Optinen vai haptinen skriini?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Made by Johan, Jonna, Mira and Tarja
Dialogi William Isaacs.
Tietokoneen osat v.2.5 Ohjelman avulla perehdyt tietokoneen sisältämiin osiin. Liikuta hiirtä kuvien päällä. Osan löytyessä ja nimen tullessa näkyviin,
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Uusi tapa nauttia TV:stä seutuverkoissa
3. Hajuaisti Aistiva elin hajuepiteeli nenäontelon takaosassa.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Kappale 14 Näköaisti on ihmisen tärkein aisti.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Novellin analyysin käsitteitä
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
Nauru kritiikin keinona
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
HauPa HYVÄ ASENNE NÖYRYYS JA SITKEYS ROHKEUS JA ITSELUOTTAMUS
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Osoittimen määrittely ja alustus tMyn1 Osoittimen määrittely ja alustus Osoitin (pointer) on muuttuja, joka voi sisältää keskusmuistiosoitteen. Osoitinmuuttujan.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Essee – tekstien jalokivi
Analyysissä huomioitavaa
16. Aistit.
NÄKEVÄT KÄDET KU 1: MINÄ, KUVA JA KULTTUURI / TEHTÄVÄ 1.
UML-luokkakaavio ● Luokkakaavio (class diagram) kuvaa järjestelmän luokkarakennetta ● Mitä luokkia on olemassa ● Minkälaisia luokat ovat ● Luokkien suhteet.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
KOKOn kuulumisia KOKO-työpaja
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
Essee – tekstien jalokivi
9.1 Vesilintujen rakenne ja elintavat
Sosioemotionaalinen kehitys
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Semiotiikka lavastuksessa
DOKUMENTTIELOKUVA.
Tavoitteet ja arviointi
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
3 Minuudessa on kaksi puolta
Millainen oppija sinä olet?
Valon taittuminen Valo taittuu tullessaan vinosti kahden erilaisen läpinäkyvän aineen rajapintaan. Optinen tiheys kuvaa aineen kykyä taittaa valoa. Pienet.
Vauvan minäkäsityksen kehitys
KEMIA JA LIIKENNE Laura, Pinja, Ella.
Kokonaisvoiman laskeminen
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
Tehtävä 7.2: SmartArtin animointi
Voiko jumalan olemassaoloa todistaa?
PERISKOOPPI.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
6. Havaitseminen.
Kirjoittamisen perusoppeja
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Ei voi löytää uusia maisemia ennen kuin uskaltaa lähteä liikkeelle.
Voiko aisteja huijata?.
MIKÄ AUTTAA PARISUHTEEN PÄÄTTYESSÄ?
OTA KUVA Tämä on SONY:n uuden teknologian testi.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Optinen vai haptinen skriini?

Laura Marksin mukaan visuaalisuus voi paikallistua näköhavainnon lisäksi myös havaitsijan muuhun ruumiillisuuteen (2000, 132).

Käsite haptinen on yleisesti liitetty tuntoaistiin, mutta haptisen visuaalisuuden merkityksessä se liittyy myös muihin aisteihin. Johansson: ”Haptinen visuaalisuus [---] viittaa siihen, että silmät toimivat eräänlaisina kosketuseliminä eli että silmin nähty herättää paitsi tuntoaistimuksia myös liike- ja hajuaistimuksia.” (2010, 208.)

Miten haptisia aistimuksia voidaan elävän kuvan skriineillä sitten ilmaista? Marksin mukaan: minimoimalla näköaistin dominanssia ja siihen liittyvä ”faktisuutta”. ”Optinen katse pyrkii syöksymään illusoriseen syvyyteen, kun taas haptinen liikkuu kohteen pinnalla” (Marks, s.162 / Johansson 2010, 208)

Elokuva voi ilmaista aistimuksia, tuntemuksia, mielikuvia ja muistoja epäsuorasti, kiertoteitse (Marks 2000, 131).

Näkemisen todistusvoimaisuutta ja varmuutta horjutetaan mm Näkemisen todistusvoimaisuutta ja varmuutta horjutetaan mm. optisen laadun ja ilmaisun ”epäammattimaisuudella”: Rakeista, ”huonolaatuista” ja epäterävää kuvaa, kuvakerronnan ”sääntöjä” ja konventioita rikotaan jne.

Oma tulkintani: Tilanteiden staattisuutta, kuvakerronnan hitautta ja toistoa käytetään hyväksi, jotta moniaistisuus ehtii / pystyy tulemaan esiin.

Oma lisäykseni (johon myös Marks viittaa): Myös kuulo on etv-ilmaisun alueella äärimmäisen olennainen aisti, jota voidaan ajatella myös haptisena = ääni / audio. Voimme esim. kuulla asioita lähituntumassa, hiljaa ja läheltä, mutta myös ”todellisuuden” rinnakkaistasolta, esim. kuvan ulkopuolelta. Ääni myös vähentää näköaistin/kuvan ilmeisyyttä ja dominanssia, tuo kuvalle toisen tulkinnallisen tason, epäsuoruuden ja ”kiertotien”. (myös mahdollisuuden punctumin esiintuloon!)

Haptinen ja optinen eivät kuitenkaan ole skriinillä välttämättä koskaan erillisiä. Johansson: ”Mahdollisuus liikkua näiden [optisen ja haptisen] välillä – taito tulla asioita lähelle, vetäytyä etäälle ja jälleen palata lähelle – palvelee Marksin mukaan elämää.” (s. 212) Ja siksi myös: elävää kuvaa elämästä!

Bill Viola: The Passing, 1991

Poeettinen dokumenttielokuva: dziga vertov koyaanisqatsi

Tarkovski_Peili