Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustiedon työtavoista Snellman-korkeakoulu Marraskuu 2012 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Advertisements

Elämänkatsomustiedon työtavoista
Keskustelevasta opetuksesta elämänkatsomustiedossa Perustuu osin esitelmään Philosophy at School -seminaarissa HY:ssä 19.– & osin teokseen.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa Mukailtu Filosofiaa koulussa -konferenssin alustuksesta HYssä, Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Elämänkatsomustiedon työtavoista
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 7
Mikä on elämänkatsomus?
Kaksi keskustelun perusmuotoa opetuksessa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kielitietoisuus.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1 Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1.1 Keskustelumenetelmistä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Kurssin rakenne Kurssi katsomusaineiden didaktiikka (sekä ev.lut. että ET) jakautuu kahteen osaan Yhteinen osa (2 op; 5 ensimmäistä luentoa, 3 ensimmäistä ryhmää; tentti 2.12.). Erilliset osat (3 op; loput luennot ja ryhmät, ev.-lut. tentti 2.12., ET tentti 16.12.)

Yhteiset ryhmätehtävät ET: keskustelutehtäviä Yhteinen: säädökset UE: painotus tvt:ssä (ryhmänvetäjä

ET kasvatuksena hyvään elämään Uskontokuntiin kuulumattomuus ei ole katsomus. → lähteminen kotien katsomuksesta ei ole mahdollista (ei ”oman uskonnon/katsomuksen opetusta”) ET:ssä oppilaille ei opeteta tiettyä katsomusta Epäsymmetria oman uskonnon opetukseen, jossa usein argumentoidaan, että opetus ei ole mahdollista, jos ei lähdetä omasta traditiosta. (→ ko. argumentti virheellinen, katsomusten ymmärtäminen ei edellytä omaa ’vastaavaa’ katsomusta). ET opetuksen ydintehtävä (POPS 2014): Elämänkatsomustiedon opetuksen ydintehtävänä on edistää oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää.

Lähtökohtana lapsen maailma Lähdetään lapsen elämismaailmasta käsillä olevat asiat kokemukset, tapahtumat, tarinat… Lapsen (ja nuoren) maailma erilainen → hahmotettava mitä oppilas oikeasti tarkoittaa Huom: myös käytännön ratkaisu pulmatilanteisiin: mitä ajattelet asiasta itse? Tai Miettikää pareissa X:n esittämää mielenkiintoista kysymystä. Antaa myös opettajalle aikaa miettiä!

Keskustelun opettaminen Käsittelen tässä keskustelua opetusmuotona opetussuunnitelman ohjaamassa formaalissa koulutuksessa → opetuksella on ulkoapäin asetettuja (usein sisällöllisiä) tavoitteita, joita opettaja ei voi jättää huomiotta kaikki keskustelu on jollain tavalla muodoltaan opettajan ohjaamaa keskustelua

Keskustelun edut Keskustelu on valtavan hyvä opetusmuoto, muun muassa koska (ks. tarkemmin Brenifier O., Keskusteleva opetus, n&n, 2009, 14): Oppilaat pääsevät työskentelemmän itse asian kanssa (sen sijaan, että yrittäisivät painaa mieleensä toisten työstämiä asioita). Opettaja saa heti tietoon oppilaiden tieto- ja taitotason käsiteltävässä asiassa. Lisäksi ET:ssä keskustelutaitojen oppiminen on olennainen OPS:n asettama tavoite. Se on myös yksi muoto yleisiä ajattelu- ja vuorovaikutus-taitoja, jotka ovat OPS:n keskeisimpiä tavoitteita.

Keskustelujen kaksi sudenkuoppaa Myös negatiivisella puolella keskustelulla näyttää olevan (ainakin) kaksi selkeästi toisista erottuva sudenkuoppaa: Oppijat keskustelevat ”niitä näitä” ja keskustelu ei edistä OPS:n tavoitteita. Keskustelussa oppijoita ”petetään” eli heidän vilpittömät käsityksenä otetaan esille vain eräänlaisena diagnostisena testinä ja opettaja jyrää ne OPS-pohjaisella ”totuudella”.

ETn didaktiikkaa kootusti Oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään käsitystään maailmasta  maailmankuvan jäsentyminen Oppilasta ohjataan tutkimaan ja jäsentämään suhdettaan itseensä, toisiin ihmisiin, luontoon ja ympäristöön sekä yhteiskuntaan  identiteetin rakentaminen ET on avoin oppilaiden itsensä kokemille ongelmille  niiden tutkimiseen varataan paljon aikaa! (Opitaan yhtä lailla yhdessä ajattelua ja keskustelua kuin kulloistakin sisältöä.)  oppilaat äänessä!

Keskustelutehtävä 1 Perehtykää oheiseen tekstiin ja keskustelkaa siitä. Lukekaa ”Possu-puoli” Keskustelkaa melko vapaasti, mutta vain se saa puhua, jolla on ”pallo”. Lukekaa toinen puoli 4. jatkakaa keskustelua. 5 Purku

Ideoita Keskustelu vaatii harjaantumista. Keskustelun taidot ET:ssä olennaisessa roolissa POPS14 1 – 6. Asioista on vaikea keskustella – ja erityisesti pysyä asiassa – ilman riittävää ”syötettä”. ET:ssä (ja us:ssa?) se on usein ajankohtainen asia: tarina koulussa sattuneesta tapauksesta, videokatkelma, lehtileike jne.