KYSELYTUTKIMUS VANHEMMILLE LASTEN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖSTÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
SOME (sosiaalinen media)
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Netiketti ja nettikiusaaminen
K IDS P LACE – P ARENTAL C ONTROL Eetu Suokas, Toni Nieminen & Topi Ruokanen.
Yleistä tutkimuksesta
Jalankulkijoiden liukastumiset -kyselytuloksia 2014.
Nuoret ja rahapelaaminen: Tiesitkö tämän? Tietoisku rahapelaamisesta.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
Terveyden ja hyvinvoinnin alueelliset erot Suomessa (AVI-alueet, maakunnat, suuret kaupungit) - Esimerkkinä Etelä-Suomen AVI vs. koko Suomi Murto.
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Verkossa ja mukana nuorten elämässä Kotiovi omalla nimellä –hanke ( , kevät 2016) Sininauhaliitto Juha Valta Projektityöntekijä Ratakatu 6,
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII Heinäkuu 2016.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
EFCAP ry Vrk Marko Lehtoranta Sisä-Suomen poliisilaitos Tampereen pääpoliisiasema Keskitetty rikostutkinta.
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII TOUKOKUU 2016.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Diabeteslääkkeiden erityiskorvausoikeudet Kainuussa vuosina : Koulutusryhmien väliset erot vuotiailla Risto Kaikkonen TEROKA
Onko Facebook monopoli?
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Vanhempaintoimikunnan kokous 4/2017 Anna Niemi koulukuraattori, YTM
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.

Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Mikä ihmeen objekti?.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Tuhat Suomalaista - Sanomalehtien liitto
Työpaikan ristiriidat SAK:n luottamushenkilöpaneeli 12/2016 n= 964
Sosiaaliset mediat alakoulussa
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Kevään markkinointiaktiviteetit
LIITE vuotiaiden Audio-visuaalinen kulutus
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
some ja netti neuvottelupäivät Tampere
Esityksen transkriptio:

KYSELYTUTKIMUS VANHEMMILLE LASTEN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖSTÄ Vapa Media / Moi

Johdanto Tämän kyselytutkimuksen Vapa Medialle ja Moille on toteuttanut YouGov Finland*. (Tämä tieto pyydetään kertomaan tuloksia mahdollisesti julkistettaessa). Kyselytutkimuksen päätavoitteena oli selvittää millaisena vanhemmat näkevät ja kokevat 5-15 –vuotiaiden lastensa älypuhelimen käytön. Samasta aiheesta toteutettiin kyselytutkimus vastaavalle kohderyhmälle myös kesällä 2016. Tiedot kerättiin web-kyselynä 30.8. – 14.9.2017 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Paneeliin kuuluu noin 20000 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 5-15 –vuotiaiden lasten vanhemmat. Kokonaistuloksissa (N=505) keskimääräinen luottamusväli on noin ±3,9%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla). Erillisessä Excel-raportissa esitetään tulokset ristiintaulukoituna. *Sales Questor Oy edustaa Suomessa YouGovin tutkimuspalveluja. Projektin vastuuhenkilönä Sales Questor Oy:ssä toimii Ville Haikola (p. 040 7722651).

Kohderyhmän rakenne Base (505) – 5-15V. LAPSIA OMAAVAT

ALLE KOULUIKÄISISTÄ KOLMANNEKSELLA ON OMA ÄLYPUHELIN / TABLETTI ALLE KOULUIKÄISISTÄ KOLMANNEKSELLA ON OMA ÄLYPUHELIN / TABLETTI. KOULUIKÄISISTÄ YLI YHDEKSÄLLÄ KYMMENESTÄ. Q1. Onko tällä lapsellasi oma tai omassa käytössä oleva älypuhelin tai tabletti? Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT

YLI PUOLET KATSOO EKALUOKKALAISEN OLEVAN SOPIVAN IKÄINEN ÄLYPUHELIMEN SAAJAKSI – OSUUS ON KASVANUT VIIME VUODESTA MERKITSEVÄSTI. Q2. Minkä ikäiselle lapselle näet sopivana hankkia ensimmäisen oman älypuhelimen? Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT

