DOKUMENTTIELOKUVA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Oppilas medioiden pyörteessä, Rovaniemi, OPETTAJA ELOKUVAN PYÖRTEESSÄ Elokuvakasvatus ja oma tekeminen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Asiakkuudet luovalla alalla
Tutkimussuunnitelma…
Novellin analyysin käsitteitä
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
KOLMASULOTTUVUUS.FI JA KIRJASTOT Päivi Litmanen-Peitsala Viestinnänsuunnittelija, Kirjastot.fi.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Kirjallisuuden lajeja
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
5.2 Suunnittelu/jatkuu Käsikirjoitukset -Asiakäsik. -Tuotantokäsik. Suunnittelu -Laajuus -Tyyli / lay-out - Mediavalinta.
Kristittyjen yhteys ja monikulttuurisuus seurakuntaelämän rikkautena
Oppimisorientaatioita
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Analyysissä huomioitavaa
Turun seutu hyvinvoinnin malliseutu liikunnan keinoin vuonna 2016 Torstaina klo Ravintola Olè, Veritas stadion, 3 krs., Blomberginaukio.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Luvun jakaminen tekijöihin Luvun tekijät ovat ne luvut, joilla luku on jaollinen. Esim. luettele luvun 12 tekijät. 1, 2, 3, 4, 6, 12. Alkuluku on luku,
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
 Uutinen kertoo tuoreesta tapahtumasta tai jonkin asian uudesta käänteestä.  Joskus on tärkeää, että lukija johdatetaan syvemmälle aiheeseen. Silloin.
Kierros 3 - OLO Kuva. Tänään Lyhyesti kurssista tähän mennessä Viikon aiheiden esittely Jakautuminen ryhmiin ja työskentely ryhmissä – OLO1 –
Työkykypassiohjaajien koulutuspäivä
MINÄ KÄSITYS Mari.
Klassiset jumalatodistukset
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Tietotekniikkaa Ohkolan koululla
Kuva-analyysin harjoittelemista
Kirjallisuuden käsitteitä
Harjoituksista.
Argumentaation käsitteitä
Tutkielman teko-ohjeet
Fenomenologia.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Kuva aineistona esseekokeessa
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Äi9 Aineistopohjainen essee
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Tutkimusaineistoihin liittyvät oikeudelliset kysymykset
Uskonto ja uskomukset (Aboriginaalit).
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

DOKUMENTTIELOKUVA

DOKUMENTIN JA FIKTION ERO? VOIDAANKO RAJAA FIKTIOELOKUVAN JA DOKUMENTIN VÄLILLE VETÄÄ? Fiktioelokuva voi perustua todellisiin tapahtumiin, ja toisaalta dokumenttielokuvassa saatetaan manipuloida ja muokata materiaalia fiktioelokuvan keinoin. 

Dokumenttielokuva KUVAA TODELLISUUTTA, mutta EI OLE TODELLISUUDEN SUORAA KUVAUSTA. Dokumentti ON TEKIJÖIDEN TULKINTA valitusta aiheesta. Sekä dokumentti- että fiktioelokuvassa tekijät valitsevat jonkin NÄKÖKULMAN kuvattavaan aiheeseen. VALINTOJA TEHDÄÄN KAIKISSA ELOKUVAN VAIHEISSA JA OSISSA: käsikirjoituksessa ja aiheen rajauksessa, kuvausmateriaalin tuottamisessa, kuvakulmien ja -rajauksien valinnoissa, väri- ja äänimaailman suunnittelussa sekä leikkauksessa. 

Dokumenttitekijän Jouko Aaltosen sanoin ”Dokumenttielokuva on luovaa, tekijälähtöistä taiteellista ilmaisua, jonka aiheena on todellinen sosiaalishistoriallinen maailma.”.

MIKÄ ON ELOKUVAN TEHTÄVÄ? Fiktioelokuva viihdyttää.

DOKUMENTTIELOKUVAN TEHTÄVÄNÄ ON MYÖS TIEDON JAKAMINEN, VALISTAMINEN, KASVATTAMINEN, TODISTAMINEN, YMMÄRRYKSEN LISÄÄMINEN JA KESKUSTELUN HERÄTTÄMINEN.

PARI ESIMERKKIÄ https://yle.fi/ylex/uutiset/pyorivia_lava steita_ja_hyppyja_kalliolta_mereen__na in_jattisarja_heroes_of_the_baltic_sean _nayttavat_kohtaukset_tehtiin/3- 9369232 Pyöriviä lavasteita ja hyppyjä kalliolta mereen – näin jättisarja Heroes of the Baltic Sean näyttävät kohtaukset tehtiin https://www.youtube.com/watch?v=_jH Yy5kdG1A Avara luonto