Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OSUUSKUNNAT SUOMALAISTEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN YRITTÄJYYSKASVATUKSEN VÄLINEENÄ OSUUSTOIMINTATUTKIMUKSEN PÄIVÄ KUOPION YLIOPISTO KTT Eliisa Troberg.
Advertisements

Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
Yrittäjyyskasvatuksella Eteenpäin Suomessa – Yhdessä Enemmän Saavutuksia
ABIEN OPOILU What to do next?. Opinto-ohjauksen kurssit • OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta • 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3.
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Konteksti – yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöt
Hyvinvoinnin puolesta
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Mika Väyrynen tuottaja
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN TURUN AMMATTI- INSTITUUTTI TALOTEKNIIKKA 5ov.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen Vaasa Yrittäjyyskasvatuksen tutkimuksen ja käytännön haasteet Runsas 10 vuotta yrittäjyyskasvatusta.
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Missio - Suomen Yrittäjien tehtävä Parantaa yrittäjien asemaa, yrittämisen edellytyksiä sekä rakentaa Suomesta yrittäjyyden yhteiskunta.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyskasvatus Valkealan lukio Päivi Parkkonen.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
Timo Katajainen Tampere Kummiyritystoiminta Liedossa.
Tampereen yliopisto Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskus Paula Kyrö.
Yrittäjyyskasvatusta pikkujoulujen muodossa Firman piikkiin.
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Työpajakeskustelu nuorille
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Osuustoiminnan kehittäjät - Coop Finland ry
KTT Eliisa Troberg Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Sisä-Suomen kalatalousryhmä
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
Yritykset ja yhteiskunta
POLKU-hanke Jyväskylä / Elopäivät Jan Kraufvelin Åbo Akademi
TE-toimiston yrityspalvelut
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
OPINLAKEUS-OPPILAITOSVERKOSTO
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Yrittäjyyskasvatuspäivät 2017
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
CASE: Satakunnan yhteinen ALL IN –yrityskiihdyttämö
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
Osuustoiminnalliset ratkaisut Suomessa käytävässä keskustelussa
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Esityksen transkriptio:

Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa Pellervon Päivä 2010, 7.4.2010, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa Jaana Seikkula-Leino yrittäjyyskasvatuksen professori, Turun yliopisto / Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Mistä yrittäjyyskasvatuksessa on kyse?

Vahvistetaan yritteliäisyyttä oppilaiden aktivointi omaan toimintaan elämänhallinnan tukeminen vastuun ottaminen asioista riskien ottaminen virheistä oppiminen mahdollisuuksien havaitseminen

Vahvistetaan yrittäjyyttä Tuetaan kasvua ja oppimista, joka on sidoksissa myös koko yhteiskunnan taloudelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin Esimerkiksi oppilaat saavat monipuolisesti tietoa elinkeino- ja työelämästä tietävät, että yrittäjyys on yksi vaihtoehto heidän ammatinvalinnassaan

Kyse on siis kansalaiskasvatuksesta!

Onko koulu yhteiskuntaa vai yhteiskunta koulua varten?

Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat, Opetusministeriö 2009 http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2009/liitteet/opm07.pdf?lang=fi

Miten osuustoiminnan lähtökohtia voidaan hyödyntää yrittäjyyskasvatuksessa? Yhdessä yrittäminen luontaista osuustoiminnassa Tavoitteena ei ole välttämättä taloudellinen voitto

Siten voidaan kehittää esimerkiksi oppilaitoksissa osuustoiminnallista harjoitusyrittäjyyttä (esim. myös nuoremmat oppilaat!)

Osuuskunnan tulevaisuus edellyttää myös ns Osuuskunnan tulevaisuus edellyttää myös ns. ajassa mukana pysymistä, jäsenistön uusimista jne. Siksi yrittäjyyskasvatus on luonteva elementti osuustoiminnallisen yrittäjyyden jalkauttamiseen yhteiskunnassamme.

Miten tämä tehdään?

Paikallisella tasolla yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen: Kontaktit esimerkiksi suoraan oppilaitoksiin, yrittäjyyskasvatusvastaavaan henkilöön, sivistystoimenjohtajaan, elinkeinoasioista vastaavaan henkilöön - tätä kautta yrittäjyyskasvatusta kehittämään yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa! Osuustoiminnallisen yrittäjyyden periaatteista kertominen esimerkiksi oppilaiden ja opettajien TET-harjoittelussa

Osuustoiminnan mahdollisuuksista kertominen – ideat esimerkiksi siten osuustoiminnallisen harjoitusyrittäjyyden kehittämiseen Osuustoiminnan tunnetuksi tekeminen, esimerkiksi hyödyntäen paikallisia ja valtakunnallisia osuustoimintaesimerkkejä Huom! oppilaitos- ja yritysyhteistyö on muutakin munkit ja limsat yrityksessä!

Huom! Yrittäjyyskasvatus on suuri voimavara aluekehityksellemme Elinvoimaisuus lähtee liikkeelle paikallisista teoista ja aktiivisuudesta! Ota askel aitoon yhteistyöhön! Joukkovoimaa!

http://www.yvi.fi

Sydämenpaloa yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen! Kiitos teille! Jaana Seikkula-Leino http://www.seikkula-leino.fi