MITÄ VANHEMPI LAPSEN HUOLTAJA ON, SITÄ MYÖHEMMIN HÄN OLISI VALMIS ÄLYPUHELIMEN LAPSELLE HANKKIMAAN. Q2. Minkä ikäiselle lapselle näet sopivana hankkia ensimmäisen oman älypuhelimen? Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT

PALJON HAASTEITA KOKEVIEN VANHEMPIEN OSUUS ON SELVÄSTI LASKENUT VIIME VUODESTA KAIKISSA KOLMESSA TAPAUKSESSA. Q3. Koetko haasteita oman lapsesi mobiililaitteen käytön suhteen seuraavissa tapauksissa? (Lapsesi oman mobiililaitteen tai jos ei ole omaa, niin laitteen jota lapsi säännöllisesti käyttää) Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

Erittäin/ melko paljon haasteita kokevien osuudet NUORIMPIEN LASTEN OSALTA KOETAAN VÄHITEN HAASTEITA NÄISSÄ ASIOISSA. Q3. Koetko haasteita oman lapsesi mobiililaitteen käytön suhteen seuraavissa tapauksissa? (Lapsesi oman mobiililaitteen tai jos ei ole omaa, niin laitteen jota lapsi säännöllisesti käyttää) Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA Erittäin/ melko paljon haasteita kokevien osuudet KAIKKI (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) Lapsi käyttää laitetta enemmän tai useammin kuin on yhdessä sovittu tai olisi suotavaa 33 % 35 % 31 % 26 % 34 % 21 % 37 % 39 % 32 % 30 % Lapsi katsoo tai kuuntelee sellaista sisältöä jonka katselu tai kuuntelu on kielletty tai ei olisi suotavaa 14 % 12 % 17 % 18 % 13 % 15 % 9 % Lapsi käyttää sellaisia sovelluksia tai applikaatioita joiden käyttö on kielletty tai ei olisi suotavaa 10 % 8 % 6 % 11 %

ARVELUTTAVAT SOME-SISÄLLÖT JA PASSIVOITUMINEN/ HARRASTUSTEN VÄHENEMINEN HUOLETTAVAT ENITEN. VAIN 7% EI OLE HUOLESTUNUT MISTÄÄN SEURAUKSISTA. Q4. Mikä seuraavista mahdollisista älypuhelimen käytön seurauksista sinua lapsesi osalta eniten huolettaa? Base (491) – ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA Sai valita vain yhden

ALLE 35V. VANHEMMAT NOSTAVAT SUURIMMAKSI HUOLENAIHEEKSI PASSIVOITUMISEN. Q4. Mikä seuraavista mahdollisista älypuhelimen käytön seurauksista sinua lapsesi osalta eniten huolettaa? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) Arveluttavat some-sisällöt 21 % 25 % 18 % 14 % 24 % 22 % Passivoituminen / harrastusten väheneminen 19 % 16 % 17 % Liikunnan ja ulkoilun vähyys 13 % 12 % 10 % Kiusaaminen netin sivustoilla 9 % 6 % 11 % 3 % Univaikeudet 7 % 5 % 8 % 4 % 1 % Väkivaltaiset pelit netissä Tietoturva Perheen yhdessäolon väheneminen Koulumenestyksen heikkeneminen Yksinäisyys 2 % - Puheen kehittymisen taantuminen Ei mikään edellä mainituista En osaa sanoa

HUOLESTUNEISUUS UNIVAIKEUKSISTA NOUSEE MUITA KORKEAMMALLE 13-15V HUOLESTUNEISUUS UNIVAIKEUKSISTA NOUSEE MUITA KORKEAMMALLE 13-15V. LASTEN KOHDALLA. Q4. Mikä seuraavista mahdollisista älypuhelimen käytön seurauksista sinua lapsesi osalta eniten huolettaa? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) Arveluttavat some-sisällöt 21 % 15 % 29 % 24 % 16 % 19 % Passivoituminen / harrastusten väheneminen 22 % 18 % 20 % Liikunnan ja ulkoilun vähyys 13 % 11 % 12 % 17 % 10 % 14 % Kiusaaminen netin sivustoilla 9 % 8 % Univaikeudet 7 % 4 % 6 % Väkivaltaiset pelit netissä 5 % Tietoturva 3 % 2 % Perheen yhdessäolon väheneminen 1 % Koulumenestyksen heikkeneminen Yksinäisyys Puheen kehittymisen taantuminen - Ei mikään edellä mainituista En osaa sanoa

