Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Liikennepolitiikan näkökulmia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Liikennepolitiikan näkökulmia"— Esityksen transkriptio:

1 Liikennepolitiikan näkökulmia
Nelostieseminaari Leena Sirkjärvi

2 Liikennepolitiikalla elinvoimaa
Kohtuulliset logistiikkakustannukset Uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja Käyttäjien tarpeita vastaavat liikennepalvelut Kokonaan uudenlaiset liikenteen palvelut Tarpeeseen vastaava palvelutaso Vastuullinen, ennakoitava liikennepolitiikka Kilpailuetua suomalaiselle elinkeino-elämälle Liikenne- politiikalla elinvoimaa Enemmän vaikuttavuutta vähemmällä rahalla Infra alustana Älykäs, ohjaava liikennejärjestelmä Turvalliset ja ympäristö-ystävälliset liikenne-yhteydet Fiksut ja kilpailukykyä tukevat liikenneyhteydet MALPE Laadukkaat keskuskorridorit

3 Hallitusohjelma 2011 Tehokas ja vaikuttava liikennepolitiikka ja toimiva infrastruktuuri ovat kilpailukyvyn, taloudellisen kasvun, kestävän kehityksen ja ihmisten arjen sujuvuuden edellytyksiä. Suomi tarvitsee elinkeinoelämän kilpailukykyä vahvistavaa liikenneinvestointiohjelmaa. Kansallisen ja kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta on keskeistä taata taloudelliset, nopeat ja turvalliset kuljetukset. Liikennepolitiikka kytketään kokonaisvaltaisesti ja poikkihallinnollisesti elinkeinoelämän, talouden ja työllisyyden sekä alueiden kehittämisen kehykseen. Hallitus linjaa valtioneuvoston selonteolla liikennepolitiikan keskipitkän aikavälin hankkeet ja varaa siinä mainituille hankkeille rahoituksen. Tärkeitä ovat suuria liikennemääriä palvelevat, talouskasvua tukevat, kustannushyötysuhteeltaan parhaat, liikenneturvallisuutta edistävät, päästöjä vähentävät ja maakunnallista merkitystä omaavat hankkeet. Hallitus edistää älyliikenteen uusia palveluja, taloudellista ohjausta ja innovaatioita kansallisen älyliikenteen strategian pohjalta. Älyliikenteellä tuetaan liikenteen tehokkuuden kehittämistä. lvm.fi

4 Liikennepoliittinen selonteko 2012
Lopputuotokset Liikennepolitiikan visio 2030+ Liikennepolitiikan linjaukset ja keskeiset toimenpiteet Pitkän aikavälin tavoitteet Lähtökohdat Hallitusohjelma EU-liikennepolitiikka (valkoinen kirja) Päästötavoitteet yms. Taustoittavat tarkastelut Liikenteen rooli yhteiskunnassa Liikennepolitiikan haasteet Liikennejärjestelmän nykytilakuvaus Aiemman selonteon toteutumisen analyysi lvm.fi

5 Liikennepoliittinen selonteko 2012
Keskeiset teemat Rahoitus palvelutason pohjana Liikennejärjestelmä kestävän kasvun mahdollistajana Arjen toimivuudella edellytyksiä hyvinvoinnille Liikenteen haitat minimoiden Tehokkaat toimintatavat varmistavat lopputuotoksen Erityiskysymyksiä: Kaivosteollisuuden liikenneyhteyksien varmistaminen Lentoasemaverkoston kehittämisperiaatteet Esteettömyys joukkoliikenteessä Venäjän liikenteen kasvunäkymät ja infrastruktuurin kehittämistarpeet Liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden turvaaminen lvm.fi

6 Liikennejärjestelmä kestävän kasvun mahdollistajana
Parannetaan elinkeinoelämän tärkeiden reittien toimivuutta liikenneinvestointiohjelmalla. Liikenneverkkojen 10-vuotiseen kehittämisohjelman rahoituskehykseen jätetään pelivaraa ennalta nimeämättömille kehittämistoimenpiteille, joilla vastataan toimintaympäristön muutoksista johtuviin nopeisiin kehittämistarpeisiin. Toteutetaan vuodesta 2013 alkaen pienillä investointiohjelmilla elinkeinoelämän muutoksiin, tavarakuljetusten solmupisteisiin sekä kaivostoiminnan tukemiseen liittyviä pieniä liikenneverkkojen parantamistoimia. lvm.fi

7 Liikenneverkkoa kehitetään pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti
Vähäpäästöisyys, liikenneturvallisuus ja elinkeinoelämän keskeiset yhteydet hankkeiden valintaperusteina Liikenneverkkojen kehittämisen lähtökohtana talousarviorahoitus, elinkaarimallia käytetään tapauskohtaisesti Yhteysvälihankkeiden suunnitelmat arvioidaan ja mitoitetaan uudelleen Periaatepäätös tärkeimmistä seuraavan hallituskauden hankkeista - Pisara-rata - Helsinki-Riihimäki–rata (2. vaihe) - Luumäki-Imatra–kaksoisraide 7

8 Korjausvelka Korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Hyvä kunto on sellainen teknis-taloudellinen taso, jolla väylän palvelutaso on väylän liikennemäärään ja merkittävyyteen nähden riittävä ja palvelutason ylläpitäminen ei tule kohtuuttoman kalliiksi. Korjausvelan määrä on tällä hetkellä noin 2,3 miljardia euroa. Korjausvelka (Liikennevirasto 2011) lvm.fi

9 Keskeisen tieverkon liikennemäärät
lvm.fi

10 Tärkeimpien valtateiden liikennemäärät 2012 (Liikennevirasto)
Tärkeimpien valtateiden liikennemääräennuste vuodelle (Liikennevirasto)

11 Suomen TEN-T -verkko lvm.fi

12 Äänekosken biotuotetehdasinvestoinnin vaikutukset vt 4:n kehittämiseen
Tehtaan käynnistyttyä Vt 4:n raskas liikenne lisääntyy noin 15 %, mikä on kriittinen muutos jo nyt kuormitetulla väylällä Nelostien risteykset pullonkauloina liikenteen kääntyessä Raakapuuliikenne lisääntyy merkittävästi Äänekosken taajamassa Tärkeää varmistaa kuljetusten häiriöttömyys ja kustannustehokkuus! lvm.fi

13 Kiitos! lvm.fi


Lataa ppt "Liikennepolitiikan näkökulmia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google