Julkisen hallinnon metatietopalvelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut ONKI-projekti Dataportaali
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
Julkishallinnon metatietopalvelun esiselvitys
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Semanttinen yhteentoimivuus tietoarkkitehtuurikuvauksissa
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Lingsoft Language Management
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
VARDA Tiedon välittyminen -työpaja
Metatietopalvelukokonaisuus
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Julkisen hallinnon metatietopalvelu Päälinjaukset 24.11.2014

Yhteentoimivuus Järjestelmien (ja organisaatioiden) välisten tietojen vaihdon mahdollistaminen (ja varmistaminen) Yhteisten toimintatapojen omaksuminen Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011), 3§ 4. mom. ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.”

Metatietopalvelu – linjaukset Keskitytään mahdollistamaan semanttinen yhteentoimivuus Kytketään yhteen olemassa olevat palvelut ja muodostetaan julkista hallintoa palveleva kokonaisuus Toimeenpannaan, toteutetaan ja hallitaan yhteisenä kokonaisuutena ja koordinoidusti

Linjaukset… Toteutetaan poikkihallinnollisessa yhteistyössä huomioiden sekä hallinnonalojen että sektoreiden vastuut ja tarpeet Tehokas viestintä kokonaisuuden jalkautuksen tukena takaa toiminnan mahdollistaman kustannussäästöjen ja tehokkuuden tunnettavuuden

1. Semanttinen yhteentoimivuus ”Tietojärjestelmä pystyy yhdistelemään eri lähteistä vastaanottamaansa tietoa ja käsittelemään sitä tavalla, jossa tietojen merkitys säilyy.” ”…tavoiteltava julkisessa hallinnossa semanttista yhteentoimivuutta.” Julkisen hallinnon tietohallinnon ja yhteentoimivuuden ohjauksen kehittäminen, 6/2010 Yhdenmukaiset tietorakenteet, yhteismitalliset tietosisällöt Avoimuus, julkisuus, dokumentointi Metadata- ja sanastotyön merkitys

Poliittinen tahtotila Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet Poliittinen tahtotila Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Lainsäädännön yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Tietojen yhteentoimivuus on myös keskeisellä sijalla uudessa tietohallintolaissa, jota koskeva hallituksen esitys on vastikään lähtenyt eduskuntaan käsiteltäväksi. Lainvalmistelu on kulkenut rinnan tietoarkkitehtuurin laadinnan kanssa. Tietoyhteiskunnassa puhutaan vihdoin tiedosta, ei vain tekniikasta ja laitteista. Pyritään kehittämään kokonaisuuksia. Näyttäisi siltä, että pitkästä aikaa on menossa harppaus eteenpäin, mutta se vaatii sinnikästä työtä. Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet 6 6

2. Olemassa olevat toiminnallisuudet… Finto –ontologiapalvelu JHS –suositusprosessi Tietohallintolain mukaiset asetukset Pysyvät tunnisteet URN-resolveri (KK) Skeemat KRYSP –skeemat (KL / YM), MARC21 (kstot) Sanastot / sanastotyö Useita kokonaisuuksia ja toimijoita

3. Kokonaisuuden koordinointi Tietohallintolain mukainen koordinointivastuu VM:llä Useita toimijoita, jotka käsittelevät kokonaisuuden osia – kytkettävä yhteen Tuotetaan yhteiset toiminnallisuudet yhdessä – huolehditaan toimeenpanosta ja velvoituksesta tietohallintolain kautta Perusasiat kunnossa ja jalkautettuna Lainsäädäntöön perustuva käyttövelvoite

4. Yhteistyö ja vastuut Ohjausvastuu Operatiivinen vastuu VM + hallinnonalat Operatiivinen vastuu Metatietopalvelut projektikokonaisuus Jalkautus osaksi jatkuvaa toimintaa… Sisältövastuu Toimialoilla, asiantuntijaorganisaatioissa Huolehdittava riittävä resursointi kaikille toimijoille ja toimintatasoille

5. Tiedottaminen Verkostomainen toimintamalli Metatietojen merkitys ja merkityksen ymmärtämisen varmistaminen keskeistä Hyötyjen tunnistaminen, kustannussäästöt – (semanttisen) yhteentoimivuuden merkitys Huolehdittava myös organisaatioiden sitouttamisesta Osaamistarve, osaamisen kehittäminen Avoin dokumentaatio ajantasaisena saatavilla