Nimi: Neea Marttiin Luokka: 7B Päivämäärä:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

Unen määrä ja laatu Tuomas Saarela 3D.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
Mukavaa ja terveellistä elämää?
Syömisen hallinta - käyttäytymisketju vihje tunteet ajatuksia valinta.
JUOKSUA HARRASTAVAN RAVITSEMUS
Terveelliset elämäntavat
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Kohti puolimaratonia! THE GRIND
Pelaajan muistilista PELAAJAN MUISTILISTA PELEIHIN JA HARJOITUKSIIN 1. Herää peliaamuna riittävän ajoissa, jotta voit syödä aamiaisen n. 2h.
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Kilpailu- ja turnausmatkojen ateriarytmi, Välipalat ja Tuoteselosteet
Terveystieto 7.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Ravinto nuoren urheilijan harjoittelussa
Kouluruoka Esityksen ovat tuottaneet
Urheilevan nuoren ravitsemus
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
Täytä harjoituspäiväkirjaa päivittäin (lepo/ravinto/liikunta) valmentajiesi ja alla olevien ohjeiden mukaan. Kirjan alussa on ravintoon ja lepoon liittyviä.
Hyvän ateriarytmin sovittaminen harjoitusrytmiin © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
Mitä välipalaksi? Tavoitteet: Pohtia omia välipalatottumuksia ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ymmärtää, millainen on hyvä välipala. Oppia itse valmistamaan.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Pysy hyvässä työvireessä TOUKOKUU. ISTOCK Jätteenkuljettajat tuntevat väsymystä työpäivän aikana Näin jäteautonkuljettajat vastasivat kyselyssä ”Improving.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimakello. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimakello  Woimakello kertoo millainen on hyvä päivän ateriarytmi  Woimakellon.
Lapin yläkouluakatemia Ravitsemus © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
11. UNI JA LEPO Terveystieto 7.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
T ERVEELLINEN LIIKUNTA Hurtig gnedtomovewww.youtube.com/user/wearedesi gnedtomove.
Navigaattori Kunpa uni tulisi. Navigaattori 3 Unettomuus Aivojen ”unikeskus” ei pysty voittamaan ”valvekeskuksen” liian suurta aktiivisuutta.
RAVINTO. Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukainen ruoka edistää terveyttä. Runsasta ja vaihtelevaa kasvisten syöntiä suositellaan ja kovan rasvan, suolan.
Pysy hyvässä työvireessä
Urheilijan syöminen ja energiatankkaus
Nimi:tuomas Luokka: 7b Päivämäärä:
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Nuoren urheilijan ravitsemus
RAVINNON MERKITYS KIEKKOJUNNULLE(1
Suomalais-ugrilinen koulu
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Nimi: Oskari Valo Luokka:7b Päivämäärä:
Nimi: Taru Tuominen Luokka: 7B Päivämäärä:
Liikunta+ravinto.
Mihin aikaan? Monelta?.
UNI JA LEPO.
Ravinto ja liikunta Urheilijan tai terveysliikuntaa harrastavan ihmisen haaste ravinnossa on löytää ruokavalioon sopiva energian määrä.
Nimi: Aino-Lotta Vuori Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Luokka: Päivämäärä:
Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:
Ruokaoppia.
Mihin aikaan? Monelta?.
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Nimi: Neea Marttiin Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016 Minun arkeni Nimi: Neea Marttiin Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016 Nimi, luokka, päivämäärä Tallenna työ omalla nimelläsi >> terveystieto 7d kansioon

Tutkimuksen sisältö Tutkimuksen tavoite Kuvaus tutkimushenkilöstä Tutkimuksen kohteena elintavat: Arkirytmi Ravitsemus Liikkuminen Uni Johtopäätökset: suositukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Jätä nämä tällaisiksi.

Tutkimuksen tavoite Tutkimuksessa selvitetään, Millaiset elintavat tutkimushenkilöllä on? Miten elintavat vaikuttavat tutkimushenkilön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Jätä nämä tällaisiksi.

Kuvaus tutkimushenkilöstä Tutkimushenkilönä on 13-vuotias tyttö. Hän harrastaa nuorisoteatteria riihimäellä, hän pitää paljon liikkumisesta. Joka aamu hän kävelee noin kaksi kilometriä juna-asemalle ja sieltä iltapäivällä takaisin. Tyttö on positiivinen, menee hyvin mielin kouluun ja hänellä on ihania ystäviä joiden kanssa on mukava hengailla koulussa ja koulun jälkeen. Kirjoita itsestäsi kuvaus.

