Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
Advertisements

Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistuksen nykyvaihe
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Lainsäädäntö ja sen merkitys
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
VALTUUSTON SEMINAARI
Sosiaalialan tehtävärakenne
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Kuntoutuksen kuumat perunat
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
MELUNTORJUNTAOHJELMA
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Viestintäsuunnitelma
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Tervetuloa Innokylään!
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Järjestötieto muutoksessa
Hallitusneuvos Päivi Salo
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehdoista Tiedotustilaisuus Päivi Sillanaukee
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Missä nyt mennään Kirsi Varhila STM 31.3.2015

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

PeV:n lausuntojen keskeiset asiat Kansanvaltaisuus kuntien ja kuntalaisten mahdollisuus vaikuttaa kuntayhtymän päätöksentekoon HE:n kaksiportainen kuntayhtymämalli: ehdotettu sääntely ei toteuta riittävällä tavalla perustuslain 2, 14 ja 121 §:ssä edellytettyä kansanvaltaisuutta StV:n mietinnön yksiportainen kuntayhtymä: ongelmattomampi, mutta arvioinnille ei riittävää selvityspohjaa Kuntien rahoitusvastuu osalla kunnista kunnallisveron korotuspaineet olisivat niin merkittäviä, että siltä osin sääntely olisi perustuslain 121 §:n 2 ja 3 momentin sekä 6 §:n 1 momentin vastainen VOS-järjestelmän arvoinnin tarve Sääntelykokonaisuus asian jatkovalmistelu on perustelluinta jättää valtioneuvoston ja mahdollisesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi

Mikä olisi PeV:n mielestä mahdollista? Tehtävien siirtäminen kuntaa suuremmille itsehallintoalueille, joilla kansanvaltaisuus toteutuisi välittömien vaalien kautta ja jolla olisi verotusoikeus, olisi perustuslain kannalta mahdollinen vaihtoehto. Yksitasoista kuntayhtymämallia ei ainakaan lähtökohtaisesti ole pidettävä poissuljettuna. Sen toteuttamistapa ei kuitenkaan saisi kokonaisuutena arvioiden olla kansanvaltaisuusperiaatteen tai rahoitusperiaatteen vastainen. PeV ei pidä perustuslain näkökulmasta lähtökohtaisesti mahdottomana siirtää sote-järjestämisvastuuta valtiolle.

”Perustuslakivaliokunta toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tehostamiselle, integraatiolle sekä järjestäjien kantokyvyn vahvistamiselle on olemassa akuutti tarve myös sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.” (PeVL 75/2014 vp)

Sote-uudistuksen jatko Lakiesityksen raukeamisesta huolimatta uudistuksen tarve on edelleen olemassa Keskeiset tavoitteet ja keinot ovat samat kuin aiemminkin! Jatkovalmistelu käynnistetään sosiaali- ja terveysministeriössä alkuvaiheessa virkamiesvalmistelu Eri vaihtoehtoja koskeva selvitystyö selvitetään ja arvioidaan PeVL:ssa todettujen mallien toteutus sekä edut ja haitat: kuntaa suuremmat itsehallintoalueet, valtiollinen malli ja yksiportainen kuntayhtymämalli Rahoitusuudistuksen kytkeminen rakenneuudistukseen

Nykyinen sote-rahoitusjärjestelmä (Lähde: Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat, THL 2014)

Monikanavaisen rahoituksen haasteet Rahoitusjärjestelmän näkökulmasta epätarkoituksenmukaiset kannusteet Kannuste siirtää kustannuksia rahoittajalta toiselle, eli ns. haitallinen osaoptimointi Eri rahoituskanavissa toisistaan riippumaton päätöksenteko Päällekkäisyys Alueelliset ja väestöryhmien väliset erot palveluiden saatavuudessa Vaikutukset henkilöstön saatavuuteen

Selvitys monikanavaisen rahoituksen purkamisen vaihtoehdoista Parlamentaarinen työryhmä asetettu 18.3.2014 Selvityksen tavoitteet: Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen purkamisen vaihtoehtoja koskevan selvityksen laatiminen Rahoituksen selkiyttäminen, sen ongelmien poistaminen ja osaoptimoinnin mahdollisuuksien vähentäminen Huomioitava mm. palveluiden saatavuus ja oikeudenmukaisuus, valinnanvapaus sekä meneillään olevat uudistukset

Vaihtoehtoja rahoitusmalleiksi Raportti julkaistiin 26.3.2015 Työryhmän työssä haettu keskeisiä erilaisia päälinjoja rahoitusratkaisulle: järjestäjän vahva rahoituksellinen itsenäisyys (verotusoikeus) kuntayhtymäpohjalle perustuvia rahoitusratkaisuja, joissa rahoituskanavia yhdistetty pohdittu myös vahvemman kansallisen ohjauksen vaihtoehtoja lisäksi arvioitu vakuutuspohjaisia ratkaisuja Järjestämisratkaisu olennainen yksityiskohtaisemmalle jatkovalmistelulle

Rakenne- ja rahoitusuudistuksen jatkovalmistelu Sekä rakenteen että rahoituksen uudistaminen välttämätöntä Virkamiesselvitys järjestämisen vaihtoehdoista vuoden 2015 aikana Rahoitusmallien huomioiminen tarkastelussa Tämän jälkeen linjaukset kokonaisuudistuksen jatkovalmistelusta sekä mahdollisesta vaiheistamisesta

Kiitos! Tilaa sähköpostiisi STM:n tiedotteet: www.stm.fi (etusivu) STM:n uutiskirjeen tilaus: www.stm.fi/uutiskirjeet twitter.com/STM_Uutiset