YHTEYDENPIDON HELPPOUS KOETAAN SELVÄSTI HYÖDYLLISIMMÄKSI ASIAKSI YHTEYDENPIDON HELPPOUS KOETAAN SELVÄSTI HYÖDYLLISIMMÄKSI ASIAKSI. APU TIEDONHAUSSA JA UUSIEN TAITOJEN OPETTAMINEN OVAT TOISEKSI HYÖDYLLISIMMIKSI KOETUT. Q5. Entä minkä tai mitkä seuraavista koet lapsesi älypuhelimen käytössä hyödyllisiksi asioiksi? Base (491) – ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA Sai valita useamman

NAISET KOKEVAT MIEHIÄ USEAMMIN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖN EDUIKSI UUSIEN TAITOJEN OPPIMISEN JA KIELITAIDON KEHITTYMISEN. Q5. Entä minkä tai mitkä seuraavista koet lapsesi älypuhelimen käytössä hyödyllisiksi asioiksi? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) Yhteydenpito on helppoa 62 % 63 % 61 % 58 % 69 % Auttaa tiedonhaussa 49 % 51 % 48 % 37 % 50 % Opettaa uusia taitoja (kuvaaminen, videot, hakujen teko…) 47 % 52 % 43 % 41 % 46 % Auttaa kielitaidon kehittymisessä 35 % 42 % 29 % 27 % 39 % 34 % On arjen apu (esim. bussiaikataulujen löytyminen nopeasti) 30 % Auttaa medialukutaidon kehittymisessä 38 % 31 % Pysyy mukana sosiaalisissa verkoissa ja kaveriporukoissa 32 % 33 % 26 % On toimiva väline vapaa-ajan viettoon ja viihteen kuluttamiseen 25 % 23 % 28 % 24 % Mahdollistaa keskusteluihin ja ilmiöihin tutustumisen, yhteiskunnallinen aktiivisuus 21 % 20 % 18 % On hyödyksi läksyjen teossa 15 % Ei mikään edellä mainituista 1 % 0 % - En osaa sanoa 3 % 2 % 4 % 8 %

ALLE KOULUIKÄISTEN OSALTA HYÖTYJÄ KOETAAN MONIN OSIN VÄHEMMÄN. Q5. Entä minkä tai mitkä seuraavista koet lapsesi älypuhelimen käytössä hyödyllisiksi asioiksi? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) Yhteydenpito on helppoa 62 % 54 % 69 % 59 % 63 % 61 % 64 % Auttaa tiedonhaussa 49 % 34 % 44 % 51 % 47 % Opettaa uusia taitoja (kuvaaminen, videot, hakujen teko…) 52 % 43 % 45 % 46 % Auttaa kielitaidon kehittymisessä 35 % 33 % 32 % 38 % On arjen apu (esim. bussiaikataulujen löytyminen nopeasti) 20 % 36 % 48 % 31 % Auttaa medialukutaidon kehittymisessä 37 % 39 % 30 % Pysyy mukana sosiaalisissa verkoissa ja kaveriporukoissa 17 % 27 % 40 % On toimiva väline vapaa-ajan viettoon ja viihteen kuluttamiseen 25 % 26 % 19 % Mahdollistaa keskusteluihin ja ilmiöihin tutustumisen, yhteiskunnallinen aktiivisuus 21 % 28 % 23 % On hyödyksi läksyjen teossa 9 % 18 % 22 % Ei mikään edellä mainituista 1 % 2 % - En osaa sanoa 3 % 6 % 4 %

JOKA KYMMENES KOKEE LAPSEN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖN ENEMMÄN HAITALLISEKSI KUIN HYÖDYLLISEKSI. MIEHET OVAT NAISIA HIEMAN POSITIIVISEMPIA ASIAN SUHTEEN, SAMOIN IÄKKÄÄMMÄT VANHEMMAT OVAT NUOREMPIA POSITIIVISEMPIA (heillä usein vanhempi lapsi). Q6. Koetko lapsesi älypuhelimen käytön enemmän hyödylliseksi vai haitalliseksi? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

