4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM
Orientaatiorefleksi
Coctailkutsu -ilmiö
TEHTÄVÄ Miksi oppitunneilla voi olla vaikea keskittyä? mitkä tekijät häiritsevät keskittymistä? miten keskittymistä voisi parantaa?
Valikoiva tarkkaavaisuus Kyky poimia aistitiedon runsaudesta kunkin hetkisen toiminnan kannalta oleellisin tieto
TEHTÄVÄ Menkää kolmen hengen ryhmiin Yhdestä tulee koehenkilö, kahdesta kokeen suorittajia Koehenkilö menee keskelle istumaan ja kokeen suorittajat hänen molemmille puolille Kokeen suorittajat lukevat ääneen kahta eri tekstiä samanaikaisesti koehenkilön molempiin korviin Koehenkilön tulee keskittyä vain toiseen viestiin onnistuuko?
TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 94–95 ja selvitä mitä suodatinteorialla ja suodatin-vaimennusteorialla tarkoitetaan
TEHTÄVÄ Menkää uudestaan dikoottisen kuuntelun ryhmiin Nyt koehenkilön on keskityttävä molempiin viesteihin yhtä aikaa onnistuuko?
TEHTÄVÄ Mitä hyvä monisuorittaja (multitasker) olet? millaisissa tilanteissa joudut tekemään monia suorituksia yhtä aikaa? miten se vaikuttaa suorituksiisi?
Jaettu tarkkaavaisuus Tarkkaavaisuuden jakamista usean tehtävän kesken Ihmisellä on vain tietty määrä tarkkaavaisuuden resursseja eli voimavaroja
Jaettu tarkkaavaisuus Moniresurssiteoria ihmisellä on erilaisia resursseja eri tehtäviä ja aisteja varten tehtävien yhdistäminen on helppoa, jos ne vaativat eri resursseja tehtävien yhdistäminen on vaikeaa, jos ne vaativat samoja resursseja
Kuvalähteet http://www.kimballstock.com/results.asp?image=AFW%2009%20MH0014%2001 http://www.queensofvintage.com/throw-fifties-cocktail-party/ https://www.natcom.org/CommCurrentsArticle.aspx?id=6008 https://en.wikipedia.org/wiki/Attention http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/kmp/ps3web.htm
Kuvalähteet http://newparadigmcoaching.com/life-coaching-blog/are-you-a-multi-tasker-what-is-your-problem-solving-style https://innovistaireland.wordpress.com/2011/07/13/from-one-man-band-to-team/ Persoona 3 opettajan materiaali