Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tieteellinen kirjoittaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tieteellinen kirjoittaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Tieteellinen kirjoittaminen
syksy 2012 Tieteellinen kirjoittaminen Tutkiva työ ja tutkimusraportointi Opinnäytetyöskentely viestinnän näkökulmasta Sonja Kniivilä yliopistonopettaja tieteellinen kirjoittaminen, ammattikielinen viestintä kevätlukukausi 2018

2 filosofi Umberto Eco: ”Opinnäyte on oppineisuuden ja lukeneisuuden osoittamista.”

3 Tarkastelumme keskiössä: tieteen viestinnän ja kielen työkaluluonteisuus
Substanssi eli tietosisältö Tieteen filosofia eli tiedon rakentamisen logiikka, perusteleminen Metodologia eli menetelmäoppi Tieteen viestintä tutkimusraportointi: tiedon kielentäminen, sanallistaminen

4 Tieteen viestinnän ja kielen työkaluluonteisuus
tutkimusraportointi: tiedon kielentäminen, sanallistaminen tutkimusviestinnällinen lukutaito tutkimusviestinnällinen kirjoitustaito

5 Taustaa... YLEISET ASIATEKSTIN LAATUTEKIJÄT
talvi 2014 Taustaa YLEISET ASIATEKSTIN LAATUTEKIJÄT SISÄLTÖ RAKENNE TYYLI JA SÄVY KIELIASU TYPOGRAFIA eli ULKOASU sisällön-tuotannon työkalut

6 TUTKIMUSRAPORTIN OLEELLISET OMINAISPIIRTEET
TUTKIMUSRAPORTIN RAKENNE johdanto, käsittelyosa, päätäntö TIETEELLINEN ARGUMENTOINTI AIEMMAN TIETOAINEKSEN KÄYTTÖ REFEROINTI VIITTAUSTEKNIIKKA METATEKSTI KONNEKTORIT TIEDON VARMUUSASTE

7 Osa I Johdannon tehtävä: ¤ esittely ¤ rajaus ¤ motivointi
¤ taustoitus ¤ esittely ¤ rajaus ¤ motivointi ¤ perusteleminen

8 Tee katsaus aiempaan tutkimukseen
JOHDANNON MALLI (Kniivilä & Lindblom-Ylänne & Mäntynen 2017[2007], mukaellen Swales 1990) Jakso 1 LUO TUTKIMUSKENTTÄ Osoita aiheen tärkeys tai ajankohtaisuus Tee yleistyksiä Tee katsaus aiempaan tutkimukseen

9 Osoita aukko tai puutos tutkimuskentässä, perustele
Jakso 2 LUO ITSELLESI PAIKKA TUTKIMUS- KENTÄSSÄ, PERUSTELE AIHE Tarkastele kriittisesti aiempaa tutkimusta Osoita aukko tai puutos tutkimuskentässä, perustele Aseta ja herätä kysymyksiä aiheesta Sido työsi tutkimustraditioon

10 Esitä tutkimuksen tavoitteet Esittele tutkimus
Jakso 3 OTA OMA PAIKKASI TUTKIMUSKENTÄSSÄ Esitä tutkimuksen tavoitteet Esittele tutkimus (Esittele tärkeimmät tulokset tai vihjaa niihin) Kerro tekstin rakenteesta

11 Johdannon karkeistettu sisältökaavio (Swales 1981)
I TUTKIMUSALUEEN MÄÄRITTÄMINEN - osoitetaan aiheen keskeisyys - esitetään nykyinen tieto aiheesta - esitetään aiheen keskeiset piirteet II AIKAISEMMAN TUTKIMUKSEN LYHYT YHTEENVETO III KÄSILLÄ OLEVAN TUTKIMUKSEN PERUSTELU - osoitetaan aukko (niché) aikaisemmassa tutkimuksessa - herätetään aihetta koskeva kysymys/kysymyksiä - osoitetaan, että on perusteltua laajentaa aikaisempaa tutkimusta

12 - ilmoitetaan tutkimuksen tarkoitus/tavoite
IV KÄSILLÄ OLEVAN TUTKIMUKSEN ESITTELY - ilmoitetaan tutkimuksen tarkoitus/tavoite - kuvaillaan tutkimuksen sisältö

13 Teoriataustan rakenne voidaan nähdä suppilona
- luodaan laajempi viitekehys - käsitellään asiaa siten, että aiheen käsittely jatkuvasti tarkentuu - suppilosta ”putoaa tutkimusaukko”  osoitetaan, että tutkimuksen aihetta ei vielä ole tarkasteltu juuri kyseisellä asetelmalla .