VAIN JOKA KUUDENNEN LAPSEN KOHDALLA EI OLE SOVITTU ÄLYPUHELIMEN KÄYTTÖSÄÄNTÖJÄ. YHDESSÄ SÄÄNNÖISTÄ SOPIMINEN ON AAVISTUKSEN YLEISEMPÄÄ KUIN SE, ETTÄ VANHEMMAT ASETTAVAT SÄÄNNÖT. Q7. Onko lapsesi älypuhelimen käytölle sovittu säännöt? (Lapsesi oman mobiililaitteen tai jos ei ole omaa, niin laitteen jota lapsi säännöllisesti käyttää). Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

PUHELIMEN POIS OTTAMINEN ON TYYPILLISIN SEURAUS ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖN SÄÄNTÖJEN RIKKOMISESTA. KOLMANNES SELVIÄÄ PUHUTTELULLA / JUTTELULLA. Q8. Mitä seuraa, jos lapsi ei noudata älypuhelimen käytön sovittuja sääntöjä? Base (393) - 5-15V. LAPSEN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖLLE ON SOVITTU SÄÄNNÖT Sai valita useamman

PUHELIMEN POIS OTTAMINEN ON SEURAUS ERITYISESTI NUORIMMILLE LAPSILLE. Q8. Mitä seuraa, jos lapsi ei noudata älypuhelimen käytön sovittuja sääntöjä? Base - 5-15V. LAPSEN ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖLLE ON SOVITTU SÄÄNNÖT KAIKKI (N=393) Nainen (N=177) Mies (N=216) Alle 35v. (N=93) 35-49v. (N=251) 50-65v. (N=50) 5-6v. lapsi (N=81) 7-9v. lapsi (N=117) 10-12v. lapsi (N=110) 13-15v. lapsi (N=86) Tyttö (N=184) Poika (N=205) Puhelin otetaan tietyksi ajaksi pois 60 % 61 % 65 % 47 % 78 % 59 % 39 % 63 % Puhuttelu/juttelu asiasta, mutta ei varsinaista rangaistusta 38 % 40 % 36 % 35 % 37 % 44 % 31 % 33 % 51 % Muu rangaistus, mikä? 3 % 4 % 2 % 10 % 1 % 6 % Ei yleensä mitään En osaa sanoa 5 % 11 %

PIKAVIESTIPALVELUT, PELIT JA MUSIIKKI HYVÄKSYTÄÄN USEIMMIN EKALUOKKALAISEN ITSENÄISESTI KÄYTETTÄVIKSI PALVELUIKSI ÄLYPUHELIMELLA – PELIEN JA MUSIIKIN OSALTA HYVÄKSYVIEN OSUUS ON LASKENUT VIIME VUODESTA. Q9. Millaisia palveluita ekaluokkalaisen on mielestäsi saatava käyttää omalla mobiililaitteellaan itsenäisesti? Valitse kaikki, joita ekaluokkalaisen mielestäsi on saatava käyttää. Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT

Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT MIEHET SALLISIVAT VIIME VUODEN TAPAAN NAISIA USEAMMIN TIETTYJÄ PALVELUJA EKALUOKKALAISEN ITSENÄISEEN KÄYTTÖÖN – VANHEMMAN (13-15V.) LAPSEN OMAAVAT SALLISIVAT MUITA HARVEMMIN EKALUOKKALAISELLE ITSENÄISEN PELIEN PELAAMISEN JA VIDEOPALVELUT Q9. Millaisia palveluita ekaluokkalaisen on mielestäsi saatava käyttää omalla mobiililaitteellaan itsenäisesti? Valitse kaikki, joita ekaluokkalaisen mielestäsi on saatava käyttää. Base - 5-15V. LAPSIA OMAAVAT KAIKKI (N=505) Nainen (N=233) Mies (N=271) Alle 35v. (N=116) 35-49v. (N=313) 50-65v. (N=75) 5-6v. lapsi (N=109) 7-9v. lapsi (N=125) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=139) Pikaviestipalvelut (Esimerkiksi Whatsapp, Facebook Messenger, KIK Messenger) 49 % 47 % 53 % 37 % 45 % 48 % 52 % 51 % Pelit (Mobiilipelit kuten Clash of Clans, Candy Crush, Hay Day…) 34 % 61 % 46 % 38 % Musiikki (Esimerkiksi Youtube, Spotify, Google Music, iTunes, Ask.fm) 50 % 43 % Videopalvelut (Esimerkiksi Youtube, Netflix, Vimeo, Katsomo, Yle Areena) 36 % 33 % 39 % 23 % 40 % 29 % Internetsivut selaimella (Esimerkiksi Chrome, Safari) 30 % 26 % 24 % 31 % Videopuhelut (Esimerkiksi Skype, Google hangouts, Facetime, Periscope) 21 % 17 % 18 % 22 % Sähköposti 19 % 13 % 12 % 32 % 10 % 15 % Sosiaaliset verkostot (Esimerkiksi Facebook, Twitter) 8 % 4 % 11 % 5 % 16 % 3 % 9 % Kuvanjakopalvelut (Esimerkiksi Instagram, Pinterest, Snapchat) 7 % 6 % 2 % Julkaisualustat (Esimerkiksi Blogger, Tumblr) 1 % Ei mitään näistä En osaa sanoa

