ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Tehtävä opetuksen suunnittelusta Tavoite: oppia suunnittelemaan opetusta harjoittelua (ja myöhempiä opetustilanteita) varten Tehtävä: pari (tai yksi henkilö) suunnittelee kolmen 75 min oppitunnin kokonaisuuden (yhdellä 2 * 75 min) (luvut ovat 5 * 45 min ja 3 * 45 min, jos kyseessä on (ylä)koulu, jossa 45 min tunnit) jaksosuunnitelma ja sen kunkin tunnin Jollekin filosofian tai ETn pakolliselle lukiokurssille tai perusopetuksen luokka-asteelle (huom: luultavasti sisältöalueen mukaan (tunti voi olla 45 min!?).
Tehtävä opetuksen suunnittelusta Parit kannatta valita siten, että jharjoittelevat samaa kurssia eri koulussa. Tarkoitus ei ole saada ihan valmiita tunteja harjoitteluun vaan miettiä asiaa etukäteen. Parit kannattaa valita siten, että työ voidaan viimeistellä perjantaina tai viikonloppuna (tai ma aamuna ennne klo 10).
Tehtävä opetuksen suunnittelusta Kiinnittäkää huomiota työmuotojen vaihteluun tuntien sisällä. Lisäksi kaikkien 3 tunnin pääopetusmuoto ei saa olla sama. Lähtökohtana OPS + oma osaaminen opetusmuodoista Huom. pelididaktiikkaa ja muita opetusmuotoja käsittelemättä (mutta edellinen tulee pe aamuna) Apuna oppikirjat ja opettajanoppaat Tehdään oheisille jakso- ja tuntisuunnitelmakaavakkeille. Valmiina esiteltäväksi 17.10. klo 10.15, osa voi jäädä esitettäksi vasta 21.10., mutta periaatteessa valmiina 17.10.
Tehtävä opetuksen suunnittelusta Valmiina esiteltäväksi 17.10. klo 10.15, osa voi jäädä esitettäksi vasta 21.10., mutta periaatteessa valmiina 17.10. Tehtävä arvioidaan ja vaikuttaa kaikilla ryhmäsuorituksen arvosanaan. Jos opiskelija on pois, tehtävä voidaan palauttaa s-postilla.