Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa Syksy 2017 Anna Juntunen Johanna Mantere
Kurssin perustiedot Laajuus: 5 op Opiskelumuoto: Syventävät opinnot Arvostelu: Yleinen asteikko (1-5) Kurssin tavoitteena on tarkastella nuoren elämänkulkuun liittyviä murroksia, muutoksia ja kriisejä uskonnon ja spiritualiteetin näkökulmasta.
Yleiskatsaus kurssista: Kriisien monet kasvot Kehityskriisi tietyissä elämänkaaren kehitysvaiheissa ihmisen sisäinen käsitys siitä kuka hän on, joutuu uhatuksi Nuorella esim. siirtymä yläasteelta jatko-opintoihin ja taas siirtymä ammattikoulusta/lukiosta eteenpäin (Cullberg 1977) Elämänkriisi Esim. työttömyys, avioero Traumaattinen kriisi Äkillinen, odottamaton, esim. kuolema, sairaus, menetys Mikä auttaa nuorta jaksamaan vaikeassa elämäntilanteessa? Mikä on uskonnon rooli nuoren elämän haasteissa? Mikä on spiritualiteetin merkitys nuoren elämässä? Miten nuorta voidaan tukea ja auttaa kriisissä?
Aikataulu vko 36, ma 4.9. klo 8-10 Kurssin aloitus (Johanna ja Anna) vko 38, ke 20.9. klo 12-16: Kehityskriisit nuoren elämässä (Anna) vko 39, 27.9. klo 12-16 Nuori ja traumat (Johanna) vko 40, 4.10 klo 12-16 Elämänkriisit (Anna) vko 41, 11.10 klo 12-16 Nuoren kriisin kohtaaminen (Johanna) vko 42, 18.10 klo 12-14 Kurssin lopetus (Johanna ja Anna) Esseen palautus 31.10. Kurssille osallistuminen edellyttää 80 % läsnäoloa.
Kurssin arvostelu Kurssi rakentuu pääosin artikkelien ja kurssikirjallisuuden pohjalta käytävästä keskusteluista ja opiskelijoiden ryhmätehtävistä. Arvostelussa vaikuttavat: läsnäolo vastavuoroinen osallistuminen keskusteluissa ryhmätyötaidot loppuessee, joka pohjautuu kirjallisuuteen ja oman oppimisen arviointiin
Kurssikirjallisuus •Antoon Geels & Owe Wikström (2009). Uskonnollinen ihminen, johdatus uskontopsykologiaan. Luvut 8 ja 9 eli sivut 326-390. •Roehlkepartain, E. C. (2006). The handbook of spiritual development in childhood and adolescence. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications. (myös e-kirjana) + Opiskelijoiden itse valitsemat artikkelit ja kirjat
Ryhmätehtävä Jakaudutaan 3-3 hengen ryhmiin tapaamisten teemojen mukaan Ryhmä valitsee teemaansa liittyen rajatun aiheen, josta tehdään minitutkielma valitun aineiston pohjalta: Minitutkielma voi pohjautua aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen, mutta myös muuta aineistoa voi käyttää (esim. haastattelun/haastatteluja). Huom: Ei liian laajaa tehtävää! Minitutkielman tulokset esitellään powerpoint-esityksenä oman teeman opetuskerralla (powerpoint lähetetään kyseisen kerran opettajalle sähköpostitse edellisenä päivänä ennen klo12) Esitelmästä tulee käydä ilmi tutkimustehtävä ja kysymys, käytetty kirjallisuus ja aineisto sekä tapa, jolla aihetta on tutkittu – sekä tietenkin se, mitä on löydetty ja mikä siinä on teistä kiinnostavaa! Esitelmästä tulee käydä ilmi myös se, miten tehtävät ovat jakautuneet ryhmäläisten kesken: ryhmätyöt vaativat jokaisen ryhmäläisen panosta! Lisäksi ryhmässä laaditaan 3-5 aiheeseen liittyvää kysymystä yhteistä keskustelua varten Keskustelun virikkeeksi voi halutessaan keksiä jonkin pienimuotoisen osallistavan tehtävän Esitelmän kesto n. 30min + keskustelu n.20-30min.
Kiitos ja opiskelun iloa! Yhteystiedot: anna.juntunen@helsinki.fi johanna.mantere@helsinki.fi