ROSKATUTKIMUS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi. Ideoikaa pienryhmissä minkälaisia erilaisia trikoopaitoja voisi olla Kaikki ideat ovat sallittuja! Huomioikaa.
Advertisements

Ohje Jos haluat vaihtaa aloitussivulle kuvan, käytä tätä pohjaa. Napsauta hiiren oikealla painikkeella dian oikeassa laidassa sijaitsevaa kuvaa ja valitse.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
TE3 SAIRAUSVAKUUTUS SUOMESSA Hurtig TEHTÄVIÄ TERVEYDENHUOLTOPALVELUJEN KÄYTÖSTÄ 1. Erkki loukkaa polvensa koulun liikuntatunnilla. Opettajan.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
The 9 block vision processing model
Ympäristötekoja pullonpalautus- automaatilla
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
Öljy energianlähteenä
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
ALAKOULUN VIHREÄ LIPPU- RAATI 1.10.
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Lämmön johtuminen ja eristäminen
Posteritilaisuus – HX-ryhmä
”Minä ja taideteos” - kollaasi
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Innopaja
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Pulmapeli.
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Laajennettu tehtävätoimeksianto (Taatila-Suomala 2008, 30-36)
Toimiva lajittelu purkutyössä - Purkumerkki Oy
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Vaatteet vastuullisesti
Innopaja
Järjestötieto muutoksessa
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
Arkipäivän tuotteet - elinkaari
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
2.3 Tutustutaan kirjastoihin
Esityksen transkriptio:

ROSKATUTKIMUS

ENNEN TUTKIMUSTA Jokainen oppilas kerää kahden päivän aikana tuottamansa roskat (ei biojätteitä eikä muita ”märkiä” jätteitä, kuten teepusseja) Kotona kerätään myös ruoanvalmistuksessa tulleet roskat; säilykepurkit, pakkaukset, pullot ym. Tutkimuspäivänä roskat tuodaan kouluun

1.MATERIAALIN PERUSTEELLA LUOKITTELU Jokainen oppilasryhmä täyttää oman Tutkimusraportin Tee raporttipohja esimerkin mukaisesti:

Roskien luokittelu materiaalin perusteella Tutkijat:___________________________________________ Tutkimuksen päivämäärä:______________________________________ Luokitelkaa roskanne materiaalin perusteella. Luetelkaa roskat. Paperi: ________________________________________________ Muovi:________________________________________________ Metalli:_________________________________________________ Puu:_________________________________________________ Lasi:_________________________________________________

TUTKIMUKSEN JÄLKEEN.... Keskustelkaa materiaalien elinkaarista. Esimerkiksi jogurttipurkki/muovi: - Miljoonia vuosia sitten meren plankton vajosi kuoltuaan merenpohjaan ja päätyi syvälle maankuoren uumeniin. Miljoonien vuosien aikana maankuoren korkeassa lämpötilassa ja paineessa plankton puristuu öljyksi. Öljyn pumppaamista varten paikalle rakennetaan öljynporauslautta tai öljynporaustorneja. Öljy kuljetetaan tehtaisiin, joissa sitä tehdään muovituotteita tai erilaisia polttoöljyjä. Jogurtti pakataan muovipurkkiin meijerissä. - Jogurttipurkit kuljetetaan kauppaan myytäväksi.

2. Roskien lajittelu tarpeellisuuden mukaan Jokainen oppilasryhmä täyttää oman Tutkimusraportin Tee raporttipohja esimerkin mukaisesti:

Mikä on tarpeellista, mikä ei Mikä on tarpeellista, mikä ei? Tutkijat:____________________________________ Päivämäärä:_________________________________ Luokittele roskat tarpeellisuuden mukaan. Voisitko välttää roskan tekemällä kaupassa eilaisen valinnan? TARPEELLISET: Näitä roskia on mahdoton välttää: (esim. maitopurkki; maitopurkki on ainut mahdollisuus ostaa maitoa) ___________________________ MAHDOLLISET VÄLTTÄÄ: Tekemällä kuluttajana toisenlaisen valinnan, voin ehkäistä näiden roskien tuottamisen: (ostamalla litran jogurttitölkin yksittäispakattujen sijaan) ___________________________

Tutkimuksen jälkeen.. Keskustelkaan pakkausten tarpeellisuudesta.. ”Mitä voit/perheesi voi tehdä pienentääksesi tuottamaanne roskamäärää?” ”Minkälaisia valintoja voit tehdä kuluttajana?” Miettikää syitä yksittäispakkauksille ja moninkertaiselle pakkaamiselle.

3.”Roskan haastattelu” Oppilaat työskentelevät pareittain: Oppilaat tekevät valitsemalleen roskalle kymmenen haastattelukysymystä koskien materiaalin elinkaarta; mukana myös mielikuvituskysymyksiä (”miltä tuntui kaupan hyllyllä?”). Oppilaspari miettii kysymyksiin vastaukset

Haastattelusta artikkeliksi Oppilaat kirjoittavat haastattelun perusteella lehtiartikkelin ja kuvittavat sen: ”Ville Viilipurkin tarina” Luokan artikkelit kootaan yhteen luokan ”Roskalehdeksi”, jolle piirretään kansikuva Haastattelut voidaan myös esittää luokan edessä

Roskataiteen tekeminen Oppilaat tekevät roskistaan taideteoksia ja patsaita; roskat liimataan, teipataan tai nidotaan yhteen, päälle tapettiliisterisanomalehteä ja lopuksi maalataan GARB ART 09-näyttely päättää tutkimuksen

Roskatutkimus koulun roskista Roskatutkimus tehdään myös koulun tuottamista roskista. Tutkimuksen pohjalta voidaan saada ideoita koulun jätemäärän vähentämiseksi Tämän tutkimuksen voi tehdä koulun ympäristöraati

Work well and hard… YOU ARE IMPORTANT!