Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” 31.1.2014 Johanna Mätäsaho.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HE Hankintalaiksi ja erityisalojen hankintalaiksi
Advertisements

INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS
EU ja sähköiset hankinnat Saila Eskola KTM.
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
AR/20111 EUROOPPALAISIA SUUNTAVIITTOJA Subsidiariteetti Kansalaisläheisyys Regionalismi Federalismi Oikeusvaltio
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Hankintalaki - haaste maankäytöstä sopimiselle Tutkija Esa Hakkola, Helsingin yliopisto POWER 07 Oikeustieteellinen tiedekunta.
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
Ammattikorkeakoulujen ICT-yhteistyö
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
EuroSkills ja WSC-tilanne Olavi Lähteinen Turun ammatti-instituutti, suunnittelupäällikkö WSC elektroniikan pääekspertti EuroSkills elektroniikan.
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
EU-oikeuden vaikutus Suomen vero-oikeuteen. Normien merkitys 1.primaarioikeus 2. Asetukset (ei tuloverotuksessa) 3. Direktiivit 4. Päätökset 5. Suositukset.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finto-palvelusopimus ja Finto- verkoston periaatteet Laajennetun projektiryhmän kokous
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Kansalaisten Eurooppa
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
YSR Mikael af Hällström
Hankinnoilla työllistämisen malli
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
TAHE keskitetty toimintamalli
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Julkisten hankintojen yhdistyksen seminaari
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
LAINKÄYTTÖ.
Kotitehtävä Maakuntien järjestämistehtävien toiminnallinen kuvaaminen sekä nykytilan järjestelmät ja niiden hyödynnettävyys (VM)
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Tuotesuunnittelu ja tietosuoja-asetus OTK Maria Rehbinder
Vertikaaliset rajoitukset
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
TUOMIOISTUIMET.
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Video 5: Rahoitusmalli esimerkkejä avoimen tuotteen sekä avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintaan Verkkomateriaali.
Avoimen tuotteenhallinta
TUOMIOISTUIMET.
Esityksen transkriptio:

Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” 31.1.2014 Johanna Mätäsaho

Hallintamallista

Hankintaviranomaisten horisontaalinen yhteistyö Julkisia hankintoja koskevien säännösten mukaan hankintayksiköt voivat joko kilpailuttaa hankinnan hankintasääntöjen mukaan järjestämällä julkisen tarjouskilpailun, ne voivat itse teettää tavaran tai palvelun omana työnään taikka tietyin edellytyksin antaa sen jonkun toisen hoidettavaksi kilpailuttamatta. Hankintaviranomaiset voivat kuitenkin myös hoitaa hankintansa kilpailuttamatta yhteistyössä muiden hankintaviranomaisten kanssa tekemällä yhteistyötä joko yhteisessä määräysvallassa olevan sidosyksikön kanssa (ns. institutionaalinen tai vertikaalinen yhteistyö) tai suoraan hankintaviranomaisten välillä perustamatta yhteistä institutionalisoitua yksikköä (horisontaalinen yhteistyö). Horisontaalisen yhteistyön edellytyksiä on käsitelty unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä ja siitä on myös esitetty säännöksiä uuteen hankintadirektiiviin. Direktiiviehdotuksen taustalla ovat unionin tuomioistuimessa vakiintuneet periaatteet. © Copyright Kuntien Tiera Oy

Direktiiviehdotus Direktiiviehdotuksen 11 artiklan 4 kohdan mukaan kahden tai useamman hankintaviranomaisen välillä tehtyä sopimusta ei katsota julkista hankintaa koskevaksi sopimukseksi, jos seuraavat kumulatiiviset edellytykset täyttyvät: sopimus luo sellaisen hankintaviranomaisten välisen yhteistyön, jonka tavoitteena on huolehtia, että näiden viranomaisten velvollisuutena olevat julkiset palvelut toteutetaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi; yhteistyön luonnetta hallitsevat ainoastaan yleiseen etuun liittyvät näkökohdat; sopimukseen osallistuvat hankintaviranomaiset harjoittavat alle 20 % sopimukseen liittyvistä toiminnoistaan markkinoilla. Direktiiviehdotuksen johdanto-osan perusteella vaikuttaa siltä, että yhteistyössä voi olla kysymys paitsi hankintaviranomaisten velvollisuutena olevien tehtävien suorittamisesta, myös hankintaviranomaisten tehtäväkseen ottamien tehtävien toteuttamisesta

PSOP hallintamalli ja horisontaalinen yhteistyö Horisontaalisen yhteistyön kriteerien täyttymiseen liittyy epävarmuustekijöitä, koska asiasta ei ole tällä hetkellä sääntelyä ja direktiiviehdotus on vasta Euroopan parlamentin käsittelyssä Yhteistyömallissa kyse kokonaisuudesta, jossa kaikilla osapuolilla olisi määrättyjä tehtäviä (ohjausryhmä ja kehitysryhmä). Yksi yhteistyön osa-alueista on palvelun hallinta Koska yhteistyömalli palvelisi kaikkien hankintayksiköiden tarpeita palvelevan ja kaikkien hankintayksiköiden käyttöön tulevan järjestelmän hallintaa, voidaan asiassa perustella olevan kyse yhteistyöhön osallistuvien hankintayksiköiden yhteisen tehtävän toteuttamisesta hankintayksiköiden välisellä yhteistyöllä. Mukana vain julkisia hankintayksikköjä eikä yhteistyöhön osallistu lainkaan yksityistä pääomaa. Yhteistyö palvelee palvelusetelijärjestelmän tarkoituksenmukaista käyttöä ja kehittämistä, eikä kilpaile markkinatoimijoiden tarjoamien palvelujen kanssa

Kansallisen hallinnoinnin tavoitteet Hallinnoinnin tavoitteena on pitää Ratkaisu ja Palvelu mahdollisimman hyvin Käyttäjäorganisaatioiden tarpeita palvelevana, edistää Ratkaisun mahdollistaman toiminnan muutoksen kansallista leviämistä sekä varmistaa Ratkaisun yhtenäinen jatkokehittäminen. Ratkaisuun ja Palveluun liittyvät Toimittajaa koskevat toimeksiannot toteutetaan Hallintamallin mukaisesti. Hallinnointi organisoidaan: verkoston kehitysryhmän ja ohjausryhmä kautta. Jokaisella Osapuolella on yhteistyöhön liittyviä tehtäviä.

Sopimukset lähtötilanteessa

Puitesopimuksen kautta liittyminen

Operatiivinen toiminta edelläkävijöille Esimerkki

Kansallinen hallintamalli - luonnos