riski 1: AVAINHENKILÖT EIVÄT SITOUDU HANKKEEN TAVOITTEIDEN ETEENPÄIN VIEMISEEN Kuvaus: Esimiehet, henkilöstö ja päättäjät eivät sitoudu toimimaan hankkeen tavoitteiden suuntaisesti. Vakavuus: Keskisuuri Todennäköisyys (%): 40 % Varautuminen: Projektihenkilöstö motivoi esimiehiä, työntekijöitä ja päättäjiä. Esimiehet motivoivat henkilöstöä ja päättäjiä. Koulutusta järjestetään. Johtamisen rooli korostuu. Vaikutus: Projektin tavoitteet eivät toteudu. Vanhat toimintamallit ja rakenteet eivät muutu. Riski 2: PERHEKESKUSTOIMINNAN KEHITTYMINEN JUMITTAA Kuvaus: Perhetyön kotipalvelua ei kehity ennaltaehkäisevään suuntaan, Palveluseteliä ei oteta käyttöön ja lastenneuvoloihin ei tule perhetyöntekijää / palveluohjaajaa. Uusia toimintatapoja ei oteta käyttöön. Todennäköisyys (%): 50 % Varautuminen: Tärkeässä roolissa ovat esimiehet, motivointi, koulutus, kehittämisryhmien toiminta osakokonaisuuden alueella sekä tutustuminen toisten kuntien palvelujärjestelmiin. TLP –mallin käyttöön otto. Yhteistyö TEKES –hankkeen kanssa. Vaikutus: Projektin tavoitteet eivät toteudu. Perheet eivät saa ennaltaehkäisevää tukea tarvitessaan , Palveluseteliä ei oteta käyttöön ja painotus on edelleen korjaavissa palveluissa.

Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus Riski 3: TLP –MALLIN KÄYNNISTÄMINEN JA JUURRUTTAMINEN EI ONNISTU Kuvaus: TLP – mallia ei oteta käyttöön kaikissa lapsiperheiden palveluissa. Vakavuus: Keskisuuri Todennäköisyys (%): 50 % Varautuminen: TLP –mallin käyttöön koulutetaan. Tuodaan esille ne hyvät kokemukset, jotka mallia käytettäessä on saatu. Esimiesten rooli on tärkeä. Pyritään siihen, että kuntien päättävät elimet edellyttävät mallin käyttöön ottoa. Sen voisi sisällyttää esimerkiksi talousarvion toiminnallisiin tavoitteisiin. Vaikutus: Projektin tavoite jää toteutumatta tältä osin. Lapsiperheet ovat eriarvoisessa asemassa saman kunnankin sisällä. Mallia ei pystytä hyödyntämään täysipainoisesti Riski 4: HANKE EI KÄYNNISTY OPPILASHUOLTOTEEMAN OSALTA Kuvaus: Opetustoimen viranhaltijat eivät halua osallistua hankkeen toimintaan, eivätkä sitoudu työskentelemään asiantuntijaryhmissä. Vakavuus: Suuri Todennäköisyys (%): 60 % Varautuminen: Yritetään saada kaikista kunnista edustajat asiantuntijaryhmään, motivoidaan ja kerrotaan miten he käytännössä hyötyvät mukaan tulosta. Opetustoimen esimiehet ja päättäjät ovat avainasemassa. Vaikutus: Hankkeen tavoitteet eivät toteudu Oppilashuoltoteeman osalta. Kodin ja koulun yhteistyö jää entiselleen.

Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus Riski 5: LASTENSUOJELUUN JA LASTENSUOJELUN KÄYTÄNNÖT JA PROSESSIT EIVÄT KEHITY Kuvaus: Prosesseja ei saada avattua ja yhteistä toimintamallia ei löydy. Vakavuus: Keskisuuri Todennäköisyys (%): 40 % Varautuminen: Henkilöstön motivointi, koulutukset, asiantuntijaryhmien toiminta, tutustuminen muiden kuntien toimintaan ja TLP –mallin käyttöönotto ovat keskeisiä onnistumisessa. Esimiesten rooli tärkeä. Yhteistyö muiden hankkeiden, kuten TEKES –hankkeen kanssa edesauttaa onnistumista. Vaikutus: Projektin tavoitteet eivät toteudu tältä osin. Työ jatkuu entisillä malleilla, yhteistyötä on mutta e ei tarpeeksi. Painopiste on edelleen korjaavissa palveluissa. Lapsiperheet eivät saa tukea varhaisessa vaiheessa Riski 6 VAIHTOEHTOISIA SIJAISHUOLTOMUOTOJA EI ONNISTUTA LÖYTÄMÄÄN Kuvaus: Vaihtoehtoisia sijaishuoltomuotoja ei onnistuta löytämään. Uusien perhehoitajien rekrytointi ei onnistu. Vakavuus: Suuri Todennäköisyys (%): 60 % Varautuminen: Järjestetään omaa Pride –koulutusta. Sijaishuollon laatua kehitetään yhteistyössä palveluntuottajien kanssa. Vaikutus: Projektin tavoitteet eivät toteudu. Sijaishuollon asiat eivät kehity eikä laatua saada parannettua

Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus Riski 7: OSAKOKONAISUUDEN TALOUSARVIO EI TOTEUDU Kuvaus: Alueelle varatut rahat eivät riitä tai niitä jää merkittävästi käyttämättä Vakavuus: Pieni Todennäköisyys (%): 20 % Varautuminen: Talousarviota seurataan säännöllisesti ja reagoidaan tarpeen mukaan. Vuodelta 2014 jäävät rahat siirretään vuoden 2015 määrärahoihin. Tarvittaessa käytetään väliaikaista lisätyövoimaa, jos palkka- rahoja on jäämässä. Koulutukset, matkat ja hankinnat sopeutetaan varattuihin käyttömäärärahoihin. Vaikutus: Talousarvio ylittyy tai alittuu. Hankkeen hallinnointi ei onnistu Riski 8: Kuvaus: Vakavuus: Todennäköisyys (%): Varautuminen: Vaikutus: