Montaasista Jean-Luc Godardin silmin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA RANSKAA
Advertisements

Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Ranskalaisen elokuvan historia
Johdatus elokuva- ja media-analyysiin
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Uudet aallot, taide-elokuva ja uusi modernismi (1960-luku)
Kulttuuria massoille.
Animaation tekeminen:
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Auteureja vai systeemin neroutta?
Tutkimussuunnitelma…
Filosofian aloja ja suuntauksia
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
ELOKUVALLINEN MEDIAKASVATUS
Elokuvataiteen ajatus
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
1700 – luvun kulttuuria Ruotsi-Suomessa:
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
(Elo)kuvan uusi aalto Reijo Kupiainen. Uusi aalto Francois Truffaut, 400 kepposta (1959) kepposta Alain Resnais, Hirosima rakastettuni (1959) Jean-Luc.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Modernismin tulo Suomeen
Artikkelit. 1. Epämääräinen artikkeli Un/une, des Mainitaan ensimmäistä kertaa: J’ai une amie à Paris. (yksi, eräs) Il y a une voiture dans la rue. C’est.
L’emploi du subjonctif. Tapaluokka (vrt. Indikatiivi, konditionaali) Yleensä que –konjunktiolla alkavassa sivulauseessa (esim. il faut que) Tietyt konjunktiot.
Lauseenvastikkeet. Voivat korvata sivulauseen, jos pää- ja sivulauseella sama subjekti Je sors après avoir fait mes devoirs. Je l’ai fait pour t’aider.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
Taidekasvatuksen paradigmat 2015 Miia Rinne: Maalauksia 35mm filmille Taiteellinen työskentely / taiteellinen tutkimus / taideperustainen tutkimus Milloin.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
Mitä oleminen on?.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Semiotiikka lavastuksessa
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
DOKUMENTTIELOKUVA.
Oman aikamme taiteen ilmiö
Eksistentialismi Martin Heidegger.
YHDISTELMÄTEKNIIKAT Tekemisen prosesseja ja tekotapoja jotka yhdistelevät KUVIA SANOJA ESINEITÄ * kollaasi * assemblaasi.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Klassismi 1600 – 1800-luvun kirjallisuus.
Filosofian osa-alueet
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Eksistentialismi Eero Jussila.
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Montaasista Jean-Luc Godardin silmin 16.3.2017 Juha Oravala Aalto-yliopisto, kuvataidekasvatus, Miia Rinne

Jean-Luc Godard (1930-) - Ranskalainen uusi aalto, tekijänpolitiikka - elokuvakriitikko/elokuvantekijä - ”godardilaisen elokuvan lajityyppi”(David Bordwell) - cinéma vérité –dokumentaarin tyylinen essee - tutkiva elokuva - lajityyppien välisten raja-aitojen rikkominen: - Mélièsin formalismin ja Lumiéren realismin, - Fiktion, dokumentin ja kokeellisen elokuvan - Elokuva-, televisio- ja videoilmaisun

Korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin välisen rajan ylittäminen Viittaukset yhtäältä eri taiteen alojen modernismiin, toisaalta populaarikulttuurisiin teksteihin ja kuviin Intertekstuaalisuus eli kokonaisuuden luominen moninaisista viittauksista (edellisten lisäksi elokuvan historia) Kollaasi-tekniikka

Kaikki edellä sanottu yhdistyy Godardin elokuvakäsityksessä = Montaasi

Tutkiva elokuva; elokuvallinen ajattelu Godardin teoreettinen kiinnostus elokuvaan, peruskysymyksen äärellä ’mitä elokuva on, tai mihin elokuva kykenee?’ Rajojen ylittämisen ja välillä olemisen filosofia Realistisen representaatio-käsityksen kritiikki

Godardin kiteytyksiä ”… elokuvassa ei ole sellaista asiaa kuin ‘kuva’, mutta on aina kuva ennen ja kuva, joka seuraa. Elokuvassa ei ole olemassa ajan välitöntä nykyhetkeä. Ei ole milloinkaan maanantaita. On aina joko sunnuntai tai tiistai. Maanantai on vain linkki kahden välillä. Ja kuva on juuri tämä linkki.” ”Kaikki elokuvassa on aina olemista kahden asian välillä.” ”Taide ei ole todellisuuden heijastumaa. Se on heijastuman todellisuutta.”

