Hyvä sähköposti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päivän erikoinen ÄI1.
Advertisements

KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Lukiolaisen itc.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tulevaisuuden uutta osaamista
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opiskelu eLukiossa
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
TERVEYSTIETO 8 2. Tunteiden kirjo.
Tieto- ja viestintätekniikka
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Svenska projekt Tehdään PowerPointilla tai Swaylla Edisonissa.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Terveystiedon ainereaali
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Vanhempainilta c.
Kirjoita ja puhu asiantuntevasti Aalto-yliopisto / Tiina Airaksinen
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Kielitietoisuus.
Merkityksellisyys (työ)elämässä
Lukio.
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
TEKSTIOPPI s
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
[kehittämisidean nimi]
Oma nimi | Opettajan nimi | Koulu
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
3.lk vanhempainilta.
Naapuriapu Jokainen kirjoittaa lappuun (konkreettisen) asian, jolla voisi edistää avoimuutta (Tässä vaiheessa ei vielä kerrota, mitä seuraavaksi). Kun.
Ajanhallinta opiskelussa
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Video.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

Hyvä sähköposti

Pohdittavaa alkuun: Miten verkossa viestimiNEN vaihtelee? Keskustelkaa ryhmässä: miten viestimisesi muuttuu, jos kirjoitat viestejä kavereille, vanhemmille, opettajalle tai tuntemattomalle vastaanottajalle? Mistä mahdolliset erot voisivat johtua? Onko sillä eroa, käytätkö viestimiseen pikaviestintä tai sähköpostia?

Sähköposti Sähköpostin käyttäminen on tärkeä viestintämuoto niin opintojen aikana kuin työelämässäkin. Koulussa voit käyttää sähköpostia, kun asiana on esimerkiksi työssäoppimispaikan hankkiminen, poissaolojen ilmoittaminen, korvaavan tehtävän kysyminen, etätehtävän palauttaminen, ohjeiden kysyminen tehtävään tai palautteen saaminen harjoitustyöhön.

Hyvä sähköpostiviesti Sähköpostikirje on lyhyt puheenvuoro, jonka tarkoitus on yleensä viedä vain yhtä, meneillään olevaa asiaa eteenpäin. Hyvä viesti Muista otsikko ja sen merkitys: otsikon on oltava informatiivinen, pääasiaansa viittaava Mene suoraan asiaan esim. ”kolme vastausta kysymyksiisi” Pohdi kohteliaisuutta, ihmistä viestin vastaanottajana.

Kohteliaisuus – muutama pieni ele Kaipaamme hyviä tapoja myös sähköpostiviestinnässä, vaikka ne vievät aikaa ja tilaa. Ihminen on ihminen myös sähköisten ja persoonattoman näköisten viestien takana. Hyvä kirje vastaa, kuittaa, kiittää, puhuttelee ja tervehtii, päättää tai kertaa sanoman ystävällisesti. Selkeä asettelu, kappalejako, rivivälien käyttö ja mahdollinen numerointi on tärkeää. Miten arvioimme oikeinkirjoitusvaatimuksia? Monet meilaajat ovat esim. hylänneet isot kirjaimet, välimerkit ja yhdyssanasäännöt, jotta sähköinen puhe kulkisi nopeasti. Jos viesti on muutamaa lausahdusta pitempi, huomaamme, että ymmärrettävyys vaatii yleensä normiston käyttöä. ”tuleeko juhliin pekka ja nalli ja kipa ja onko ne varkaudessa vai joen suussa”.

Ilmeet, eleet, äänenpainot Niin sanottu nonverbaalinen, sanaton viestintä joutuu uuteen valoon sähköisessä viestinnässä. On väitetty, että suurin osa, jopa 90 % sanoman sisällöstä, välittyy ilmein, elein, äänenpainoin. Ihmisen tunnealueen merkkikieli hakee muotojaan sähköisessä viestinnässä: sanan tilalle voi piirtyä kuvia, hymiöitä. Usein mainitaan sanan pehmentäminen, kun kuvataan hymiöiden tehtävää. Myös huumorille ja naurulle löytyy merkistöä. Ehkäpä meidän olisi hyvä opiskella perinteisen äidinkielen lisäksi hymiö-kieltä? ;) Muistatko jonkin tilanteen, jossa sinä tai viestisi vastaanottaja olisi ymmärtänyt viestin sävyn vahingossa väärin? Mitä siitä seurasi?

Koulun sähköpostin käyttö Osao.fi  osaolaiselle  opiskelijoiden sähköposti  mennään Wilman tunnuksilla Samat sähköpostisäännöt pätee myös Wilma-viestinnässä Kun lähetät sähköpostia: Kirjoita aihekenttään kuvaava otsikko (esim. Äidinkielen tehtävä) Aloita vastaanottajan puhuttelulla (Hei! tai Hei Matti!) Käytä pääasiassa selkeää asiakieltä, myös pienet puhekielisyydet hyväksytään Lopeta viestisi toivotuksella (esim. ”Ystävällisin terveisin”) Muista mahdolliset liitetiedostot!

TehtäVIÄ 1) Vertailkaa ryhmässänne kahta edellistä sähköpostiviestiä. Mikä ensimmäisessä viestissä on pielessä? Listatkaa virheitä paperille. 2) Kirjoita opettajalle sähköpostiviesti. Tarvitset vapautuksen seuraavalta äidinkielen tunnilta. Sinulla on ammattiaineiden puolella kesken tärkeä projektityö, joka sinun pitää saada valmiiksi tällä viikolla. Kerro projektista ja pyydä opettajalta vapautusta seuravalta tunnilta. Perustele tarve mahdollisimman asiallisesti (esim. miten projektityö vaikuttaa opintoihisi) ja esitä opettajalle jokin ehdotus, miten korvaisit poissaolosi tunnilta. Muista hyvän sähköpostin ominaispiirteet! Pyri kirjoittamaan mahdollisimman selkeä ja virheetön viesti.