NELJÄNNES USKOO TIETÄVÄNSÄ TARKASTI MITÄ LAPSI ÄLYPUHELIMELLAAN TEKEE NELJÄNNES USKOO TIETÄVÄNSÄ TARKASTI MITÄ LAPSI ÄLYPUHELIMELLAAN TEKEE. YHTÄ ISO OSA KOKEE, ETTEI TIEDÄ KUIN OSIN TAI EI LAINKAAN. LAPSEN IÄN MUKAAN KÄSITYKSISSÄ ON EROJA. Q10. Kuinka hyvin katsot tietäväsi mitä lapsesi älypuhelinta tai tablettia käyttäessään sillä tekee? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

Arvioiden keskiarvo noin 2,5 tuntia / normaalin viikonlopun vapaapäivä ÄLYPUHELIMEN / TABLETIN KÄYTÖN ARVIOIDAAN OLEVAN KESKIMÄÄRIN NOIN 2,5 TUNTIA NORMAALIN VIIKONLOPUN YHTENÄ VAPAAPÄIVÄNÄ. JOKA VIIDES ARVIOI KÄYTÖN OLEVAN YLI 3 TUNTIA PÄIVÄSSÄ. Q11. Kuinka kauan lapsesi keskimäärin normaalina viikonlopun vapaapäivänä viettää aikaa älypuhelimen tai tabletin parissa? Base (491) - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA Arvioiden keskiarvo noin 2,5 tuntia / normaalin viikonlopun vapaapäivä

VANHIMPIEN LASTEN OSALTA ÄLYPUHELIMEN KÄYTTÖAJAKSI NORMAALINA VIIKONLOPUN VAPAAPÄIVÄNÄ ARVIOIDAAN KESKIARVONA NOIN 3,5 TUNTIA. LÄHES JOKA KUUDENNEN HEISTÄ ARVIOIDAAN KÄYTTÄVÄN ÄLYPUHELINTAAN 6 TUNTIA TAI ENEMMÄN. Q11. Kuinka kauan lapsesi keskimäärin normaalina viikonlopun vapaapäivänä viettää aikaa älypuhelimen tai tabletin parissa? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) Ei lainkaan 2 % 3 % 1 % - 7 % Puoli tuntia / tunnin 27 % 21 % 31 % 43 % 23 % 19 % 52 % 20 % 11 % 2-3 tuntia 40 % 41 % 34 % 42 % 32 % 45 % 44 % 39 % 4-5 tuntia 15 % 18 % 13 % 9 % 17 % 16 % 26 % 14 % 6 tuntia tai yli 5 % 6 % 10 % 0 % 4 % En osaa sanoa 12 % KESKIARVO MINUUTTIA 152 159 146 103 163 179 77 125 170 216 157 147

JOKA TOINEN VANHEMPI KOKEE LAPSENSA ÄLYPUHELIMEN KÄYTÖN OLEVAN AINAKIN HIEMAN LIIALLISTA. NAISET KOKEVAT NÄIN MIEHIÄ USEAMMIN. 10-15 –VUOTIAIDEN LASTEN OSALTA NÄIN KOETAAN VIELÄ USEAMMIN. Q12. Koetko, että lapsesi älypuhelimen tai tabletin käyttö on…? Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

