Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Liiketalouden opiskelu
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Sanallinen arviointi Wilmassa
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Arviointi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Koodaus tulee, oletko valmis?
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Veso-päivä Ikaalinen ”opetussuunnitelma 2016”
Pelaajapolkujen nykytila
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
OPETUSSUUNNITELMAN KIRJOITUSOHJEITA
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Tervetuloa Innopajaan
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
A2-kieli-info.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Toiselle vuosikurssille
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4

ARVIOINTILOMAKETYÖRYHMÄ Sanna Hirvensalo, pj Saara Mälkönen – äidinkieli ja kirjallisuus Elli Mansikkaniemi – matematiikka Tuija Savolainen – kielet Marjaana Ylönen ja Leena Kytöhonka – taide- ja taitoaineet Leena Majaniemi – ympäristöoppi Petra Örn – ruotsinkieliset Konsultoitavina Liisa Ruonti – yhteiskuntaoppi Timo Himanen – uskonto ja elämänkatsomustieto Maarit Jalo – arviointiasiantija Mikko Hirvonen – Primus-asiantuntija Taina Sihvonen – Turun normaalikoulu          

LÄHTÖKOHDAT JA OHJAAVAT ASIAKIRJAT OPS arvioinnin yleiset periaatteet monipuolisuus, kannustavuus, ohjaavuus, kohdistuminen osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen yleiset (lukuvuosi-)arvioinnin ohjeet nivelvaiheiden arviointiohjeet 2. vuosiluokan jälkeen painottuvat kielelliset valmiudet, vuorovaikutustaidot ja työskentelytaidot oppiainekohtaiset arviointiohjeet Turun OPS oppiainekohtaiset tavoitteet ja niiden ryhmittely

REUNAEHTOJA Kaikki oppiaineet arvioidaan. Arviointikuvausten määrää oppiainetta kohden rajoittaa Primus-toteutus, layout ja inhimillisten resurssien näkökulma.

YLEISIÄ LINJAUKSIA OPS painottaa taitoja ja prosesseja. Ohjataan opetusta ja opiskelua sen suuntaisesti. Pyritty käyttämään OPSin käsitteitä, mikä vaatii käyttäjiltä perehtymistä OPSiin. esim. ”teksti” = sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tietoa Toisaalta arviointilauseet suunnataan oppilaalle, joten niiden tulee olla selkokielisiä. Arviointilauseiden tulee kohdistua konkreettisessa toiminnassa mitattavaan taitoon. Arvioinnin kyettävä antamaan numeroarvosanaa yksityiskohtaisempaa palautetta eritellen osaamisen eri osa-alueita.

KÄYTTÖÖNOTOSSA KESKEISTÄ Tärkeää tuntea OPS. Keskeistä perehdyttää oppilaat tavoitteisiin ja arviointikuvauksiin lukuvuoden alkaessa sekä pitää niitä esillä pitkin lukuvuotta. Tavoitteita tulee avata myös oppilaiden vanhemmille.

Sanallinen arviointi Wilmassa ja Arviointiapu Tärkeätä muistaa Arv.-kenttään laittaa SA-merkintä. Sanallinen arviointi –kenttää käytetään vain jos oppilaalla aineesta yksilöllistetty oppimäärä ja tavoitteet (HOJKS:n mukaan) Arviointiapu tulosteet (pdf) saa avattua mistä tahansa arviointiryhmästä ruudun oikeasta reunasta. 2. 1. 3.