14 Päätännön sisältökaavio tulevaa varten (Dudley-Evans 1986)
A JOHDANTO B TUTKIMUSTULOSTEN ARVIOINTI 1 Tulosten esittely 2 Odotetut/Odottamattomat tulokset 3 Viittaus aikaisempiin tuloksiin 4 Tuloksiin liittyviä ongelmia 5 Hypoteesi ja sen todentuminen 6 Suhde aikaisempiin tutkimuksiin 7 Sovellusmahdollisuuksia / (Suosituksia) 8 Tutkimusmenetelmän arviointi 9 Tutkimusprosessin arviointi C PÄÄTELMÄT JA TULEVAISUUDENNÄKYMÄT

15 Päätäntö Tutkimusraportin lopussa oleva Päätäntö- /Pohdinta-luku voidaan puolestaan nähdä toisinpäin olevana suppilona esitellään tulokset sijoitetaan ja suhteutetaan tulokset aikaisempaan tietoon nähden laajennetaan tarkastelua eli katsotaan omaa tutkimusta laajemmasta viitekehyksestä (yhtä laajasta kuin mistä aloitettiin) pohditaan tuloksia - reflektoidaan omaa tutkimusprosessia

16 Osa II Kuka tekstissä puhuu?
talvi 2013 Tutkimusraportoinnissa on tärkeää pitää omat ja lähteen ajatukset erillään erityisesti metatekstin ja viittaus-merkintöjen avulla  lukija pystyy erottamaan, mikä on peräisin lähteestä ja mikä taas on kirjoittajan omaa havainnointia, kannanottoa ja pohdintaa. Lähteiden ajatuksista saa esittää kannanottoja ja näkemyksiä, mutta ne pitää aina perustella. Huom. koko työn loppuosassa, päätännössä, on kirjoittajalle erityisesti varattu mahdollisuus tuoda esille omia mielipiteitään. Lähdeviitteiden yksi päätarkoitus on erottaa kirjoittajan oma ajattelu ja toisilta lainattu. Viitteistä on pystyttävä seuraamaan ja päättelemään vaivattomasti, kenen ”ääni” tekstissä kulloinkin puhuu.

17 Ääni tekstissä voi olla - alan yleinen ja yhteinen ääni
- käytetyn lähteen ääni tai - faktisen kirjoittajan eli raporttia työstävän oma ääni. Alan yleinen ja yhteinen ääni tarkoittaa sellaista yleistietoa, jonka kyseisen alan ammattilaiset yleisesti ja yhteisesti tietävät sekä hyväksyvät. Käytetyn lähteen äänestä on kyse silloin, kun kirjoittaja ottaa omaan tekstiinsä toisen ajatuksia ja sanomaa. Kirjoittajan oma ääni näkyy tekstissä hänen omana ajattelunaan, omina kannanottoinaan ja kommentteinaan sekä oivalluksinaan.

18 Referointitavat tutkimusraportoinnissa
Omin sanoin tiivistäminen (käytetyin, suositeltavin) Parafraasi Sataprosenttinen, sanasanainen laina

19 Referointi - asian ilmaiseminen tiivistetysti omin sanoin
Alkuperäinen teksti Andersonin teoksessa vuodelta 2010, sivuilla 5–6: In an anthropological spirit, I propose the following definition of the nation: it is an imagined political community – and imagined as both inherently limited and sovereign. Referointi: Andersonin (2010: 5–6) mukaan nationalismissa on kyse kuvittelusta: kansakunta on kuviteltu poliittinen yhteisö.

