Katalysaattori & turboahdin Ajoneuvojen päästöjä vähentävät osat
Mikä on katalysaattori? Katalysaattori on osa auton pakoputkistoa, jonka tehtävä on suodattaa haitallisia ja vaarallisia pakokaasun ainesosia muuttamalla ne typpikaasuksi, hiilidioksidiksi ja vesihöyryksi
Katalysaattorin rakenne Bensiinimoottoriautoissa katalysaattorit pääosin ns. kolmitoimisia Nimitys tulee siitä, että katalysaattoreissa tapahtuu samanaikaisesti kaikkien kolmen pääasiallisen saastekomponentin muunnosreaktioita; samalla kun hapetetaan hiilimonoksidia (CO) ja palamattomia hiilivetyjä (HC), pelkistetään myös typen oksideja (NOX)
Katalyytti-pinnoitettu kennomatriisi
Katalysaattorin toiminta Pelkkä katalysaattori pakoputkessa ei riitä, vaan kolmitoimikatalysaattori edellyttää eräitä apu- ja oheislaitteita, kuten Lambda-anturin ja moottorinohjausjärjestelmän, toimiakseen tehokkaasti. Nämä apulaitteet huolehtivat siitä, että puhdistimessa tapahtuvien muunnosreaktioiden olosuhteet ovat optimaaliset.
Katalysaattori bensiinimoottorissa ja dieselmoottorissa Bensiinimoottori käyttää kolmitoimikatalysaattoria, mutta sen käyttäminen dieselmoottoreissa ei ole mahdollista, sillä dieselmoottori toimii ilmaylimäärällä, jolloin typen oksidien pelkistäminen ei ole mahdollista Dieselmoottorin katalysaattori on siis kaksitoimikatalysaattori, joka hapettaa palamattomat hiilivedyt sekä hiilimonoksidin
Turboahdin Turboahdin on moottorin tehoa lisäävä ahdin, joka saa käyttövoimansa moottorin pakokaasuista Turbolla on erinomainen hyötysuhde, sillä se käyttää pääasiassa pakokaasujen hukkatehoa toimiakseen Turboahdin liitetään tavallisesti imusarjaan, pakosarjaan ja voitelujärjestelmään Sijaitsee ennen katalysaattoria
Turboahtimen rakenne Turboahdin koostuu kaasuturbiinista ja turbokompressorista Kompressori puristaa moottorin imuilman ulkoilmaa suurempaan paineeseen Sylinteriin saadaan suurempi määrä ilmaa ja siinä voidaan polttaa enemmän polttoainetta Turboahtimessa on kaksi siipipyörää Moottorin pakotahdin aikana pakokaasut virtaavat ahtimen turbiiniosaan Pakokaasu johdetaan ahtimelle toisen kotelon läpi ja siipipyörä pyörii Turbiinipyörä pyörii hyvin suurella nopeudella (useita kymmeniä tuhansia r/min) ja ahdinpyörä, joka on samalla akselilla, pyörii ja puristaa ilman ylipaineeseen ja se siirtyy moottorin imukanaviin ja -sarjoihin
Lähteet http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/katalysaattorin_ rakenne.htm https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto http://www.autowiki.fi/index.php/Turboahdin https://fi.wikipedia.org/wiki/Turboahdin