4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Advertisements

3 April, 2017 Sonera Multi-SIM Internal.
ohje kuunteluanalyysiin
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Oppimisvaikeudet.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Ohjelman perusrakenteet
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Tekstien moniäänisyys
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Luokan OneNote - muistikirja PERUSTEET
ORTODOKSINEN KIRKKO PS2 LAJM. Sana ortodoksi Orthos (kr.) = oikea Doksos (kr.) = oppi Seitsemän ekumeenista konsiilia vuosien 325– 757 välillä määritteli.
AIKUISUUS PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kysymysten muodostaminen
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
VANHUUS PS2 LAJM.
How should I ask my questions?
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Millaiset seikat oppimistilanteessa (esim. lukion kurssilla)
Mielenterveys PS5 LAJM.
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
USKONNOLLINEN KOKEMUS
MUSIIKKI VALINNAISAINEENA
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
NUORUUS PS2 LAJM.
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Tarkkaavaisuus valikoiva tarkkaavaisuus
7. Tarkkaavaisuus.
1. luokkien vanhempainilta
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Pedagoginen ajatuskoe
3.lk vanhempainilta.
ELÄMÄNFILOSOFIA FI02 LAJM.
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Tuetun päätöksenteon koulutus
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Esityksen transkriptio:

4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM

Orientaatiorefleksi

Coctailkutsu -ilmiö

TEHTÄVÄ Miksi oppitunneilla voi olla vaikea keskittyä? mitkä tekijät häiritsevät keskittymistä? miten keskittymistä voisi parantaa?

Valikoiva tarkkaavaisuus Kyky poimia aistitiedon runsaudesta kunkin hetkisen toiminnan kannalta oleellisin tieto

TEHTÄVÄ Menkää kolmen hengen ryhmiin Yhdestä tulee koehenkilö, kahdesta kokeen suorittajia Koehenkilö menee keskelle istumaan ja kokeen suorittajat hänen molemmille puolille Kokeen suorittajat lukevat ääneen kahta eri tekstiä samanaikaisesti koehenkilön molempiin korviin Koehenkilön tulee keskittyä vain toiseen viestiin onnistuuko?

TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 94–95 ja selvitä mitä suodatinteorialla ja suodatin-vaimennusteorialla tarkoitetaan

TEHTÄVÄ Menkää uudestaan dikoottisen kuuntelun ryhmiin Nyt koehenkilön on keskityttävä molempiin viesteihin yhtä aikaa onnistuuko?

TEHTÄVÄ Mitä hyvä monisuorittaja (multitasker) olet? millaisissa tilanteissa joudut tekemään monia suorituksia yhtä aikaa? miten se vaikuttaa suorituksiisi?

Jaettu tarkkaavaisuus Tarkkaavaisuuden jakamista usean tehtävän kesken Ihmisellä on vain tietty määrä tarkkaavaisuuden resursseja eli voimavaroja

Jaettu tarkkaavaisuus Moniresurssiteoria ihmisellä on erilaisia resursseja eri tehtäviä ja aisteja varten tehtävien yhdistäminen on helppoa, jos ne vaativat eri resursseja tehtävien yhdistäminen on vaikeaa, jos ne vaativat samoja resursseja

Kuvalähteet http://www.kimballstock.com/results.asp?image=AFW%2009%20MH0014%2001 http://www.queensofvintage.com/throw-fifties-cocktail-party/ https://www.natcom.org/CommCurrentsArticle.aspx?id=6008 https://en.wikipedia.org/wiki/Attention http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/kmp/ps3web.htm

Kuvalähteet http://newparadigmcoaching.com/life-coaching-blog/are-you-a-multi-tasker-what-is-your-problem-solving-style https://innovistaireland.wordpress.com/2011/07/13/from-one-man-band-to-team/ Persoona 3 opettajan materiaali