Konfliktialueilla traumatisoituneet lapset ja nuoret Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Advertisements

Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Psyykkinen itsesäätely
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
N I I L O M Ä K I I N S T I T U U T T I Niilo Mäki Instituutti Oppimisvaikeuksien neurokognitiiviseen tutkimukseen ja kuntoutukseen keskittynyt.
Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus Suomessa Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten kanssa Yliopistonlehtori Noora.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Valmistavan opetuksen lisätarve 2016, perusopetus perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
KOHTI VAIKUTTAVUUDEN TODENTAMISTA Voimaa työhön –lautapeliin liittyvät asiakaskyselyt ja tutkimus Mindgame
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
”Liikennevalomalli”; Lasten, nuorten ja perheiden segmentointi palvelutarpeen mukaan – soveltaminen toiminnan ja talouden ohjaukseen Arto Willman, Hyvinvointipäällikkö.
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Perhe.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Graduinfo Tutkimusaiheet: Peltonen
HOITOON PÄÄSY Voi valita itselleen terveysaseman oman kunnan sisällä
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Psyykkinen terveys.
Lääkeaineet Aspiriini oli ensimmäinen laboratoriossa valmistettu lääke. Asetyylisalisyylihappo eli aspiriini on maailman tunnetuin särkylääke, ja sen on.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
<Maakunnan nimi>
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
OTE maakunnassa –polut kuntoon Polut hoitoon ja kuntoutukseen (OTE7) Kainuu Susanna Mikkonen, Minna Mäkäräinen.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Kirjastoauto.
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
OT-keskus Erityistaso
Nuorten hoivaajien määrä, valistuneita arvauksia (mutta läpinäkyviä)
Lihavuus laskuun Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta Kansallinen lihavuusohjelma Päivi Mäki
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Mielenterveyden tukeminen työelämässä –seminaari
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
PSYA11 Kandidaatintutkielma Kevät 2019 Samulin kandiaiheita
Ajanhallinta opiskelussa
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Konfliktialueilla traumatisoituneet lapset ja nuoret Suomessa Kirsi Peltonen, PsT., Dos. Tampereen Yliopisto, Suomen Akatemia

Pakolaislasten mielenterveys Arviolta 25-37% alaikäisellä Suomessa joitain mielenterveyteen tai käyttäytymiseen liittyviä ongelmia (Suikkanen, 2010). Kansainvälisesti tarkasteltuna 11 % pakolaislapsista ja 35% pakolaisnuorista kärsii PTSD:stä (Fazel, 2005). Mielenterveysongelmien määrä vähenee ajan myötä mutta on silti suurempi kuin yleisotoksissa (Montgomery, 2010) Kokemukset sekä entisessä kotimaassa, matkan aikana että uudessa kotimaassa ovat potentiaalisesti traumatisoivia Sekä ennen että jälkeen maahan tulon koetuilla asioilla merkitystä oireiluun

Tämänhetkiset aukot avun tarjoamisessa Traumahoitoa vain joillekin sitä tarvitseville turvapaikanhakijoille/pakolaisille HUOM. Alaikäisillä turvapaikanhakijoilla oikeus samoihin terveydenhuoltopalveluihin kuin kunnan muilla lapsilla (Vastaanottolain 26 § /2) Silloinkin kun hoitoa on tarjolla se ei aina ole nuoren tilanteeseen ja tarpeisiin sopivaa (mm. Pottie et al., 2011) Tärkeää olisi vakauttavan hoidon ja traumafokusoidun hoidon jatkumo: traumafokusoidun hoidon aloitettaminen silloin kun siihen on tarve, mutta sitä tulisi aina edeltää (ja olla rinnakkaista) riittävä vakauttava hoito. -> TASA-hanke (Akatemian Kärkihanke 2016-2018)

Perheryhmäkoti Satakieli PSYKE Opetus- ja tutkimusklinikka Tutkimus Narratiivisen Altistusterapian tehokkuudesta traumatisoituneiden lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseksi (2014-2017) TAYS Nuorisopsykiatrian poliklinikka, EVA-yksikkö, Lasten traumapsykiatrian vastuuyksikkö Tampereen kaupungin perheneuvola Kidutettujen kuntoutuskeskus, Lasten ja nuorten projekti Perheryhmäkoti Satakieli PSYKE Opetus- ja tutkimusklinikka VSSHP Lasten ja Nuorisopsykiatrian yksiköt

Haasteita Hoitoon ohjautuminen Hoitoon motivointi (myös kulttuuriset tekijät) Hoitoon sitoutuminen Tulkkaus Työskentelytiheys Hoitoperinteet Haluan unohtaa menneet ja päästä elämässä eteenpäin Jos muistelen niitä tapahtumia, pyörryn tai kuolen Jos kerron niistä tapahtumista, tietoa käytetään minua vastaan

Akatemian kärkihanke: Traumatisoituneet, ilman huoltajaa tulleet nuoret turvapaikanhakijoina – Tehokkaan auttamisen malli (2016-2018)

Tutkimuksen ja käytännön pohdintojen tarve Lapsen/nuoren tilanteen kokonaiskuvasta (asumisolosuhteet, perhetilanne, koulu, turvapaikkaprosessi, psyykkinen tuki) Hoidon joustavasta tarjoamisesta, seulonnasta! Hoidon ajoittamisesta Hoidon (kustannus)tehokkuudesta: mm. kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan pohjaavien menetelmien vaikuttavimmista osatekijöistä (vrt.: traumafokusoituja menetelmiä suositellaan kansallisesti ja kansainvälisesti, www.käypähoito.fi, NICE, 2014)