Ulla Ikäheimo Melinda-työpaja, Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asteri -demo Minttu Hurme, Kansalliskirjasto/Kirjastoverkkopalvelut Asiantuntijaseminaari
Advertisements

KINE 2015 Luopumisosaaminen Sirkku Blinnikka
Kokemuksia VIRTA- julkaisutietopalvelusta Yrjö Lappalainen / TTY Julkaisutiedonkeruuseminaari 2016 Lappeenranta
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kuvailutyö Melindassa Jaana Routakangas / Ulla Ikäheimo Melinda-Anders-koulutus.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Automaattisia korjauksia Melindassa Ulla Ikäheimo Melinda-talonmiehen tuokio
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-Piki – musiikkiluetteloinnista Ulla Ikäheimo Tampere
Helsinki / Tarja Mäkinen. KIRJASTOVERKKOPALVELUT Päivän aiheet  Yleisesittely  Luetteloinnin periaatteita Melindassa  Aleph- luettelointiklientti.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda-Anders – musiikkiluetteloinnista Ulla Ikäheimo Kokkola
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melinda ja laatu Ulla Ikäheimo Melinda-työpajat, Helsinki 5.2. ja
Fennica Melindassa Melinda-työpajat 5.2. ja
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Toimijakuvailu Henkilöiden ja yhteisöjen nimien kuvailu
Melinda-Aleph-kertauskoulutus
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
Kansallinen metatietovaranto Melindan tilannekatsaus
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen Suomi
Kuvailutyö Melindassa
Teema 2: Haasteet Maailma ympärillä muuttuu
Minna Olkinuora-Tauru
Kuvailuympäristön tietojärjestelmän uusiminen – tilannekatsaus
Kilda-projektin tiekartta 2014 – 2016
Kirjastojen kuvailutiedot Finnassa
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Talonmiehen tuokio klo 14-15
Kuvailusäännöt, formaatti ja kirjastojärjestelmä
Melinda-päivän musiikkitunti
Melinda, RDA ja musiikkiaineistot
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Auktoriteettien käyttö Melindassa
Asiasanastojen käytöstä
Melindan laatuohjelma ”Yhteistyöllä laatua”
Melindan riittävä laatu
Ajankohtaista Melindassa
Osakohteiden yhdistäminen merge+-ohjelmalla
Kuvailun keventäminen
Melindan palveluposti Yleisiä ja ajankohtaisia asioita
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Sarjakenttiä vasta-alkajille ja edistyneille
Valmistautuminen - eli mitä on tehtävissä?
Melindan laatuohjelma Käytännön toimenpiteitä
Työryhmien työpaja Kumea-työryhmä.
Talonmiehen tuokio klo 14-15
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Talonmiehen tuokio klo 14-15
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Datan ja aineistojen avaaminen
Osaamisen haasteet ja koulutustarjonta
Talonmiehen tuokio klo 14-15
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Aineisto CANopen projektit Simulointikirjasto Prosessi RDF-malli
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Melindan laatuohjelma Lähtotietokyselyn tulokset ja toimenpiteet
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
Talonmiehen tuokio klo 14-15
Asterin viittausmuodot Melindassa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Miten omat aineistot saadaan Finnaan?
RDA ja musiikkiaineiston pääesittäjyys
Kuvailun kansallisten asiantuntijaryhmien suhteet ja roolit
Esityksen transkriptio:

Ulla Ikäheimo Melinda-työpaja, Helsinki 21.1.2015 Melinda ja laatu Ulla Ikäheimo Melinda-työpaja, Helsinki 21.1.2015

Sisältö Laatu ja kuinka se saavutetaan Laatua heikentäviä asioita Mitä voimme tehdä kuvailutilanteessa kirjastossa Kansalliskirjastossa

