Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Tutkimustietovaranto
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Julkaisutietovirrat - tilannekatsaus
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mikä ihmeen oppisopimus?
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Koulutuksen kuvaaminen
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelijoiden tuki ja ohjaus
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Monialainen yhteispalvelu
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lentokonealan jatko-opinnot
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ammatinen koulutus uudistuu
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
ASIANHALLINNAN JA SÄHKÖISEN ARKISTOINNIN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
3D-kiinteistönmuodostaminen perusteet
Toimintoanalyysin syventäminen – lyhyt kuvaus hankkeesta
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
KEIJO KEIJO
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
WebOodin version 4.6 yhteenveto
Järjestötieto muutoksessa
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä 21.1.2016 Virve Peltoniemi, Tampereen ammattikorkeakoulu KOOTuki-ryhmä 14.12.2015 Pekka Linna, CSC

Tausta Korkeakoulut tekevät kasvavassa määrin yhteistyötä opetuksen järjestämisessä sekä tietojärjestelmien kehittämisessä Yhteistyötä helpottaa, mikäli toimijoilla on todellisuuden perusrakenteista pitkälle yhteneväinen käsitys Tämän vuoksi korkeakoulujen asiantuntijat ovat vuosien kuluessa työstäneet yhteistä korkean tason kuvausta korkeakoulun toiminnasta Ensimmäisessä vaiheessa tarkoituksena oli tuottaa määritykset opiskelun ja opetuksen tuesta ja hallinnosta Työn myötä fokukseen tulivat kuitenkin korkeakoulun koulutukseen liittyvät ydinprosessit ja opiskelijan opintoihin liittyvät ydinprosessit

Koulutukseen liittyvät ydinprosessit Synergiaryhmä ja sen nimeämä pienryhmä päätyivät siis määrittelemään korkeakoulun koulutukseen liittyvät ydinprosessit Nämä ovat ne prosessit, jotka ovat välttämättä olemassa ja jotka tuottavat koulutukseen liittyvän lisäarvon Muut korkeakoulun koulutukseen liittyvät prosessit tukevat ja mahdollistavat näitä prosesseja Eri prosessien keskinäiset suhteet vaihtelevat korkeakoulujen välillä, samoin kuin tapa, jolla näihin liittyvät tehtävät on organisoitu

Opiskeluun liittyvät ydinprosessit Synergiaryhmä määritteli myös opiskeluun liittyvät ydinprosessit Tässä vaiheessa kuvattiin erityisesti opintojen järjestämiseen liittyvät prosessit, ei suoranaista oppimiseen tähtäävää toimintaa Korkeakouluilla on paljon näihin opiskelijan toimiin liittyviä palveluita: nämä kuvataan määrittelytyön myöhemmässä vaiheessa

Opiskeluoikeuden ylläpito Koulutus- suunnittelu Opetus- suunnittelu Opetus- tarjonnan suunnittelu Opetuksen toteuttaminen Opiskelija- valinta Opetuksen tuki Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelun tuki Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen

Korkeakoulun prosessit Koulutussuunnittelussa määritellään millä aloilla korkeakoulu antaa koulutusta Opetussuunnittelussa määritellään, mistä osakokonaisuuksista koulutus muodostuu ja mitkä näiden tavoitteet ovat Opetustarjonnan suunnittelussa määritellään tiettynä ajanjaksona tarjolla olevat opetustapahtumat ja näiden toteutuksen tapa Opetuksen toteuttamisessa valmistellaan ja pidetään opetustapahtumat

Opiskelijan prosessit Opiskelijaksi hakeutumisessa opiskelija perehtyy koulutustarjontaan ja hakee opiskelupaikkaa Opintojen suunnittelussa opiskelija suunnittelee suorittamansa koulutuskokonaisuuden rakenteen sekä myös aikatauluttaa opintonsa jaksolle, josta on opetuksen tarjontatiedot saatavilla Opintojen suorittamisessa opiskelija osallistuu opetustapahtumiin ja pyrkii saavuttamaan opintojaksoille määritellyt oppimistavoitteet

Opiskelijavalinta ja opiskeluoikeuden ylläpito Ydinprosessien lisäksi mukaan on otettu myös kaksi prosessia, jotka yhdistävät korkeakoulun ja opiskelijan prosesseja Opiskelijavalinnassa opiskelijalle myönnetään opiskeluoikeus tiettyyn koulutuskokonaisuuteen Opiskeluoikeuden ylläpidossa tietoa opiskelijan oikeudesta suorittaa opintoja pidetään yllä ja muutetaan korkeakoulun ja opiskelijan ratkaisujen perusteella

Aliprosessit ja prosessien suhteet Synergiaryhmä on kuvannut myös, mistä aliprosesseista nämä pääprosessit koostuvat Nämä tarkemmat kuvaukset löytyvät korkeakoulujen digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyö-wikistä seuraavasta osoitteesta: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Näiltä sivuilta löytyy myös tarkempia hahmotelmia eri prosessien välisistä suhteista

Termeistä Synergiaryhmä on keskittynyt korkeakoulun ja opiskelijan prosessien kuvaamiseen Käytetyt termit ovat niitä, joita tässä työssä on käytetty, mutta Synergiaryhmä ei lähde liikkeelle siitä, että näitä termejä tulisi käyttää korkeakouluissa tai edes jatkossa

Työn jatko Seuraavassa vaiheessa tunnistetaan ja määritellään näihin ydinprosesseihin liittyvät palvelut Palvelut ovat sellaisia korkeakoulun toimintoja, jotka mahdollistavat tai auttavat pääprosessien toimijoita toteuttamaan prosessin tarkoituksenmukaisesti Palvelujen tunnistamisen jälkeen edetään niihin prosesseihin, joita tarvitaan puolestaan palveluiden toteuttamiseksi Tämä työ on jo käynnistynyt Synergiaryhmän työpajassa 8.9.2015- 9.9.2015