Tutkimuksen kohteena elintavat

Ham-paiden pesu ja nukku-maan klo 21:40 1. Arkirytmi Herä-tys 6:00 Koulu alkaa klo 8:05 Lounas 10:50 Koulu loppuu 14:05 Väli-pala 15:30 Ystäien-kanssa 15:15-16:30 Treenit 16.30-18:00 kotiin riihimäeltä 18:05 Ilta-ruoka 18:30 puhelimella ja läksyt 19:00 Ham-paiden pesu ja nukku-maan klo 21:40

Arkirytmin analysointi Esimerkki: Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 9 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 2 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä hyvin / huonosti. Jos huonosti niin, miten se poikkeaa tavallisesta rytmistä? Tässä esimerkissä ruutuaika on merkitty vain päivän loppuun, mutta tutkimushenkilö on käyttänyt päivän mittaan puhelintaan ja yhdellä oppitunnilla hän käytti myös tablettia. Ruutuaika on siis selkeästi yli 2 tuntia. Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä / ei ole selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää/ei rytmitä hyvin arkea. Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: vähentää ruutuaikaa.

2. Ravitsemus Aika Ruoka Kcal 6:30 Aamupala Kaurapuuroa Maitoa Banaani omena 328 2 5 10:50 Lounas Uunimakkara Maito (iso lasi) Ruisleipä ja juusto 212 158 54 +13 18:05 Päivällinen Kanapasta Maito salaatti 290 1 21:30 Iltapala Jugurtti Vettä Leipää muroja 153 54+34 Yhteensä 1030 MUOKKAA TÄHÄN SINUN OMASTA RAVINTOPÄIVÄKIRJASTASI; Mene finelli.fi ja lisää yhden päivän osalta kaikki syömäsi ruoan. Tee esimerkin mukainen taulukko, johon kirjoitat kunkin ruuan ja siitä tulleet kalorit. Klikkaa finelli.fi sivulla oikeasta yläreunasta>> anna vertailuryhmän tiedot. Laita siihen ikäsi ja sukupuolesi. Seuraavalle sivulla on tehty vertailu sinun ja sinun ikäisesi ravintosuosituksista.

Ravitsemuksen analysointi Kerro tällä sivulla huomioita ravitsemuksestasi suhteessa suosituksiin. - Saatko riittävästi rasvaa, hiilareita, proteiineja? - Saatko tarpeeksi energiaa? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi välipalan.

Liikkuminen Treenit Teatteri treenit 1,5 tuntia  Matkat Kävely kouluun ja koulusta kotiin. 4km,30min ./ Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Laske yhteen matkat, treenit jne? Merkitse suorituksesi perään fiilis.

Liikkumisen analysointi Liikkui suosituksen mukaisesti. Liikkui noin 5h päivässä Liikunta teki hyvän mielen, ja olin pirteä Pohdi, miten liikkuminen sijoittui päivän mittaan? Täyttyivätkö liikuntasuositukset? Kuvasiko tämä hyvin tutkimushenkilön liikkumista vai onko liikkuminen tavallisesti erilaista? Monipuolisempaa, vähemmän, enemmän….? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 40 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1,5 tuntia päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä.

23:00 5:50 6h 50min Uni Nukkumaanmenoaika Heräämisaika Unta yhteensä Merkitse nukkumaanmenoaikasi, heräämisaikasi, kuinka paljon unta yhteensä.

Unen analysointi Liian vähän nukkumista. Oli väsynyt aamuisin ja oli vaikea herätä. Illalla koitti mennä nukkumaan, mutta ei saanut unta. Ennen nukkumaan menoa oli puhelimella, joka sai aikaan nukahtamisongelmia. Laske kuinka paljon keskimäärin oli nukuttu yössä? Täyttyykö suositukset? Oliko henkilö väsynyt heräessään? Mitä syitä myöhäiselle nukkumaanmenolle oli? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

Johtopäätökset: suositukset Tee tälle sivulle suosituksia tutkimushenkilöiden elintapojen kohentamiseen: Arkirytmiä… Ravitsemusta… Liikkumista… Unta… Esimeriksi: Arkirytmi vaikutti säännölliseltä, mutta ruutuaikaa tulisi vähentää. Tutkimushenkilö voisi lisätä ruuan määrää, erityisesti hiilihydraattien ja rasvan määrää. Aterioiden määrää voisi lisätä esimerkiksi 1-2 välipalalla, jotta ateriaväli ei olisi niin pitkä. Tutkimushenkilö voisi liikkua hieman monipuolisemmin treenien ja pyöräilyn lisäksi. Esimerkiksi koulupäivän aikana kävelemällä välitunnilla. Tutkimushenkilön tulisi aikaistaa nukkumaanmenoa ja vähentää puhelimella olemista ennen nukkumaanmenoa, jotta aivojen luontainen melatoniini erittyy riittävästi.

Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Myönteiset vaikutukset Terveyttä heikentävät vaikutukset Sosiaalinen terveys: Psyykkinen terveys: Fyysinen terveys: Miten tutkimushenkilön elintavat vaikuttavat myönteisesti tutkimushenkilön terveyteen? Jos tutkimushenkilö ei paranna elintapojaan suosituksen mukaisesti, miten hänen elintapansa voi heikentää hänen terveyttään? Esimerkiksi: Myönteisiä vaikutuksia: Sosiaalinen terveys….. Psyykkinen terveys….. Fyysinen terveys….. Terveyttä heikentävät vaikutukset: Unettomuus ja väsymys voi lisääntyä. Kasvu ja kehitys heikentyä, jos ei syö riittävästi ja monipuolisesti….