Tieteellinen kirjoittaminen syksy 2012 Tieteellinen kirjoittaminen Tutkiva työ ja tutkimusraportointi Tarkennetut mallit johdantoon ja päätäntöön Sonja Kniivilä
Tarkastelumme keskiössä: tieteen viestinnän ja kielen työkaluluonteisuus Substanssi eli tietosisältö Tieteen filosofia eli tiedon rakentamisen logiikka Metodologia eli menetelmäoppi Tieteen viestintä tiedon kielentäminen
I Taustaa... YLEISET ASIATEKSTIN LAATUTEKIJÄT talvi 2014 I Taustaa... YLEISET ASIATEKSTIN LAATUTEKIJÄT SISÄLTÖ RAKENNE TYYLI JA SÄVY KIELIASU TYPOGRAFIA eli ULKOASU sisällön-tuotannon työkalut
TUTKIMUSRAPORTIN OLEELLISET ERITYISPIIRTEET TUTKIMUSRAPORTIN RAKENNE TIETEELLINEN ARGUMENTOINTI AIEMMAN TIETOAINEKSEN KÄYTTÖ REFEROINTI VIITTAUSTEKNIIKKA METATEKSTI KONNEKTORIT TIEDON VARMUUSASTE
IMRD-malli CARS-malli I Introduction C Create M Methods A A R Results R Research D Discussion S Space
Johdannon tehtävä: ¤ esittely ¤ rajaus ¤ motivointi ¤ perusteleminen ¤ taustoitus ¤ esittely ¤ rajaus ¤ motivointi ¤ perusteleminen
Tee katsaus aiempaan tutkimukseen JOHDANNON MALLI (mukaellen Swales 1990, Kniivilä & Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2012[2007]) Jakso 1 LUO TUTKIMUSKENTTÄ Osoita aiheen tärkeys tai ajankohtaisuus Tee yleistyksiä Tee katsaus aiempaan tutkimukseen
Osoita aukko tai puutos tutkimuskentässä, perustele Jakso 2 LUO ITSELLESI PAIKKA TUTKIMUS- KENTÄSSÄ, PERUSTELE AIHE Tarkastele kriittisesti aiempaa tutkimusta Osoita aukko tai puutos tutkimuskentässä, perustele Aseta ja herätä kysymyksiä aiheesta Sido työsi tutkimustraditioon
Esitä tutkimuksen tavoitteet Esittele tutkimus Jakso 3 OTA OMA PAIKKASI TUTKIMUSKENTÄSSÄ Esitä tutkimuksen tavoitteet Esittele tutkimus (Esittele tärkeimmät tulokset tai vihjaa niihin) Kerro tekstin rakenteesta
Johdannon sisältökaavio 1 (Swales 1981) I TUTKIMUSALUEEN MÄÄRITTÄMINEN - osoitetaan aiheen keskeisyys - esitetään nykyinen tieto aiheesta - esitetään aiheen keskeiset piirteet II AIKAISEMMAN TUTKIMUKSEN LYHYT YHTEENVETO III KÄSILLÄ OLEVAN TUTKIMUKSEN PERUSTELU - osoitetaan aukko (niché) aikaisemmassa tutkimuksessa - herätetään aihetta koskeva kysymys/kysymyksiä - osoitetaan, että on perusteltua laajentaa aikaisempaa tutkimusta
- ilmoitetaan tutkimuksen tarkoitus/tavoite IV KÄSILLÄ OLEVAN TUTKIMUKSEN ESITTELY - ilmoitetaan tutkimuksen tarkoitus/tavoite - kuvaillaan tutkimuksen sisältö
Teoriataustan rakenne voidaan nähdä suppilona - luodaan laajempi viitekehys - käsitellään asiaa siten, että aiheen käsittely jatkuvasti tarkentuu - suppilosta ”putoaa tutkimusaukko” osoitetaan, että tutkimuksen aihetta ei vielä ole tarkasteltu juuri kyseisellä asetelmalla .
Päätännön sisältökaavio (Dudley-Evans 1986) A JOHDANTO B TUTKIMUSTULOSTEN ARVIOINTI 1 Tulosten esittely 2 Odotetut/Odottamattomat tulokset 3 Viittaus aikaisempiin tuloksiin 4 Tuloksiin liittyviä ongelmia 5 Hypoteesi ja sen todentuminen 6 Suhde aikaisempiin tutkimuksiin 7 Sovellusmahdollisuuksia / (Suosituksia) 8 Tutkimusmenetelmän arviointi 9 Tutkimusprosessin arviointi C PÄÄTELMÄT JA TULEVAISUUDENNÄKYMÄT
Päätäntö Tutkimusraportin lopussa oleva Päätäntö- /Pohdinta-luku voidaan puolestaan nähdä toisinpäin olevana suppilona esitellään tulokset sijoitetaan ja suhteutetaan tulokset aikaisempaan tietoon nähden laajennetaan tarkastelua eli katsotaan omaa tutkimusta laajemmasta viitekehyksestä (yhtä laajasta kuin mistä aloitettiin) pohditaan tuloksia - reflektoidaan omaa tutkimusprosessia