Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Maatalousyrittäjien eläkelaitos Kevät 2014
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Kestävä käyttö kalavedenhoidon ja kalastuksen järjestämisen perusteena KKL 2011.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Avaako paikannusperusteinen verotus uutta liiketoimintaa? Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
KESTÄVÄ KEHITYS/EKOTEHOKKUUS JA KYMENLAAKSON PK - YRITYKSET
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Kai Flink Eduskuntavaaliehdokas
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Kohti oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä - ajatuksia tiemaksujärjestelmän käyttöönotosta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila VR:n juhlaseminaari.
Tietohallintostrategia
Oulunkaaren seutukunnan toimiympäristöanalyysi 2008 Seudun elinkeinoelämään vaikuttavia ilmiöitä
Koodistopalvelu. Mikä? Palvelu, jonka avulla koodistoja voidaan jakaa ja hallinnoida keskitetysti. Perustuu JHS-työryhmän suositusluonnokseen ja sen yhteydessä.
Liikennepolitiikan näkökulmia
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Energiaratkaisut kestävässä taloudessa –avoimet energiaverkot
TURVALLISUUS.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Vaikutustarkastelun tuloksia skenaario Eduskunta Liikenneneuvos Tuomo Suvanto.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus vaikutusryhmä Tuomo Suvanto.
Digitalisaation menestyksen tekijät KAPAK-seminaari Timo Valli Ylijohtaja, Valtiovarainministeriö Hallituksen puheenjohtaja, Valtion tieto-
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Valtorin Virtu- tunnistuspalvelun käyttöönotto Tullissa Jari Kokko Kehityspäällikkö Tulli.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Uusiutuvan energian tukijärjestelmät valinkauhassa Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Hallitusneuvos Anja Liukko.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
PSI-direktiivin muutoksen implementointi O-P Rissanen.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
Sanna Koivumäki/RO/MMM
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Ihmisen vaikutus ilmaston lämpenemiseen on tosiasia.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Pilvipalveluna – kuinkas muuten…
Pelastustoimen uudistaminen
Ehdotus: Janne Viskari, Joonas Kankaanrinne
Eduskunta Vallankäyttö
Logbook Yhteisöllisen nuorisotyön päällikko Kimmo Hölkki.
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Uusi liikennepolitiikka Ylijohtaja Anne Herneoja
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Oulun seudun ammattiopisto Uusi toimintatapa – mitä iloa simulaattoreista Pekka Lammassaari.
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Sähköiset kokoukset Mikkelissä
Liikenteen visio liikennepoliittisessa selonteossa
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Mitä hyötyä on ergonomian parantamisesta?
Esityksen transkriptio:

Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä Tilannekatsaus 6.9.2013 Eduskunta Hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila

Miksi työryhmä? Liikenneministeri Merja Kyllösen asettama työryhmä selvittää, miten Suomessa voitaisiin edetä kohti oikeudenmukaisempaa ja älykkäämpää liikennejärjestelmää Selvitystyö on kirjattu hallitusohjelmaan Määräaika vuoden loppuun Tavoitteena on luoda kokonaiskuva siitä, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa pitkällä aikavälillä Selvitetään asia niin perusteellisesti, että seuraava hallitus voi ottaa kantaa edetäänkö asiassa vai ei 2

Miksi selvitetään verojärjestelmän uudistamista? 1. Veropohja on rapautumassa - polttoainetehokkuuden lisääntyminen, autoilun sähköistyminen, biopolttoaineet yms. - samaan aikaan valtioiden taloudelliset mahdollisuudet infrastruktuurin rakentamiseen ja ylläpitoon vähentyneet 2. Tarvitaan tehokkaampia ohjauskeinoja liikenteen kasvu edellyttää tehokkaampia keinoja ohjata liikennekäyttäytymistä Tiekapasiteettia ei pystytä eikä kannata laajentaa loputtomasti 3. Liikennepolitiikka on muuttumassa Liikennepoliittiset tavoitteet muuttuneet (väyläpidosta kysynnän hallintaan), kysynnän hallinta edellyttää parempia keinoja (esim. taloudellista ohjausta) EU:n liikennepolitiikan pitkän aikavälin tavoitteena on soveltaa käyttömaksuja kaikkiin ajoneuvoihin koko verkossa 4. Tekniikan kehittyminen antaa uusia mahdollisuuksia liikenteen hallintaan ja hinnoitteluun

Mikä muuttuisi? Tiemaksujen selvittämisen keskeisenä motiivina on tieliikenteen taloudellisen ohjauksen parantaminen Taloudellisella ohjauksella halutaan vaikuttaa liikennesuorit- teeseen eli tehostaa liikennejärjestelmää, vähentää ympäristö- haittoja ja parantaa turvallisuutta (ja taata valtion verotulot) Nykyjärjestelmän päätavoite on valtion fiskaaliset tarpeet, siksi se ei toimi liikennepoliittisena työkaluna. Päättäjillä ei ole mahdollisuutta asettaa esim. alueellisesti tai ajallisesti erilaisia maksuja. Uudistamalla verojärjestelmää siten, että vero voidaan kohdistaa ajan, paikan ja ajoneuvon tyyppiin mukaan, tekisi siitä myös liikennepoliittisen työkalun ja päättäjillä olisi huomattavasti parempi mahdollisuus vaikuttaa liikenne-, ympäristö- ja aluepoliittisiin tavoitteisiin.

Keskeinen kysymys Onko mahdollista löytää järjestelmä, joka toteuttaisi tehokkaan taloudellisen ohjauksen ja sitä kautta liikenteen turvallisuus- ja ympäristötavoitteet sekä valtiontaloudelliset tavoitteet paremmin kuin nykyjärjestelmä?