20 Milloin ja miten käytetään suoraa lainausta?
Jos alkuperäinen sanontatapa on niin osuva, oivallinen tai tärkeä, ettei sitä voi referoida omin sanoin. Lainaukset vieraskielisistäkin teoksista kirjoitetaan yleensä tutkielman kielellä (suomenkielisessä tekstissä siis suomeksi). Jos päädyt käyttämään suoraa lainausta, mieti, miten pitkän katkelman itse asiassa tarvitset: onko kyse sanoista, lauseista vai pidemmästä katkelmasta. Jos kirjoitat lähteen sanoin eli lainaat aivan suoraan tois(t)en tekstiä, käytä lainausmerkkejä (lyhyt laina, 1–3 riviä). Yli kolme riviä pitkä laina sisennetään omaksi kappaleekseen erilleen leipätekstistä. Lisäksi se kannattaa havainnollistaa tekstiin pienemmällä kirjasinkoolla sekä tiheämmällä rivinvälillä. Sisennettyihin lainauksiin ei tarvita lainausmerkkejä tarvitaan tarkka lähdeviite sivunumeroineen

21 Viittaustekniikan logiikka
Taustalla tekijänoikeuslainsäädäntö Estetään plagiointi Pohjana Harvard-viittausjärjestelmä Pääviittaustekniikoita on kolme: 1) tekstin sisäinen viittaustekniikka 2) alaviitaustekniikka 3) tekstinloppuinen viittaustekniikka Käytetään tieteenalalle vakiintunutta viittaustapaa yhtenäisesti läpi koko työn

22 Painotusvalinta Viittausmerkintä: - asiantuntijapainotteinen vai
- sisältöpainotteinen Viitteen ulottuma-alan määrittyminen - etenevästi vai takenevasti - ulottuma-alan laajuus Tekijän nimi + vuosi vai Tekijän nimi + vuosi + sivu(t)

23 Asiantuntijapainotteinen viittaustapa:
Lahtinen ja Salmivaara (2011, 35–39) ovat todenneet, että kulttuuripalvelujen saatavuus Suomessa vaihtelee maan eri osissa. Klami³ kritisoi korkeimman oikeuden päätöstä hylätä asian uudelleenkäsittelypyyntö. Johansson [1, s. 20–23] on osoittanut uusimmissa kvantitatiivisissa äänitaajuustutkimuksissaan, että aiemmissa perustiedoissa asiasta on ollut tulkinnanvaraisuutta.

24 Sisältöpainotteinen viittaustapa:
Kulttuuripalvelujen saatavuus Suomessa vaihtelee maan eri osissa (Lahtinen & Salmivaara 2011, 35–39). Korkeimman oikeuden päätöstä hylätä asian uudelleenkäsittelypyyntö on kritisoitu³. Uusimmat kvantitatiiviset äänitaajuustutkimukset ovat osoittaneet, että aiemmissa perustiedoissa on ollut tulkinnanvaraisuutta [1] [2].

25 Viitteen ulottuma-ala (sisältöpainotteinen viittaus)
talvi 2013 Jos viite kohdistuu vain yhteen lainattuun virkkeeseen, viite sijoitetaan kyseisen virkkeen sisään mukaan ja loppupiste tulee vasta sulkumerkin jälkeen. Viestinnän yhteydessä voidaan puhua myös verkoston sosiaalisesta rakenteesta (Rogers & Kincaid 2004). Jos viite ulottuu takenevasti useampaan kuin yhteen virkkeeseen, viite merkitään viimeisen virkkeen ulkopuolelle ikään kuin omaksi virkkeekseen. Piste sijoitetaan sulkeiden sisään. Tyypillisin tulkitseva tutkimusmenetelmä on hermeneutiikka. Hermeneutiikka merkitsee sanoman tai tekstin tulkintaa. (Lehtinen 2003, 25.)

26 Väitteen tai tutkimustuloksen referointi ilman referointiverbiä sekä referointiverbin avulla
Pelkistetty referointi (sisältöpainoitteinen): Lyhytkestoisia järjestelmiä ovat aistitietoa vastaanottava sensorinen muisti ja tätä tietoa käsittelevä työmuisti (Baddeley 2008: 39–41). Kouluopetuksessa voitaisiin merkittävästi lisätä yksilön moraaliarvojen ohjaamista (Laitinen 2009, 89; Saari 2005, 34; Vaara & Lahtinen 1998, 135–134).

27 Väitteen tai tutkimustuloksen referointi referointiverbin avulla (asiantuntijapainotteinen):
Vaikka Bahtin (1998) käsittelee tutkimuksissaan harvoin valtaa eksplisiittisesti, hän toteaa puhujan tunnistavan kuuntelijan responssin joko vastustavana tai tukevana. Tekstille ominaiset merkityssuhteet heijastuvat myös kieleen tekstityypille ominaisina muotoina ja rakenteina, niin kuin Werlich (1976) ja Hakulinen (1982) ovat konkreettisesti osoittaneet.