”Ei ole olemassa oikeaa kuvaa, on vain kuva ”Ei ole olemassa oikeaa kuvaa, on vain kuva.” (”Pas une image juste, juste une image.”) ”Elokuvassa on alku, keskikohta ja loppu, mutta ei välttämättä tässä järjestyksessä.” ”Elokuva ei ole unta tai fantasiaa. Se on elämää. En näe eroa elokuvien ja elämän välillä. Ne ovat sama asia.”

Vaikutteet, taustakonteksti 1950- ja -60 -lukujen elokuvallinen modernismi Globaali liike, elokuvakulttuurin nousu, kansalliset suuntaukset eri Euroopan maissa (esim. ranskalainen ja tsekkiläinen uusi aalto, uusi saksalainen elokuva) sekä muualla maailmassa Tekijän politiikka (la politique des auteurs), Cahiers du Cinéma – elokuvalehden kriitikot (mm. François Truffaut, Jean-Luc Godard, Jacques Rivette, Eric Rohmer) 1950-luvun Ranskassa André Bazin Alexandre Astruc

Tekijän politiikka (la politique des auteurs) : uusi elokuvan tekemisen strategia Elokuvantekijöiden persoonallinen tyyli, toistuvat elementit elokuvissa muodostavat tekijän elokuvallisen käsialan Ohjaajan merkityksen kohottaminen elokuvan todelliseksi tekijäksi Ohjaajan itsenäinen ja kokonaisvaltainen asema elokuvan tekemisen prosessissa

Alexandre Astruc (1947) ‘kamera-kynä’ (caméra stylo) Elokuvan noustava “spektaakkelin” tasosta “kielen” tasolle Elokuva vertautuu luovana ilmaisukielenä maalaustaiteeseen ja kirjallisuuteen, älyllisenä muotona filosofisen esseen kirjoittamiseen Elokuvallisen essee-muodon luominen

Montaasi Kuva/sana/ääni –kytkentöjen luominen leikkaamalla Fragmentaarisista osista syntyy kokonaisuuksia Ajattelun herättäminen Havaintojen suuntaaminen Assosioiva ajattelu Tunne/järki Merkitysten ja tulkintojen synnyttäminen

Montaasi - muoto joka ajattelee (Jean-Luc Godard) Elokuvallinen merkki on peilin kaltainen, imaginaarinen signifioija (Christian Metz), joka tuo symbolisessa muodossa esiin alitajunnan ja esikielellisen vaikutusta. Elokuvan runous on vapaata, epäsuoraa ja subjektiivista ilmaisua, joka yhtäältä ikuistaa todellisuutta, mutta on silti toisaalta tuon todellisuuden kirjoitettu muoto. (Pier Paolo Pasolini)

Vapaassa, epäsuorassa ilmaisussa ei ole kyse representaatiosta (jonkin esittäminen), vaan ruumiillisen ja aistimellisen ilmaisun väliintulemisesta kieleen (Deleuze & Guattari 1987) Audiovisuaalinen änkyttäminen – sarjallinen JA- konjunktioiden liike Godardin elokuvissa – käsitys elokuvallisesta olemisesta hajoaa kaksisuuntaiseksi liikkeeksi jonkin purkautumisen ja joksikin tulemisen (devenir) välillä

Näyte 1. Aviovaimo Pariisissa (Deux ou trois choses que je sais d’elle, 1967), 23.44-29.55 Näyte 2. Hullu Pierrot (Pierrot le fou, 1965), 52.00-57.18 Näyte 3. Iloinen tietäminen (Le gai savoir, 1969), 10.05- 17.30