Taidesampo päivitys v. 1.0 - 2.0 taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen
Taidesampo v. 1.0 Opettajalle Taidesampo tarjoaa Taidesammon käyttöohjeiden lisäksi materiaalia taidekuvan tulkinnasta, taiteeseen ja sen opettamiseen liittyviä linkkejä sekä opetusmateriaalia liittyen Taidesammossa esiteltäviin teoksiin. Opettajan apuväline
Taidesampo v. 1.0 Taidesammon tehtävistä löytyy sekä puhtaasti reproduktiivisten, rajoitetusti aktivoivien ja laajasti aktivoivien tehtävien piirteitä. Taidesampo-nettisivusto yhdistää museopedagogiikan informaalisen tason ja verkko-opetuksen. Sekä museopedagogiikassa että verkko-opetuksessa opettamisen lähtökohtana on oppimiskäsitys, jonka määrittää jokaisessa tapauksessa opetuksessa vastuussa oleva henkilö, joko tiedostetusti tai tiedostamattaan (Kallio 2004, 43., Kiviniemi 2000, 7–8). Eri tehtävätyypit
Taidesampo v. 1.0 Verkko-opetuksen näkökulmasta Taidesampo toteuttaa Tellan ym. (2001, 21) verkko-opetuksen määritelmää. Taidesampo on nimenomaan opetusta, opiskelua ja oppimista, jota tuetaan Internetin kautta saataviin tai siellä oleviin aineistoihin ja palveluihin. Taidesammossa yhdistyvät määritelmän mukaisesti myös kasvokkain tapahtuva opetus sekä verkkopohjainen opetus. Verkko- opetuksen ulottuvuudet
Taidesampo v. 1.0 Taidesampo todistaa omalta osaltaan oppimiskäsitysten yhteyttä toisiinsa. Kuten muissakaan oppimisympäristöissä, ei myöskään Taidesammossa oppimateriaalit tukeudu yhteen ainoaan oppimiskäsitykseen, vaan niistä voidaan löytää kaikkia oppimiskäsityksiä sekä niiden yhdistelmiä. oppimiskäsitys
Taidesampo v. 1.0 Oppimisteorioita voidaankin lähestyä niin, että ne eivät olekaan toisiaan poissulkevia vaan toisiaan täydentäviä (Kröger 2003, 194). Näin ollen Taidesammossa esiintyvät eri oppimiskäsityksiä ja tehtävätyyppejä edustavat tehtävät täydentävät toisiaan ja rikastuttavat oppimismahdollisuuksia. Oppimisteorioiden yhdisteleminen
Taidesampo v. 1.0 TYÖPAJA OPETUSMATERIAALI KUVARAATI SEKÄ TAITEILIJAT BEHAVIORISMI Puhtaasti reproduktiiviset tehtävät TYÖPAJA KOGNITIVISMI Rajoitetusti aktivoivat tehtävät OPETUSMATERIAALI SITUATIONAALINEN KOGNITIO Laajasti aktivoivat tehtävät KUVARAATI SEKÄ TAITEILIJAT JA TEOKSET- OSIO Taidesammon tehtäväosioiden, tehtävätyyppien ja oppimiskäsitysten yhteydet
Taidesampo v. 2.0 erilaisten tietokantojen hyödyntäminen taiteilijatietojen monipuolinen hyödyntäminen taidemuseoiden verkostoituminen integrointi opetusmateriaaleihin mobiilisovellusten hyödyntäminen taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen
Taidesampo v. 2.0 virtuaalinen museokäynti simuloitu näyttelyvierailu taiteilijavierailuja aluetaidemuseotoiminta roolipelit taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen