Näin ennen, mutta EI kai enää..

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Heijastin neulahuovutuksella.
Huopatilkku paininjalan alle Neula ja paininjalka alas
Pumpulipupupussi.
Ompelukuvasarja laskosverhon valmistuksesta yksittäiskappaleena.
Tekstiilityö Tekstiilityö kehittää monipuolisesti oppilaan kädentaitoja, luovuutta,suunnittelu- ja ongelmanratkaisukykyä. Itsenäinen ajattelu työskentelyssä.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
LUONTOKUVASTA APPLIKOINTITOTEUTUS
Suomalais-venäläinen koulu Финско-русская школа TEKSTIILITYÖ kevät 2009 весна РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
Kestopikkuhousunsuoja
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VALINNAINEN TEKSTIILITYÖ 2 + 2
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Seiskojen ensimmäinen pieni ompeluharjoitus
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
Ompelutyö vanhan mallin mukainen käsityö
Tekstiilityön opetussuunnitelma valinnainen TS Sompion koulu Kerava
Mosaiikkityö tilkkumaalaustekniikalla
Suomalais-venäläinen koulu Финско-русская школа TEKSTIILITYÖ syksy 2008 осень РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
Valinnainen käsityö vkt ( Kahden tunnin valinnainen )
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
AITOLAN RYHMÄPERHEÄIVÄKOTI SADUTUSKOKEILUN KAUTTA KOHTI SADUTUKSEN TOIMINTAKULTTUURIA Helena Lindqvist Sadutus, dokumentointi, pienryhmä- ja teematyöskentely.
Lattiatyynyt Iida Mansikka 9.c Puolalan koulu Tekstiilityön sisustusjakson lopputyö
Roukon koulun oppilaiden käsitöitä ( tekstiilityö )
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT Päivi Aalto - TOKL syksy 2008 TAVOITTEET Perehdytään ompelun työvälineisiin, koneisiin ja työtiloihin sekä niiden.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Hedelmä- tai vihannespussi
Käsityön sisältöalueet
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
NAUTITAAN KÄSILLÄ TEKEMISESTÄ JA LUOVUUDESTA!. 8.LK 1. KURSSI KONEOMPELU -SYVENNETÄÄN AIEMMIN OPITTUA -OLLAAN MUOTISUUNNITTELIJOITA - KOKEILLAAN MATERIAALEJA.
Ops 2016 ja arviointi.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Ops seminaari Askola.
Tekstiilityö ySV1-ySV4. ySV3 / ySV4 1. jaksossa ke ja to x 75 min. 4. jaksossa ti ja ke x 75 min.
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
KÄSITYÖN OPETUKSEN JÄRJESTÄMINEN 3-6-luokilla. KOKONAINEN KÄSITYÖPROSESSI KÄSITYÖNOPETUKSESSA 1.IDEOINTI/INNOVOINTI Tapahtuu yksin tai ryhmässä (ideariihi,
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
Ongelma: Miten saan näppärästi dödöt ja meikit mukaan matkalle?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Ompeluseurat.
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Yhteistyö eri luokka-asteiden välillä eli Supportive Cross-age-peer-tutoring KAT.
Arviointi.
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Valitse 2+1 TEKSTIILI TEKNINEN MENOSSA MUKANA LÄMPÖ MUOTO
Pulmapeli.
Syventävät valinnaisaineet 2h valinta (8.-9. lk)
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Näin ennen, mutta EI kai enää..

TS+TN = Käsityö

keskiössä oppilas ja oppiminen painotetaan oppilaiden erilaisia kiinnostuksen kohteita KÄ-prosessi aina kokonainen eli oppilas: ideoi/innovoi, suunnittelee, kokeilee, tekee ja arvioi prosessin dokumentointi tvt-välinein

-. ilmiö ideoinnin ja suunnittelun lähtökohtana, esim - ilmiö ideoinnin ja suunnittelun lähtökohtana, esim. teema, ajankohtainen aihepiiri oppilas valitsee työhön parhaiten soveltuvia työtapoja, monimateriaalisuus - korostetaan yhteisöllistä toimintaa

1-2lk TN+TS 3-4lk TN+TS, 50/50

5-7lk TN+TS kaikilla Syksy tekniikoiden opettelua, kevät omaa suunnittelua ja töiden tekemistä TAI tekniikat->suunnittelu->tekeminen 50/50 -> Vastaako uutta OPS:a?

6lk arvioinnin kohteet ja kriteerit

Tukimateriaalia KÄ-opsiin(Ideoita ja ehdotuksia) Tekstiilityön tekniikat 3lk Ompelukoneen käyttö ja ompeleet. Silittäminen. Sauma ja päärme. Kankaan oikea ja nurja puoli. Kaava ja saumanvarat. Käsin ompelun peruspistot. Solmu, langan päätteleminen. Napin ompeleminen. Lankatyöt: Nyörin kiertäminen.

Tekstiilityön tekniikat 4lk Harjoitellaan ja kerrataan edelleen 3lk opettettuja asioita. Kolmiuloitteisen työn kaava. Pehmohahmojen jalkojen, käsien ym upottaminen saumaan. Työn ompeleminen oikeat puolet vastakkain ja sen kääntäminen oikein päin. Täyttöaukon ompeleminen käsin kiinni. Nauhakujaan pujottaminen.

Kirjontapistoja käsin ja koneella. Lankatyöt: Ketjusilmukka, kiinteä silmukka. Työideoita oppilaiden omien suunnitelmien pohjiksi 3-4lk: Pyyheliina, neulatyyny, jumppa- ja käsityöpussit, kassit, reput, penaalit, tyynyt, tilkkutyöt. Pehmohahmot, pieni virkkaustyö

Tekstiilityön tekniikat 5-6lk Vaatteen kaava, riittävän saumanvaran varaamisen merkitys. Kankaan ja neuloksen erojen ymmärtäminen ja oikean materiaalin valinta oikeaan käyttötarkoituksiin. Neuleen rakenne ja neulomisen tekniikan ymmärtäminen. Mahdollinen neulekokeilu- tai neuletyö. Joustavan materiaalin ompeleminen ompelukoneella Vetoketjun ompeleminen.

Esimerkkitöitä tekniikkapajojen töihin: (tämä siksi, että oppilaat suunnittelevat muut työt itse ja näistäkin töistä tietenkin jotakin) Näistä tuskin ehtii tehdä kuin yhden tai korkeintaan kaksi tekniikkapajoissa. Helpot housut tai- yöhousut, trikoopaita, essu, trikoopipo, kesähattu ym. Laukku, reppu tai pussukka, jossa hiukan monimutkaisempaa rakennetta: läppä, vetoketju yms. Tilkkutyö. Kierrätysmateriaalista ommeltu työ.