Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAri-Matti Kouki Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
2
pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tietohallintolaki 10.6.2011/634 ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.” ”Julkisen hallinnon viranomaisen on julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava ja kuvattava kokonaisarkkitehtuurinsa sekä noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä.” 2
3
pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet
4
”Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys” JHS175JHS175JHS170JHS170 KäsitemalliKäsitemalliSanastoSanasto Tieto- komponentit Sovellus-profiilitSovellus-profiilit Koodisto-palveluKoodisto-palvelu Aikaisempi näkemys semanttisen yhteentoimvuuden edistämisestä perustui JHS175-sanastotyön ja JHS170-XML-skeemarakenteiden väliseen suoraan yhteyteen. Tämän liian suoraviivaisen ”sanastoista skeemoihin” näkemyksen tilalle on nyt kehitetty uusi menetelmä, joka tuo sanaston ja teknisten tietorakenteiden väliin uusia tärkeitä tietoarkkitehtuurikuvausten piiriin kuuluvia mallinnuselementtejä. SanastoSanasto (XML)- skeema Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.) Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.)
5
Käyttötapaus 1: Kilpailuttaminen
6
Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Toimittajia Tilaaja
7
1) Laaditaan ”toimintakokonaisuuden” Sovellusprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä
8
Tilaaja Sovellusprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista.
9
Tilaaja Mikäli Tilaaja huomaa Sovellusprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus…
10
Tilaaja …tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain
11
KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun
12
Käyttötapaus 2: Lainsäädäntö
13
Lainsäätäjä on uudistamassa olemassa olevaa tai laatimassa uutta lainsäädäntöä. Mitä hänen kuuluu tehdä? Laatia sovellusprofiili! Lainsäätäjä on uudistamassa olemassa olevaa tai laatimassa uutta lainsäädäntöä. Mitä hänen kuuluu tehdä? Laatia sovellusprofiili! Lainsäätäjä § § §
14
Sovellusprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista. Lainsäätäjä
15
1) Laaditaan ”lainsäädäntökokonaisuuden” Sovellusprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä Lainsäätäjä
16
Mikäli Lainsäätäjä huomaa Sovellusprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus… Lainsäätäjä
17
…tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain Lainsäätäjä
18
KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun
19
Yhteentoimivuusmenetelmä kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta JHKA kehittäminen Case Verohallinto
20
YSR:n toiminnan rooli JHKA:ssa Perustietovaranto: Henkilö- ja osoitetiedot/VRK Perustietovaranto: Venerekisteri Perustietovaranto: Kiinteistörekisteri Sidosryhmä: Rahalaitos Dokumentti Dokumentti Dokumentti Dokumentti Dokumentti Henkilötoimija: Perintöverottaja Asiakas: ”Sähköinen esitäytetty perintöveroilmoitus” Lopputulos: ”Kuolemantapauksen vaikutukset prosessoitu” Alkutilanne: ”Kuolemantapaus rekisteröity” Riskianalyysi Laskentapalvelu Esim. rahaprosessi: Tiedoksianto = käynnistys
21
JHKA: Yhteys tietojärjestelmäarkkitehtuuriin
23
JHS179:n uudistaminen Liite: Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
24
Toiminnan muutoksen aloite: idea <> lakimuutos Tiedon omistaja Tietovastaava Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- arkkitehtuuri Toiminnan kehittäminen -prosessi Prosessi X Prosessikuvaus Projekti Prosessi Y Päätösmalli Säännöt Tietokoosteet SanastoKäsitemalliKoodistot Organisaation strateginen suunnittelutaso
25
Yhteentoimivuusmenetelmä sähköisen palvelutarjonnan näkökulmasta Case KATRE & Suomi.fi
26
Palkanlaskentaohjelmisto Palvelunäkymä JHSXML: Tulotietoraportointi KATREKATRE Oma tietoformaatti JHSXML: Tulotieto- kysely Muunnos Palkanlaskija Minun tulotietoni
27
Kiitokset! Mikael af Hällström ylitarkastaja Verohallinto mikael.afhallstrom@vero.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.