28 Kokonaiseen teokseen tai artikkeliin viittaaminen:
Latourin ja Woolgarin (2000) uraauurtava tutkimus toi näkyviin ajatuksen tieteen luonteesta sosiaalisena konstruktiona. Usean (olennaisen) tutkimuksen mainitseminen ja oman oppineisuuden osoittaminen: Euroopassa kognitivistista tutkimusta kyseisellä alalla ovat tuoneet esiin erityisesti Bacon (2007), Nykvist (2000) ja Vidovic (2006). Aihetta ovat sivunneet myös monet muut oppimisteoriatutkijat (ks. esim. Chafe 1994; Ford 2009; Schmidt & Pale 1998).

29 Referointirakenne Perusrakenne: KUKA + VERBI + ETTÄ-LAUSE
(TAI SITÄ KORVAAVA LAUSEENVASTIKE) Vilppunen (2007: 5) toteaa, että mallirakenne on soikea. Vilppunen (2007: 5) toteaa mallirakenteen olevan soikea.

30 Referointiverbillä voi ilmaista esimerkiksi tapaa, jolla lähde sanoo tai tekee jotakin. Verbi siis vastaa kysymykseen ”miten lähde sanoo tai tekee ja millä äänenpainolla”. Esimerkkejä referointiverbeistä: ehdottaa, esittää, huomauttaa, ilmaisee, jatkaa, kirjoittaa, kuvaa, käsittelee, lausuu, lisää, mainitsee, on jotakin mieltä, sanoo, selostaa, toteaa, tuo esille tai julki, vertaa; korostaa, tähdentää, painottaa; väittää, kärjistää; kieltää, kiistää, kumoaa, myöntää, vastustaa, yhtyy jonkun ajatuksiin; luettelee, nimeää, nimittää, kutsuu...

31 Vilppunen (2003: 43) käsittelee asiaa toisesta näkökulmasta.
Vilppunen (2003: 43) väittää ilmiön liittyvän länsimaisen taiteenhistorian perinteeseen. Vilppunen (2003: 43) on havainnut tulosten tulkinnassa joitakin kyseenalaisia päätelmiä. Butler (2014: 18–21) korostaa myös sitä, että… Hirvelä ja Rahinen (2013, 55–64) ovat vertailleet Suomen ja Ranskan muotoilun kehitystä.

32 Referointiverbi voi kertoa myös siitä, mihin tutkimuksen vaiheeseen tai millaiseen tutkimustoimintaan referointi liittyy: onko kyse analyysista, haastattelusta, erittelystä vai päättelemisestä. Esimerkiksi: määrittää, määritellä; kerätä, haastatella; analysoida, eritellä, arvioida, hahmottaa, tulkita; pohtia, kyseenalaistaa

33 Osa III Metateksti & konnektorit
on tekstiä tekstistä osoitetaan tekstin rakentumista ohjaillaan samalla lukijan tulkintaa: annetaan ohjeita ja vihjeitä siitä, miten tekstiä tulee lukea ilmaistaan myös sitä, mitä tutkimukseen ja tieteeseen kuuluvassa tekstissä parhaillaan tehdään, esim. osoitetaan selvästi - milloin käsite määritellään - milloin nostetaan päätelmä - milloin kyse on jonkin lähteen referoinnista

34 Esimerkkkejä metasta Tässä luvussa tarkastelen opiskelijoiden tapoja vastaanottaa ohjaajien neuvoja sekä erityisesti ohjaajien tapoja käsitellä tilanteita, joissa opiskelija ei hyväksy tarjottua neuvoa. Pohdin myös sitä, miksi opinnnäytetyön ohjauskeskusteluissa esiintyy kohtalaisen paljon neuvojen vastustusta ja mistä se kertoo. Lopuksi hahmottelen neuvomisen yleistä merkitystä ohjaukselle tässä ja edellisessä luvussa tekemieni havaintojen pohjalta.

