Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Il est quelle heure? Kellonajat ranskaksi.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
TERVETULOA OPPILAITOSTEN VEROPÄIVÄÄN Verohallinto.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SANALUOKAT. substantiivit ovat ihmisten, asioiden, esineiden, olioiden nimiä verbit ilmaisevat tekoja ja toimintaa adjektiivi vastaa kysymykseen millainen.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen Suomi
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Opetussuunnitelmassa 2016
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
HYGIENIATYÖ.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Verbin aikamuodot.
10 EU-maan liput kuva-arvoituksena
Liikesaksan perusteet I
Alueleirin ohjelma TYTÖT POJAT Lauantai
Finna.fi:n somemarkkinointi
Saksan verbien taivutus
Kellonajat espanjaksi
Être-verbi kielteisenä
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Kielitietoisuus.
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Être-verbin taivutus.
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
TOP-info Lanu osaamisala
2C Metsätalouden veroilmoituksen täyttäminen verkkolomakkeella
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Henkilökohtainen budjetointi
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Espanjan -ar-verbien taivutus
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Toiselle vuosikurssille
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa LOPS-hautomo Kotka ARVIOINTI 16.1.2016 Anne Rongas

Päivän ohjelma 9:00 Avaus ja lämmittelyä 9:20 Käsitteet auki 10:40 Tauko 10:50 Arvioinnin ongelmat ja timantit näkyviksi 12:00 Lounas

Tämä esitys: bit.ly/kotka160116

Uskallus keskustella arvioinnista

Lämmittelyä

Käsitteet

Erilaiset menetelmät ja arviointitavat Lähtötasotesti Lähtötasokeskustelu Itsearviointi (opiskelija arvioi itse) Vertaisarviointi (pareittain, suullinen, arvioija tietää, ketä arvioi) Vertaisarviointi (pareittain, kirjallinen, arvioija tietää, ketä arvioi) Vertaisarviointi (arvioija ei tiedä, kenen työtä arvioi) Ryhmäarviointi (suullinen) Ryhmäarviointi (kirjallinen) Arviointikeskustelu (henkilökohtainen, opettaja arvioijana) Arviointikeskustelu (ryhmän kanssa, opettaja arvioijana) Koulun ulkopuolinen asiantuntija arvioijana Kirjallinen arvosana kurssisuorituksesta (numero, pisteet, korjaukset, huomautukset, palauteteksti)

Keskeiset arviointiin liittyvät käsitteet Prosessiarviointi Itsearviointi Vertaisarviointi Ryhmäarviointi Arviointikeskustelut Asiantuntija-arviointi (koulun ulkopuolelta) Opettajan arviointi (opettajatiimin arviointi) Kommentointi / muokkaus: bit.ly/kasitteet160116 (suora linkki)

Tavoitteiden ja arvioinnin näkyvä ja selkeä kytkeminen yhteen!

OPS > tavoitteet > arviointi suhteessa oppikirjaan

Ongelmat ja timantit

Kuva: Shutterstock Korjataanko ehjää?

bit.ly/kysely160116

Punaisille lapuille ongelmat Vihreille lapuille timantit

Porinaryhmien tuotokset Aineryhmittäin 16.1.16 ennakkokyselyyn ja omiin havaintoihin peilaten monipuoliseen arviointiin liittyvät timantit ja ongelmat.

Tämä esitys on lisenssoitu avoimesti CC BY-SA 4.0 Saat jakaa ja muuntaa tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu. Ehtona on, että viittaat aina alkuperäiseen tekijään ja lähteeseen, tämän diasarjan osalta: Anne Rongas 2016. Muokattu teos tulee jakaa tällä samalla lisenssillä. Tätä lisenssiä laajempia oikeuksia voit kysyä tekijältä: anne.rongas-ÄT-otavanopisto.fi creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi