Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Toimintaohjeet opelle
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ ITK 201, ITK 201 Projektin Hallinta ITK201 Projektin hallinta (3.0 ov, ECTS 6.0 cr) Marikka Heikkilä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Asukastyöpaja Nöykkiön täydennysrakentaminen Pilvi Nummi & Tiina Merikoski.
Tutkielma Kukin pari selvittää tietyn alueen hasardeja (valtio, maanosa, osavaltio) Yleistä tutkimusalueesta: –valtion/alueen sijainti maantieteellisesti.
4 Vaikeuksia ja selviytymisen taitoja Kriisit Masennus Selviytyminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Tutkielman teko-ohjeet
3.c
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Johdantoseminaari.
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Tavoitteet ja arviointi
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Luokan nimi, numero Opettaja Ryhmän jäsenten nimet
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Pedagogiset aineopinnot lv
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Korkealämpötilakemia
OP2 4. JAKSO.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Maaesittely Kolmen hengen ryhmätyö
Seurantatehtävät ja niiden suorittaminen
4. Uskonto yhteisön perinteenä
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
Opettajan nimi | kurssin numero
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
PDPP.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Hannu Mäyrä OHJELMOINTI PROJEKTI Hannu Mäyrä
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa Syksy 2017 Anna Juntunen Johanna Mantere

Kurssin perustiedot Laajuus: 5 op Opiskelumuoto: Syventävät opinnot Arvostelu: Yleinen asteikko (1-5) Kurssin tavoitteena on tarkastella nuoren elämänkulkuun liittyviä murroksia, muutoksia ja kriisejä uskonnon ja spiritualiteetin näkökulmasta.

Yleiskatsaus kurssista: Kriisien monet kasvot Kehityskriisi tietyissä elämänkaaren kehitysvaiheissa ihmisen sisäinen käsitys siitä kuka hän on, joutuu uhatuksi Nuorella esim. siirtymä yläasteelta jatko-opintoihin ja taas siirtymä ammattikoulusta/lukiosta eteenpäin (Cullberg 1977) Elämänkriisi Esim. työttömyys, avioero Traumaattinen kriisi Äkillinen, odottamaton, esim. kuolema, sairaus, menetys Mikä auttaa nuorta jaksamaan vaikeassa elämäntilanteessa? Mikä on uskonnon rooli nuoren elämän haasteissa? Mikä on spiritualiteetin merkitys nuoren elämässä? Miten nuorta voidaan tukea ja auttaa kriisissä?

Aikataulu vko 36, ma 4.9. klo 8-10 Kurssin aloitus (Johanna ja Anna) vko 38, ke 20.9. klo 12-16: Kehityskriisit nuoren elämässä (Anna) vko 39, 27.9. klo 12-16 Nuori ja traumat (Johanna) vko 40, 4.10 klo 12-16 Elämänkriisit (Anna) vko 41, 11.10 klo 12-16 Nuoren kriisin kohtaaminen (Johanna) vko 42, 18.10 klo 12-14 Kurssin lopetus (Johanna ja Anna) Esseen palautus 31.10. Kurssille osallistuminen edellyttää 80 % läsnäoloa.

Kurssin arvostelu Kurssi rakentuu pääosin artikkelien ja kurssikirjallisuuden pohjalta käytävästä keskusteluista ja opiskelijoiden ryhmätehtävistä. Arvostelussa vaikuttavat: läsnäolo vastavuoroinen osallistuminen keskusteluissa ryhmätyötaidot loppuessee, joka pohjautuu kirjallisuuteen ja oman oppimisen arviointiin

Kurssikirjallisuus •Antoon Geels & Owe Wikström (2009). Uskonnollinen ihminen, johdatus uskontopsykologiaan. Luvut 8 ja 9 eli sivut 326-390. •Roehlkepartain, E. C. (2006). The handbook of spiritual development in childhood and adolescence. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications. (myös e-kirjana) + Opiskelijoiden itse valitsemat artikkelit ja kirjat

Ryhmätehtävä Jakaudutaan 3-3 hengen ryhmiin tapaamisten teemojen mukaan Ryhmä valitsee teemaansa liittyen rajatun aiheen, josta tehdään minitutkielma valitun aineiston pohjalta: Minitutkielma voi pohjautua aiempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen, mutta myös muuta aineistoa voi käyttää (esim. haastattelun/haastatteluja). Huom: Ei liian laajaa tehtävää! Minitutkielman tulokset esitellään powerpoint-esityksenä oman teeman opetuskerralla (powerpoint lähetetään kyseisen kerran opettajalle sähköpostitse edellisenä päivänä ennen klo12) Esitelmästä tulee käydä ilmi tutkimustehtävä ja kysymys, käytetty kirjallisuus ja aineisto sekä tapa, jolla aihetta on tutkittu – sekä tietenkin se, mitä on löydetty ja mikä siinä on teistä kiinnostavaa! Esitelmästä tulee käydä ilmi myös se, miten tehtävät ovat jakautuneet ryhmäläisten kesken: ryhmätyöt vaativat jokaisen ryhmäläisen panosta! Lisäksi ryhmässä laaditaan 3-5 aiheeseen liittyvää kysymystä yhteistä keskustelua varten Keskustelun virikkeeksi voi halutessaan keksiä jonkin pienimuotoisen osallistavan tehtävän Esitelmän kesto n. 30min + keskustelu n.20-30min.

Kiitos ja opiskelun iloa! Yhteystiedot: anna.juntunen@helsinki.fi johanna.mantere@helsinki.fi