35 This paper is organized as follows: In Section 2, we first introduce DEA and the background of radial projection. Secondly, we show how the efficient frontier in DEA can be characterized by means of a multiple objective linear programming model, and how this formulation makes it possible to freely explore the efficient frontier. In Section 3, we describe our experiment, and in Section 4 we explain our results. Concluding remarks are given in Section 5.

36 Tekstuaalinen metateksti
on tekstiä, joka yhtenäistää ja sidostaa tekstiä, kertoo sen rakenteesta ja ilmaisee, mitä tekstissä parhaillaan tapahtuu tai kenen väitteestä on kyse. Se tarkoittaa esimerkiksi ilmauksia, joilla viitataan tekstissä taakse- tai eteenpäin: Taaksepäin viittaava metateksti: Olemme tähän saakka olettaneet, että… Edellä mainitut ehdot sopivat … Kuten edellä olevassa mallianalyysissa osoitettiin …

37 Eteenpäin viittaava metateksti:
Alla oleva kuva ilmentää… Tutkimuksen tässä osassa analysoidaan… Seuraavaksi siirryn käsittelemään tekijöitä, jotka….. Tekstiä jaksottava metateksti: Ensiksi... Toiseksi… Kolmanneksi… Toisaalta… Toisaalta… ; Yhtäältä... Toisaalta… sekä... että… niin... kuin… paitsi... myös…

38 Vuorovaikutuksellinen metateksti
on tekstiä, joka kertoo tiedon varmuusasteesta, kirjoittajan suhtautumisesta käsiteltävään sekä ennakoi lukijan tulkintoja kommentoimalla tekstin sisältöä. Se siis ohjaa lukijan lukemista ja auttaa tätä tulkitsemaan tekstiä siten, kuin kirjoittaja haluaa. Näin kirjoittaja yrittää myös ehkäistä väärintulkintoja. Samalla kun kerrotaan, mitä seuraavaksi tehdään eli miten teksti etenee, annetaan myös lupaus siitä, mitä tehdään.

39 Tämä saattaa vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta…
Tiedon varmuusasteen ilmaiseminen ja kommentointi: Tämä saattaa vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta… On todennäköistä, että… Tulos voi näyttää kehäpäätelmältä, vaikka… Siirtymän osoittaminen: Mikä sitten olisi vaihtoehto? Yksi ratkaisu tilanteeseen voisi olla… Edellä esitetty analyysi johtaa seuraaviin päätelmiin…

40 Metatekstiä ovat myös sellaiset ilmaukset, joilla referoidaan lähteitä, sillä ne kertovat, miten kirjoittaja suhtautuu niihin. (referointiverbejä: väittää, on osoittanut, korostaa, vastustaa, kritisoi, kyseenalaistaa, toteaa, on havainnut…) Myös argumentoinnin osoittaminen on osa metatekstiä: kun esitetään syy, voidaan käyttää esimerkiksi sanoja koska, siksi, sen vuoksi jne., tai kun nostetaan päätelmä, voidaan se osoittaa lukijalle esimerkiksi sanalla siis tai täten. Seuraavassa on yhteenvedonomaisesti edellä esitetty asia.

41 Konnektorit - kytkentäsanoja ja -ilmauksia - osoittavat asioiden välisiä merkityssuhteita - limittyvät usein metatekstin kanssa yhteen

42 luetteloiva ja, myös, lisäksi, samoin, ensiksi, toiseksi…
vertaileva kuin, ikään kuin, verrattuna, toisaalta… vastakkain asettava mutta, vaan, kuitenkin, sen sijaan… syy–seuraus koska, sillä, siksi, siten, täten, sen takia/ jonkin vuoksi… päättelevä joten, siten, siis… ajallinen kun, sitten, tällöin, sen jälkeen kun… ehtoja asettava jos, mikäli, vaikka… tavoitteita ilmaiseva jotta, jonkin -miseksi…

43 Kohti tulevaa: mitä tarvitaan?
Avointa mieltä Ammatillista uteliaisuutta Tekevää ja oma-aloitteista työskentelyotetta Ajanhallintaa Välitöntä lukemisen ja kirjoittamisen aloittamista = tutkivaa työtä ja siitä raportointia

44 Kurssi: Käytettyjä tukiteoksia: ”Tutki ja kirjoita” ”Tiede ja teksti – tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen” Tutkimusraportoinnin opas: ”Nota Bene”


Lataa ppt "Tieteellinen kirjoittaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google