Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Paperikoneen sähkökäytöt

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Paperikoneen sähkökäytöt"— Esityksen transkriptio:

1 Paperikoneen sähkökäytöt
Petri Anttila Mika Rönkkönen

2 Paperikoneen eri käyttöryhmät koostuvat:
Paperikoneen teloja, sylintereitä, tyhjiöpumppuja ja infrapunakuivaimia pyörittävät sähkömoottorit, joiden pyörimisnopeus tulee olla ratanopeuden suhteen sama Paperikoneen eri käyttöryhmät koostuvat: viiraosasta (wiresection) puristinosasta (press section) kuivausosasta (dryer section) kalanterista (calanderstack) rullaimista (machine reels)

3 Kokonaiskuva, jossa on esitetty paperikoneen linjakäytön käyttöryhmät,
moottorit, taajuusmuuttajat ja ohjaustekniikkaa

4 Paperikoneen linjakäytössä on välttämätöntä, että linjastossa toimivat moottorit pyörivät samalla ratanopeudella Rainan muodostaminen ja paperin liikuttaminen linjastossa ei ole mahdollista mikäli yksi tai useampi moottori pyörii pienemmällä ratanopeudella kuin muut. Käyttöryhmän sähkömoottoreita ohjataan vaihtosuuntaajilla eli inverttereillä (INU), kuten kuvan linjakäyttöratkaisussa (Voith, Tashkent) on esitetty Kuvassa kutakin moottoria ohjaa yksi invertteri, mutta yksi invertteri voi ohjata myös kahta moottoria Linjakäyttöön voi olla kytkettynä useita invertterien ja moottorien yhdistelmiä.

5 Sähkökäytöllä tarkoitetaan moottoria (ja sen ohjausjärjestelmiä), joka muuntaa sähköenergian mekaaniseksi liike-energiaksi. A = Pitkä kytkin, B = Hammas-vaihde, C = Lyhyt kytkin. Tänä päivänä löytyy myös suorakäytettyjä teloja, jolloin sähkömoottori on kytketty suoraan koneen runkoon, eikä telan ja sähkömoottorin välissä ole ylimääräisiä vaihteita tai kytkimiä. Suorakäytöt ovat kuitenkin suhteessa kalliita, eivätkä sovi (ainakaan toistaiseksi) kaikkiin positioihin.

6

7

8

9

10 Linjatasolla eri toimilaiteryhmien väliset tehojen ja käyttöpistemäärien väliset erot ovat huomattavia Seuraavissa kuvissa on tarkasteltu mekaanisten käyttötehojen jakautumista linjan yli tehollisesti, käyttöpistemäärällisesti ja keskimääräisen moottorikoon mukaan Tarkastelu on tehty eräästä suuresta kartonkikoneprojektista, joka käsittää prosessijärjestyksessä seuraavat rakenneryhmät: 1. Monitasoviiraosa (Forming section 1-3) 2. Puristinosa (Press section) 3. Etukuivaosa (Dryer section 1) 4. Liima-asema (Sizing section) 5. Jälkikuivaosa (Dryer section 2) 6. Välikalanteri (Calender 1) 7. Päällystysosa (useita päällystysasemia ja ilma-/infrakuivaimia) (Coating section 2) 8. Loppukalanteri (Calender 2) 9. Rullain (Reel) 10. Pituusleikkuri (Winder)

11 Monitasoviiraosa Puristinosa Etukuivaosa Liima-asema Jälkikuivaosa Välikalanteri Päällystysosa Loppukalanteri Rullain Pituusleikkuri

12

13 Käyttöpisteiden määrien suhteen tilanne on taas täysin päinvastainen kuin tehoissa.
Edellisestä kuvasta nähdään, että selvästi eniten käyttöpisteitä löytyy päällystysosasta, sekä etukuivaimelta. Tämä selittyy etukuivaimen osalta suuren telamäärän perusteella (lähes 350 telaa tai sylinteriä), vaikka tällä osuudella voimaa voidaankin siirtää kudosten välityksellä telalta toiselle. Päällystysosuudella käyttöjen suuri määrä johtuu taas siitä, että lähes kaikki telat joudutaan käyttämään, koska päällystysosalla ei ole kudoksia joita voitaisiin hyödyntää voimansiirrossa. Käyttöpisteiden lukumäärää laskettaessa etukuivaosa ja päällystysasema vastaavat 72 prosentista kaikista tämän paperikonelinjan käytetyistä teloista.

14

15

16

17 Käyttölaitteiden mitoitus tapahtuu käytettävän telan tai sylinterin akselimomentin vaatiman tehontarpeen perusteella. Jokaiselle käyttöpisteelle määritellään kaksi erilaista tehontarvelukemaa: NRL, RDC. Näiden lisäksi määritellään usein myös ”Start”- ja ”Stop”-tehot. NRL:llä (Normal running load) tarkoitetaan normaalia prosessin ajotilanteen vaatimaa tehontarvetta, jossa paperikone-/kartonkilinjalla ollaan saavutettu haluttu vakionopeus. RDC:llä (Recommended Drive Capasity) tarkoitetaan poikkeuksellista kuormitustilannetta, joka on luonteeltaan tilapäinen. Tällaisia poikkeuksellisia tilanteita voivat olla muun muassa kiihdytykset, normaali suuremmat alipainetasot, viivakuormat tai kuivatussylinterin vesilasti

18

19

20

21

22

23

24 Voith Drive -moottori

25

26 Lähteet: PAPERIKONEEN LINJAKÄYTTÖRATKAISUJEN TUOTTEISTAMINEN, Henrik tarkkanen e=3 Voith, youtube-video Paperitehdas / käyttöhenkilökunta


Lataa ppt "Paperikoneen sähkökäytöt"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google