JOHDANTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tutkielman kirjoittaminen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tutkimussuunnitelma…
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Kon Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
© 2010 IBM Corporation1 Palautesivun esittely  Palautesivua käytetään pääasiassa palautteen lähettämiseen virastoihin. Palautesivun pitäisi löytyä jokaisesta.
Seminaarityön rakenteesta
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Määrällinen tutkimus.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
9lk kirja-analyysi.
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
Asiatekstin rakennemalleja
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Koulutusesityksen otsikko
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Esityksen transkriptio:

JOHDANTO

PRO GRADU enimmäispituus sivuina Johdanto ja tutkimuksen tausta 20 - 30 Tutkimusongelmat ja hypoteesit 4 Menetelmät 6 -10 Aineiston analyysi ja tulokset 25 - 35 Tarkastelu (diskussio) 4 - 6 Kokonaisuus 60 - 85 Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

ARTIKKELI enimmäispituus sivuina Johdanto ja tutkimuksen tausta 0,5 – 1,5 Tutkimusongelmat ja hypoteesit 0,5 Menetelmät 0,5 -1 Aineiston analyysi ja tulokset 4 - 6 Tarkastelu (diskussio) 0,5 – 1 Kokonaisuus 6 – 10 Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

TIIVISTELMÄ? ESIPUHE? JOHDANTO?

TIIVISTELMÄ? Opinnäytteeseen liitetään työn sisältöä kuvaava tiivistelmä. Tiivistelmän tavoitteena on kiteyttää opinnäytteen keskeinen sisältö niin, että ulkopuolinen lukija pystyy ymmärtämään opinnäytteen pääkohdat tiivistel- män lukemalla. Tiivistelmä kirjoitetaan preesensmuotoon ja sen sisältönä esitetään opinnäytteen keskeiset asiat. (aihe, kysymykset, menetelmät, tulokset, johtopäätökset) Tiivistelmässä kerrotaan myös työn viitetiedot, kuten korkeakoulu, laitos, ohjelma ja pääaine, jossa opinnäyte on tehty, opinnäytteen valvoja ja ohjaaja(t). Tiivistelmässä ei käytetä alaotsikoita. Tiivistelmä kirjoitetaan yleiskielellä ilman lyhenteitä, mutta oman alan terminologiaa voi käyttää. Tiivistelmä voidaan kirjoittaa valmiille lomakkeelle. Mikäli lomaketta ei käytetä, tulee tiivistelmän mahtua A4-kokoiselle sivulle ja sisältää sa-mat tiedot kuin lomakkeessa. Tiivistelmä liitetään mukaan opinnäytteeseen.

ESIPUHE? Esipuheessa eli alkusanoissa on tapana todeta, miten työ on saanut alkunsa, mitkä ovat sen päävaiheet ja mihin aineistoihin se perustuu. Kiitokset voi sisällyttää esimerkiksi esipuheeseen. Nimet kirjoitetaan silloin kokonaisina ja tittelit ilman lyhenteitä. (Yleensä kiitoksia ei mainita väitöskirjoja edeltävissä opinnäytteissä.) Esipuheessa on luontevaa käyttää ensimmäistä persoonaa. Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

JOHDANTO? Johdannon tehtävänä on viedä lukija sisälle aiheeseen. Viritettävä lukijan kiinnostus Annettava alustavat tiedot aiheesta JOHDANTO on työn nimen ja tiivistelmän ohella kirjoittajan käyntikortti – sen perusteella lukija muodostaa käsityksensä kirjoittajasta. Hyvä aloitus on kuin uskottavan ihmisen kädenpuristus; luja, luotettava ja kiinnostusta herättävä. Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

Moni kokenut lukija lukee ensin työn tiivistelmän, johdannon ja päätelmät ja päättää sen perustella, kannattaako muuta lukea. Lukijaa ei kannata uuvuttaa johdannossa pitkillä virkkeillä tai merkityksettömillä yksityiskohdilla. ”JOHDANTO” on väritön otsikko, eikä kerro vielä mitään sisällöstä. Miten nimetä otsikko? Löytyisikö hyvä näkökulma havainnollisempaan ja tarkempaan otsikkoon? Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

Kiinnostuksen herättämiseksi kirjoittajan olisi hyvä löytää johdantoon jokin käsiteltävää asiaa koskeva ajankohtaisuus tai tuttuun asiaan uusi näkökulma tai muu kiehtova seikka. Kiinnostavuutta voi lisätä myös jonkin asiaan keskeisesti liittyvän uskomuksen tai oletuksen kyseenalaistaminen. Kiinnostuksen voi herättää myös esittämällä jonkin huomiota herättävän uuden tiedon tai tosiasian. Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

JOHDANNOSSA kirjoittaja antaa lukijalle aina lukuohjeet: - mikä sisältyy opinnäytteeseen - mitä työssä painotetaan - miten tekstiä halutaan luettavan - miksi on tehty valitut rajaukset Jne.

ESIMERKKI JOHDANNON SISÄLLÖSTÄ Kerrotaan mikä on perusidea ja mihin pyritään / tutkimusstrategia ja aiheen rajaus Esitellään työn tausta (historialliset yhteydet, motivaatio, mitä aikaisempaa tutkimusta aiheesta löytyy tai ei löydy jne.) Esitellään tutkimuskysymys, mahdolliset hypoteesit Esitellään keskeiset käsitteet Esitellään käytetyt menetelmät Viitataan tuloksiin Edetään yleisestä erityiseen Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.2000. Tutki ja kirjoita. Helsinki, Tammi.

Johdanto kirjoitetaan usein viimeisenä ja suhteessa päätelmiin Jo kirjoitusprosessin aikana kannattaa merkitä muistiin johdannossa mainittavia seikkoja

ESIMERKKI: DIALOGISTA SKENOGRAFIAA – vaihtoehtoisen työprosessin fenomenologista tulkintaa Kiitokset Kirjoitettu lyhyesti ja siten, että myös prosessia tuntemattomat saavat käsityksen kiitettävien osuudesta opinnäyteprosessiin Esipuhe Kirjoitettu vapaasti minä-muodossa, alussa viittaus uneen, teksti esittelee lyhyesti menetelmät (sekä taiteellisen työskentelyn että teoreettisen tulkinnan menetelmät) ja lopputulokset.

Johdanto Mikä on perusidea: Lavastajan taiteelliseen työprosessiin kohdistuva muutos / taiteellinen tutkimus. Tausta: Oma taiteellinen motivaatio ja oma aikaisempi tutkimus, skenografian alalla vallitsevat yleiset näkemykset, filosofis-teoreettinen taustahorisontti ja sen valinnan perusteet Tutkimustehtävä: Vaihtoehtoisen, vapaan ja tasa-arvoisen skenografisen työskentelymenetelmän kehittäminen Keskeiset käsitteet: vapaus ja tasa-arvo / varsinaisuus ja epävarsinaisuus, avoin ja suljettu muoto, kieli ja kielen käsitteen eri variaatiot jne Menetelmät: Esitysten valmistaminen ja skenografiset kokeilut Hypnos-ryhmässä/ fenomenologinen tulkinta Tulokset: Viittaus teosta kuuntelevaan tekemisentapaan ja prosessiin, jossa se syntyi Työn rakenne: Tutkimukseen sisältyvät teokset ja kirjallisen osan luvut