Määritelmiä Nykysuomen sanakirja 1958: Laatu: 1) ne (olennaiset t. tilapäiset) ominaisuudet, jotka tekevät jnk siksi, mikä se on, t. jotka olennaisesti kuuluvat  jhk; se, mikä antaa jllek sen olennaisen leiman t. on ominaista jllek. (yleensä t. jssk tiettyssä suhteessa); us. kvaliteetti, olemus, kokoomus, luonne. … Käydä laatuun: kelvata, sopia, olla mahdollinen t. mahdollista, käydä päinsä, menetellä, mennä mukiin. laatuisa: sovelias, sopiva, mukava, mukiinmenevä, laatuunkäypä. Wikipedia: Laatu-termiä käytetään kuvaamaan esineiden, ihmisten tai prosessien ominaisuuksia ja haluttavuutta. Välineiden ja toiminnan ominaisuudet ovat suhteellisen objektiivisia asioita. Ne voidaan määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan. Subjektiiviseksi laatu muuttuu vasta, kun erilaiset käyttäjät arvioivat sitä omien tarpeidensa ja kokemustensa pohjalta. Laatutyössä voidaan tunnistaa kaksi päälinjaa: - välineiden ja toiminnan ominaisuuksien parantaminen - välineisiin ja toimintaan liittyvien ominaisuuksien haitallisen vaihtelun hallinta

LINDA on korkeatasoinen tietotuote. Jalostusaste kohoaa jatkuvasti LINDA on korkeatasoinen tietotuote. Jalostusaste kohoaa jatkuvasti. Laadun takaavat kansallisten ja kansainvälisten standardien noudattaminen, kehittynyt tuotantoympäristö ja osaavat tiedon ammattilaiset. Linda-esite 1990-luvulta

Laatu ja kuinka se saavutetaan Laadukas tietue on kuvailusääntöjen mukainen – nyt ISBD, kohta RDA on MARC 21 –formaatin mukainen on sovellusohjeiden ja Melinda-toimintaohjeen mukainen Laadukkaassa tietueessa ei tarvitse olla kaikkia formaatin kenttiä mutta käytetyt kentät ovat oikein hakupisteet on tarkistettu Asterista tai muista lähteistä kuvailussa käytettävät fraasit on tarkistettu esim. metatietosanastosta tai kuvailusäännöistä

Laatua heikentäviä asioita Melindan historialliset kerrostumat Tuplakontrollin puutteet ja virheet Aineistonsiirrot ja eräajot tuottavat tuplia ja tuplakenttiä Omat sovellukset ja sääntötulkinnat vs. Melindan yhteiset ohjeet Kirjoitusvirheet, tarkistamattomat (= virheelliset) nimenmuodot ja asiasanat

Mitä voimme tehdä kuvailutilanteessa Tarkistukset, tarkistukset, tarkistukset ei tehdä tuplatietuetta ohjeelliset nimimuodot, fraasit ja termit Ilmoittaminen virheistä ja yhdistettävistä tuplista toisille kirjastoille sähköpostilla tai Kansalliskirjastoon erityisellä lomakkeella Olemassa Merge+ -ohjelma tuplien yhdistämiseen Toisen tekemä tietue voi olla oikein ja laadukas, vaikka itse tekisin jotain toisin!

Mitä voimme tehdä kirjastossa Kirjaston omat kuvailuperiaatteet eivät ole ristiriidassa Melindan toimintaohjeiden ja sovellusohjeiden kanssa Mahdolliset oman aineiston massakorjaukset tehdään niin että ne hyödyttävät muitakin kirjastoja – käytännöt mietittävä tapauskohtaisesti yhdessä Melindan ylläpidon kanssa Kirjastolla on riittävät resurssit kuvailuun ja työkalut ovat kunnossa – poimintaluettelointi ei poista ammattitaidon merkitystä

Mitä voimme tehdä Kansalliskirjastossa Toimintaohjeen ja sovellusohjeiden ylläpito yhdessä työryhmien kanssa Luettelointikäyttöliittymän kehittäminen: alasvetovalikot, linkitetyt ohjeet, poimintatietokannat ym. Automaattiset korjaukset ja korjaustyökalut: vuodenvaihteessa ajettu mm. asiasanojen ja tunnisteiden korjauksia Neuvonta, ohjeiden tulkinta Melinda-talonmiesryhmä perustettu, mukana kirjastoverkkopalvelun ja kansallisbibliografian ihmisiä: akuutit kysymykset, ”paimenkirjeet”, tulossa oma palsta Metiva-wikiin

Keskusteltavaa Mikä on Melindan riittävä laatu? Kuvailijan kannalta Tiedonhakijan kannalta Kuinka taso säilytetään?

Kiitos! Ulla.ikaheimo@helsinki.fi