ENITEN TIEDETÄÄN/USKOTAAN LAPSEN KÄYTTÄVÄN YOUTUBEA JA WHATSAPPIA. Q13. Mitä seuraavista sosiaalisen median palveluista tiedät tai uskot lapsesi käyttävän? Valitse kaikki, joita tiedät/uskot hänen käyttävän. Base (491) - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

Facebook / Facebook Messenger VANHIMPIEN LASTEN TIEDETÄÄN/USKOTAAN KÄYTTÄVÄN ENITEN ERILAISIA SOMEN PALVELUJA. Q13. Mitä seuraavista sosiaalisen median palveluista tiedät tai uskot lapsesi käyttävän? Valitse kaikki, joita tiedät/uskot hänen käyttävän. Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA KAIKKI (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) YouTube 72 % 77 % 67 % 53 % 78 % 74 % 48 % 75 % 81 % 73 % Whatsapp 63 % 68 % 58 % 41 % 69 % 70 % 22 % 57 % 82 % Instagram 33 % 40 % 28 % 17 % 38 % 5 % 12 % 46 % 61 % Snapchat 29 % 32 % 3 % 16 % 51 % 37 % Facebook / Facebook Messenger 19 % 21 % 11 % 31 % 4 % 18 % 43 % 20 % Blogit 8 % 9 % 2 % 10 % Twitter 6 % - 7 % Keskustelupalstat 1 % Pinterest 13 % Periscope Kik Messenger Tinder Ei mitään näistä 39 % En osaa sanoa

MAKSULLISTEN NUMEROIDEN JA SOVELLUSTEN ESTÄMINEN ON VANHEMMILLE KAIKKEIN TÄRKEINTÄ. ENEMMISTÖ PITI KAIKKIA KYSYTTYJÄ RAJOITTAMIS-/SEURANTATOIMINTOJA ERITTÄIN/MELKO TÄRKEINÄ. Q14. Kuinka tärkeänä pidät lapsesi oman mobiililaitteen käytön rajoittamista tai seurantaa seuraavien toimintojen osalta? (Jos tällä lapsellasi ei ole omaa älypuhelinta tai tablettia, vastaa sen mukaan jos hänellä olisi) Base (491) - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA

Erittäin/ melko tärkeänä pitävien osuudet KAIKKIA RAJOITUKSIA PIDETÄÄN VÄHEMMÄN TÄRKEINÄ KUIN VIIME VUONNA. NAISET KOKEVAT KAIKKI RAJOITUKSET TÄRKEÄMMIKSI KUIN MIEHET. Q14. Kuinka tärkeänä pidät lapsesi oman mobiililaitteen käytön rajoittamista tai seurantaa seuraavien toimintojen osalta? (Jos tällä lapsellasi ei ole omaa älypuhelinta tai tablettia, vastaa sen mukaan jos hänellä olisi) Base - ON 5-15V. LAPSI, JOKA KÄYTTÄÄ ÄLYPUHELINTA/TABLETTIA Erittäin/ melko tärkeänä pitävien osuudet KAIKKI 2016 (N=541) KAIKKI 2017 (N=491) Nainen (N=225) Mies (N=266) Alle 35v. (N=109) 35-49v. (N=308) 50-65v. (N=74) 5-6v. lapsi (N=97) 7-9v. lapsi (N=124) 10-12v. lapsi (N=132) 13-15v. lapsi (N=138) Tyttö (N=240) Poika (N=240) Maksullisten palvelunumeroiden estäminen 92 % 84 % 89 % 79 % 71 % 78 % 83 % 85 % 81 % 87 % Maksullisten sovellusten estäminen 82 % 88 % 72 % 86 % 80 % Laitteen väliaikainen sulkeminen (esimerkiksi jos puhelin hukassa) 77 % 73 % 76 % 75 % Palvelujen käytön rajoittaminen ulkomailla 69 % 59 % 74 % 67 % Mobiililaitteen paikantaminen 65 % 70 % 60 % 63 % 68 % 64 % 62 % Datapalvelujen kytkeminen tarvittaessa pois päältä 66 % 57 % 61 % Lapsen numeron asettaminen salaiseksi 56 % 50 % 42 % 45 % 55 % Datan ja puheen käyttömäärien seuraaminen 52 % 48 % 54 % 46 % 49 %